28 رابط کاربری برنامه نویسی (API) مفید و کاربردی

28 رابط کاربری برنامه نویسی (API) مفید و کاربردی
API یا Application Programming Interface یک سری از قوانین و ویژگی ها است که نرم افزارها میتوانند از طریق آن باهم ارتباط داشته باشند، برای مثال میتوان Twitter را نام برد، بیشتر مردم ترجیح میدهند از طریق تلفن های هوشمند از Twitter استفاده کنند بنابراین این امکانات حاصل بهره مند بودن توییتر از یک API ( رابط کاربری برنامه نویسی ) میباشد، API اجازه ی برقراری ارتباط بین نرم افزارهای مختلف را آسان میکند.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

همانگونه که میدانید، هزاران API وجود دارد تا شما بتوانید کارهایی که نیاز دارید را انجام بدهید، بعضی API ها بهتر از بقیه هستند و همچنین بعضی از آنها کاربردی تر از بقیه میباشند، در زیر تعدادی API معرفی شده است که با آن میتوانید هرکاری انجام دهید، برای مثال از کوتاه کردن یک url تا نمایش دادن یک کتاب در وبسایتتان یا حتی انجام تراکنش با اکانت توییترتان توسط API های زیر قابل انجام است.

API های Google

Google هزاران API در اختیار طراحان و توسعه دهندگان وب گذاشته است، بعضی از آنها کاملا مرتبط با محصولات پرطرفدار و مشهور گوگل مانند Gmail است، تمام آنها رایگان هستند، میتوانید برای دیدن تمام API های شرکت گوگل به دایرکتوری گوگل مراجعه کنید، توجه داشته باشید که به دلیل تحریم گوگل علیه ایران برای دیدن این API ها باید IP دستگاه خود را تغییر دهید.
  1. Feed API توسط این API میتوانید هر feed عمومی ( مانند RSS، Media RSS، Atom) دانلود کنید و آنها را ترکیب کنید، پردازش این ترکیبات توسط جاوا اسکریپت راحت تر است نسبت به پردازش آنها در سمت سرور.
  2. Places API توسط این API میتوانید به دایرکتوری مکان های زیادی در جهان دستیابی پیدا کنید و این اطلاعات را در وبسایت خود نمایش دهید.
  3. Geocoding API توسط این API میتوانید تمام آدرس ها را به مختصات جئوگرافیک تبدیل کنید، از این API در وبسایت هایی که میخواهند مکان های مختلف را نمایش دهند استفاده میشود.
  4. Tasks API توسط این API میتوانید آخرین نقاطی که هنگام خواندن یک متن، جست و جو و آپدیت کردن Google Tasks داشته اید به دست آورید.
  5. Analytics Management API توسط این API میتوانید به داده های تجیزیه و تحلیل شده دسترسی پیدا کنید و به اطلاعات دقیقی دسترسی پیدا کنید.
  6. Blogger Data API توسط این API میتوانید در اپلیکیشن خود پست های وبلاگی جدیدی قرار دهید، پست های فعلی را ویرایش یا حذف کنید و یا حتی در بین پست ها جست و جو کنید و این کار بر اساس ضوابط مشخصی انجام میشود.
  7. Books API توسط این API میتوانید به جست و جوی کتابهای مختلف بپردازید و سپس آنها را درون اپلیکیشن خود جای دهید و نمایش دهید.
  8. Calendar API توسط این API میتوانید رویدارهای مختلف بسازید، رویدادها را ویرایش کنید و یا حتی در بین رویدادهای مختلف جست و جو کنید.
  9. Prediction API توسط این API میتوانید اپ های هوشمند تری بسازید به صورتی که در این اپ ها میتوانید داده های تاریخی را تجزیه و تحلیل کنید و همچنین داده هایی متناسب با آینده تولید کنید، از این API میتوانید برای سیستم هایی که پیشنهاد های مختلف در زمان مختلف به کاربر میدهند، سیستم های تشخیص اسپم و ... استفاده کنید.
  10. Picasa Web Album Data API توسط این API میتوانید آلبوم های مختلفی را بسازید، آپلود کنید، ویرایش کنید و حتی زیر عکس های مختلف کامنت بگذارید.
  11. Static Map API توسط این API میتوانید نقشه های مختلف درون اپلیکیشن خود قرار ندهید و تنها به یک نقشه ی استاتیک قناعت کنید، توسط این API میتوانید نقشه ی استاتیک گوگل را درون اپلیکیشن خود قرار دهید و استایل های خاص خود را به آن بدهید.
  12. Directions API توسط این API میتوانید قابلیتی در اپلیکیشن خود قرار بدهید که کاربرانتان بتوانند مسافت بین یک نقطه تا نقطه ی دیگر را بدست بیاورند بدون اینکه نیازی به API نقشه ی گوگل باشد.
  13. Youtube API توسط این API میتوانید 2 قابلیت به اپلیکیشن های خود بدهید، Player API و Data API ، از طریق Player API میتوانید توسط HTML یا Flash پلیر برای نمایش ویدئو ها درون اپلیکیشن خود قرار دهید، توسط Data API میتوانید قابلیت های دیگری نظیر آپلود ویدئو و تغییر لیست نمایش ویدئوها و ... را به انجام برسانید.
  14. Webmaster Tools API توسط این API میتوانید به کاربرانتان این اجازه را بدهید که ابزارهای وب مستر زیادی استفاده کنند، مانند دیدن یک سایت، اضافه یا حذف یک وبسایت، اضافه و حذف کردن sitemap ها و ...
  15. Google Web Fonts API توسط این API میتوانید فونت های رایگان را به سادگی به اپلیکیشن های خود اضافه کنید.
  16. OpenSocial API توسط این API میتوانید اپلیکیشن های اجتماعی بسازید و به اطلاعات اجتماعی از طریق آن دسترسی پیدا کنید.

