بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 4#

بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 4#
در جلسه قبل یاد گرفتیم که چطور برای مطالب سایت مجموعه بسازیم، چطور مطلب را در سایت درج کنیم و چگونه برای مطالب منو بسازیم و مطالب خود را به صورت ویژه در سایت نمایش بدهیم. در این جلسه قصد داریم طریقه نمایش مطالب ویژه در سایت و قسمت  مدیریت کامپوننت ها را آموزش دهیم.
مثل همیشه با ما همراه باشید ...
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

در جلسه گذاشته توضیح دادیم که چگونه یک مطلب را ویژه کنیم. اجازه بدین قبل از اینکه راجع به چیدمان مطالب سایت صحبت کنیم کمی در مورد قالب سایت و موقعیت های هر قالب صحبت کنیم تا بهتر متوجه جایگاه مطالب ویژه در سایت شویم.
هنگامی که جوملا را نصب می کنید، جوملا همراه با یک سری قالب نصب می شود که یکی از آن ها به عنوان پیش فرض بروی سایت فعال می باشد. موقعیت ها و استایل سایت در طراحی قالب سایت تعریف می شود. برای اینکه بتوانیم پوزیشن های یک قالب را ببینیم، ابتدا وارد قسمت ادمین سایت شده و سپس به قسمت  افزونه ها / مدیریت قالب ها بروید. در سمت راست پنجره ای که باز می شود دکمه ای با نام انتخاب ها وجود دارد. بر روی آن کلیک کنید .
 
 همانطور که مشاهده می کنید گزینه "پیش نمایش موقعیت ماژول ها" غیر فعال می باشد. گزینه فعال را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه  ذخیره کلیک کنید. در قسمت انتهای آدرس سایت کلمه ?tp=1 را وارد نموده و اینتر بزنید تا بتوانید موقعیت های قالب فعلی سایت را مشاهده کنید .
 
پوزیشن های هر قالب متفاوت است. درمورد قالب ها در جلسات بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد. همانطور که ملاحظه می کنید قالب فعلی شامل پوزیشن هایی هست که با نام های position1, positio2, …  نام گذاری شده اند که با رنگ فونت قرمز و حاشیه قرمز رنگ هر موقعیت مشخص است. شما در تمامی این قسمت ها می توانید ماژول های مختلفی از جمله سرچ، خبر نامه، ورود کاربران، اسلاید شو و ... تعریف کنید و با کمک موقعیت ها مشخص کنید که هر کدام از این ماژول ها در کدام قسمت سایت نمایش داده شود. اگر دقت کنید می بینید که تنها قسمتی که شامل موقعیت نمی باشد قسمتی هست که مطلب ویژه ای که  در جلسه پیش درج کردیم را نمایش می دهد. این قسمت ثابت است و در این قسمت نمی توان ماژولی تعریف کرد و فقط مختص نمایش مطالب ویژه هست. به این قسمت Content قالب سایت می گویند.
برای اینکه مشخص کنیم که در این قسمت، مطالب ویژه چگونه نمایش داده شوند. به عنوان مثال: چند تا مطلب را به عنوان مطلب برجسته نمایش دهد، یا در چند ستون نمایش دهد و ... .
برای اینکار ابتدا باید منوی پیش فرض را پیدا کنیم. داخل ادمین سایت بروید و به قسمت منوها/main menu بروید. می بینید که منوی home منوی پیش فرض هست. روی آن کلیک کنید تا وارد آن شوید. روی تب دوم که عنوانش "طرح" میباشد کلیک کنید.
 

 
دراین قسمت ما می توانیم مشخص کنیم که مطلب برجسته ما چند تا باشد، مطلب مقدمه چند تا باشد و سپس مشخص کنیم مطالب رو در چند ستون به ما نمایش دهد و تعداد لینک هایی که نمایش می دهد چند تا باشد.
برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال می زنیم.
من 10 تا مطلب در سایت درج می کنم و تمامی آن ها را مطلب ویژه قرار می دهم.
 
قبل از اینکه من تغییری در تنظیمات قسمت طرح بدهم، همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید مطالب ویژه سایت در دو ستون نمایش می دهد و چهار تا مطلب را به صورت لینک و بقیه را در صفحه بعدی نمایش می دهد.
 