API های Yahoo

همانند گوگل، یاهو نیز API های مختلفی برای استفاده ی طراحان و توسعه دهندگان ایجاد کرده است، تمام آنها رایگان است و میتوانید از آنها در اپلیکیشن های خود استفاده کنید.
  1. Answers API توسط این API میتوانید به تمام اطلاعات Yahoo! Answers دسترسی پیدا کنید، میتوانید بین اطلاعات سرچ کنید ( بر اساس یوزر، دسته بندی و ... ) سوالات جدید را ببینید و ...
  2. Contacts API توسط این API میتوانید با توجه به رعایت حریم شخصی به اطلاعات کانتکت ها و دوستانتان دسترسی پیدا کنید.
  3. Delicious API توسط این API میتوانید به بوک مارک ها و تگ های خوشمزه دسترسی پیدا کنید.
  4. Flickr API توسط این API میتوانید تگ های عکس های مختلف را ببینید، بین آنها جست و جو کنید و عکس ها و اطلاعات را از بین گروه های خاص نشان دهید.
  5. Maps API توسط این API میتوانید به سرویس مپ های یاهو دسترسی پید کنید که شامل Ajax API ، Rest API  و No Coding API میشود.
  6. Meme API توسط این API میتوانید مطالبی را از طریق meme بخوانید، بنویسید و ویرایش کنید.
  7. PlaceFinder API توسط این API میتوانید آدرس مناطق مختلف را به مختصات جئوگرافیک تبدیل کنید.

API های دیگر

  1. Twitter API توسط این API میتوانید به خوبی با توییتر ارتباط برقرار کنید.
  2. Facebook API توسط این API میتوانید به فیسبوک دسترسی پیدا کنید، برای مثال به بخش چت دسترسی پیدا کنید، در فیسبوک چیزی بنویسید و ...
  3. Ning API توسط این API میتوانید به یک ست از API های اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ دسترسی پیدا کنید.
  4. Soundcloud API توسط این API میتوانید به ابزارهای اشتراک گزاری، خواندن جریان صدا و ... در ساوند کلاود دسترسی پیدا کنید.
  5. Digg API توسط این API میتوانید به newsfeed این سرویس از طریق وبسایت یا اپلیکیشن خود دسترسی پیدا کنید.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ داوود زمانی
داوود زمانی
چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۲۰
از مطالب عالی شما بسیار سپاسگذاریم
www.ngict.ir
ارسال پاسخ اپراتور پیام صوتی نوانک
اپراتور پیام صوتی نوانک
پنج شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ۱۶:۰۹
سلام دوستان عزیز - وبسرویس رایگان استفاده از سیستم ارسال پیام صوتی ( voice message ) در وبسایت navanak.com قابل استفاده است و میتونین ازش استفاده کنید.موفق و پیروز باشید.
ارسال پاسخ محمد
محمد
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ۰۲:۵۴
ممنون از مطلب مفیدتون ولی لینکا یکم حال آدمو میگیره!
ارسال پاسخ رامین
رامین
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۰
چرا لینک ها به خوده این صفحه وصل هستن؟
وقتی روی لینک ها کلیک میکنم میام همین صفحه