حالا من می خوام مطالب ویژه دارای یک مطلب برجسته باشد، چهارمطلب دیگر را به صورت مقدمه در دو ستون و دو مطلب دیگر را بصورت لینک و ما بقی مطالب ویژه را در صفحه بعدی نمایش دهد.
 تمظیمات را به صورت زیر انجام می دهیم.
برای ترتیب مطالب می توانید در قسمت پارامتر ترتیب مطلب مشخص کنید که ابتدا قدیمی ترها را نمایش دهد یا جدیدترین ها و ...
 

 
همانطور که در شکل می بینید طبق تنظیماتی که من انجام دادم ابتدا مطلب را از قدیمی ترین ها نمایش می دهد. مطلب برجسته یکی و مطالب مقدمه چهارتا می باشد که در دو ستون نمایش می دهد. تعداد لینک ها دو تا و مابقی مطالب ویژه را در صفحات بعدی نمایش می دهد.
خب نوبت می رسه به قسمت مدیریت کامپوننت ها. همانطور که قبلا هم گفته شد در هسته جوملا یک سری امکانات از جمله سرچ، ورود کاربران، تماس با ما و... وجود دارد که برخی از این امکانات در دسته کامپوننت ها، برخی در دسته ماژول ها و برخی دیگر در دسته پلاگین ها قرار می گیرد. امکانات دیگری هم مانند گالری، اسلاید شو، فرم ساز و ... وجود دارند که می توانیم این افزونه ها را به سایت اضافه کرده و به راحتی از آن ها استفاده کنیم.

در ادامه می خواهیم مهمترین و کاربردی ترین افزونه ها را آموزش دهیم.

به قسمت مدیریت سایت و سپس مدیریت کامپوننت ها بروید. می بینید که یک سری کامپوننت ها از جمله خبرخوان، تماس با ما و .. در اینجا وجود دارد.
به عنوان مثال می خواهیم برای سایت خود یک منو داشته باشیم که وقتی روی آن کلیک می کنیم به قسمت تماس با ما برود. که در قسمت تماس با ما اطلاعات تماس وجود داشته باشد و همچین یک فرم ارسال پیغام داشته باشد. به عنوان مثال چیزی شبیه به شکل زیر:
 
برای اینکار ابتدا به قسمت مدیریت کامپوننت ها/تماس ها بروید. بروی دکمه جدید کلیک کنید..
 
در پنجره ای که باز می شود در تب تماس اطالاعات تماس خود را وارد کنید، اگر اطلاعات یا توضیح دیگری دارید در قسمت تب اطلاعات دیگر وارد نمایید. در قسمت نمایش مشخص کنید که کدام اطلاعات نمایش داده شوند، و در قسمت فرم می توانید مشخص کنید که چگونه قسمت اطلاعات تماس، اطلاعات دیگر و فرم تماس نمایش داده شود، به صورت کشویی، تب و ...
پس از ورود اطلاعات و مشخص کردن تنظیمات بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید. الان ما یک تماس با ما داریم. برای اینکه بتوانیم آن را در سایت نمایش دهیم باید برای آن یک منو بسازیم که با کلیک بر روی آن، صفحه تماس با ما نمایش داده شود.

قبلا راجع به ساخت منو از نوع  مطلب صحبت کردیم. تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که نوع منوی ما از نوع تماس ها می باشد نه مطلب.
به قسمت منو رفته و روی main menu کلیک کنید و سپس بر روی دکمه جدید کلیک کنید. در قسمت عنوان تماس با ما و در قسمت نام مستعار contact us را وارد نمایید.
در قسمت نوع آیتم منو، روی دکمه انتخاب کلیک کنید.

 
در پنجرهای که باز می شود روی تماس ها و سپس یک تماس خاص کلیک کنید. در قسمت انتخاب تماس روی دکمه انتخاب کلیک کنید. پنجره ای که باز می شود لیست تماس هایی که شما ساخته اید نمایش داده می شود. در حال حاضر یک تماس با ما وجود دارد. آن را انتخاب کنید و بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید. حالا در قسمت frontend سایت مشاهده می کنید که در منوی بالا یک تماس با ما ایجاد شده است.
گفتیم که یک سری امکانات هنگام نصب جوملا به صورت پیش فرض در قالب کامپوننت، ماژول وجود دارد و یکسری دیگر از این کامپوننت ها و ماژول ها را می توانیم به سایتمان اضافه کنیم و همچنین می توانیم به جای استفاده از یکسری از این امکانات که درجوملا به صورت پیش فرض وجود دارد را استفاده نکرده و از افزونه هایی با قابلیت بالاتر استفاده کنیم. به عنوان مثال به جای استفاده از ویرایشکر مطلبی که به صورت پیش فرض در سایت جوملا وجود دارد می توانیم از یک ویرایشگر با قابلیت بالاتر استفاده کنیم.
بهترین افزونه ویرایشگری  که برای جوملا وجود دارد کامپوننت Jce Editor می باشد. تمامی افزونه هایی که می خواهیم در سایت جوملایی خودمان نصب کنیم باید فایل فشرده ای از نوع ZIP باشد. شما می توانید افزونه Jce Editor را از اینجا دانلود کنید.
پس از دانلود افزونه، در قسمت مدیریت به منوی افزونه ها و سپس مدیریت افزونه ها بروید. بر روی دکمه Browse کلیک کنید و فایل زیپی که دانلود کرده اید را انتخاب کنید و سپس بروی دکمه بارگذاری و نصب کلیک کنید.
 

پیغامی مبتی بر اینکه نصب با موفقیت انجام شد نمایش داده میشود.
 

در حال حاضر شما کامپوننت Jce Editor را نصب کرده اید ولی هنوز مشخص نکرده اید که ویرایشگر پیش فرض شما باید Jce Editor باشد. برای اینکار در قسمت مدیریت سایت به منوی سیسمتم و سپس تنظیمات کلی بروید.
 

 
 
در پنجره باز شده در قسمت تنظیمات سایت پارامتری با نام ویرایشگر پیش فرض وجود دارد که بروی آن کلیک کنید ویرایشگر سایت را از TinyMCE به JCE Editor  تغییر دهید و سپس بر ردی دکمه ذخیره کلیک کنید.
حال به قسمت مدیریت محتوا رفته جدید را بزنید. همانطور که مشاهده می کنید ادیتور مطلب تغییر کرده است.
 

قسمت دیگری که برای هر سایتی ممکن است لازم باشد قسمت گالری هست. یکی از کامپوننت های گالری که در جوملا استفاده میشود کامپوننت فوگا گالری هست.
کامپوننت فوکا گالری را از اینجا را دانلود کرده و سپس همانند کامپوننت Jce Editor که توضیح دادم نصب کنید. دقت کنید که در لینک داده شده ورژن مربوط به جوملا 3 را دانلود کنید.
پس از نصب به قسمت منوی کامپوننت ها بروید. مشاهده می کنید که زیر منویی با نام فوکا گالری به قسمت منوها اضافه شده است. وارد فوکا گالری شوید.
ابتدا باید دسته بندی عکس های خود را مشخص کنید. به عنوان مثال یک مجموعه گالری با نام عکس حیوانات می سازیم. بر روی دکمه gategory کلیک کنید. مجموعه ای با نام عکس حیوانات بسازید و سپس روی دکمه ذخیره و بستن کلیک کنید.
سپس روی منوی image که در سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کرده و روی دکمه جدید کلیک کنید. در قسمت Title و Alias عنوان و نام مستعار عکس خود را وارد کنید. در قسمت category مجموعه را انتخاب کنید.
در قسمت پارامتر filename بروی دکمه select file name  کلیک کنید. در صفحه ای که باز می شود عکس مورد نظر خود را آپلود کرده و سپس انتخاب کنید.
در قسمت Discription اگر توضیحی در مورد عکس دارید وارد نموده و سپس دکمه ذخیره را بزنید. به همین ترتیب بقیه عکس ها را در گالری وارد کنید.
 

حال باید یک منو بسازیم که وقتی روی آن کلیک می شود گالری را نمایش دهد. به قسمت منو ها و سپس mainmanu رفته و روی دکمه جدید کلیک کنید. نوع آیتم منو را phoca gallery  و سپس list of image انتخاب کنید و سپس از قسمت select category مجموعه عکس حیوانات را انتخاب کنید.
 
 
در جلسه بعدی کامپوننت فرم ساز و اسلاید شو را برای شما توضیح خواهیم داد و سپس به مدیریت ماژول ها می پردازیم.

نیلوفر طیبان، فوق لیسانس نرم افزار کامپیوتر، از سال 84 برنامه نویسی با Delphi , Sql server را شروع کرده , به مدت 4 سال برنامه نویس و پشتیبان سیستم های مالی و اداری بود. سپس به سمت برنامه نویسی با Oracle رفت. از سال 88 کار با CMSهای مختلف از جمله جوملا را شروع نموده و هم اکنون در حال ارتقاء تخصص های خود از جمله ایجاد افزونه نویسی و طراحی قالب سی ام اس ها و همینطور زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.