6 روش مهم افزایش در دسترس بودن وبسایت

6 روش مهم افزایش در دسترس بودن وبسایت
در دسترس پذیر بودن یک وبسایت مسئله ی مهمی است که در هر پروژه ی وب باید به آن دقت شود تا وبسایت شما مخاطبان بسیار بیشتری را در بر بگیرد، در این مقاله روش هایی را بررسی میکنیم که از طریق آن وبسایت خود را برای تمامی بازدیدکنندگانتان در دسترس قرار دهید، برای مثال چطور تمامی لینک ها، محتوا و خصوصیات دیگر را در دسترس قرار دهید. 
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

امروزه مردم با استفاده از اینترنت و امکاناتی که برایشان فراهم کرده است میتوانند به انواع اطلاعات دسترسی داشته باشند در صورتی که در گذشته اینگونه نبود، دلایل بسیاری وجود دارد که شما را قانع کند تا دسترسی های به وبسایت خود را افزایش دهید، برای مثال در انگلستان قانونی برای دسترسی به وب برای معلولان وجود دارد.
WAI یا Web Accessibility Initiative توسط کنسرسیوم جهانی وب برای افزایش دسترسی پذیر بودن وبسایت ها به وجود آمده است، این قانون به طراحان و توسعه دهندگان وب آموزش میدهد که چگونه دسترسی پذیری وبسایتشان را افزایش دهند، در زیر متدهایی را بررسی میکنیم که از طریق آنها میتوانید در دسترس بودن وبسایتتان را افزایش دهید.

1 – رنگ ها را اصلاح کنید

طبق مطلعاتی در ایالات متحده آمریکا مشخص شد که 10 میلیون نفر مبتلا به کوررنگی هستند و بیشتر آنها شامل سرخ کوری و سبز کوری میباشد، به صورتی که بیمار رنگ سرخ یا سبز را به راحتی نمیبیند و این افراد در تشخیص رنگ سرخ و سبز و رنگ های مشابه آنها دچار مشکل هستند.
یک ابزار مناسب برای طراحان وب Color Filter میباشد که در آن میتوانید یک وبسایت را وارد کنید و فیلترهای مناسبی برای افرادی که کور رنگی دارند را در آن اعمال کنید، همچنین تشابه رنگ ها میتواند به بک گراند و فور گراند یک وبسایت مربوط شود، برای مثال رنگ هایی انتخاب نکنید که تشخیص تفاوت بین آنها برای کاربران مشکل باشد.

2 – لینک ها را اصلاح کنید !

ممکن است کاربرانی که به وبسایت شما مراجعه میکنند از طریق Screen Reader ها وارد سایت شما شوند و تمامی متون وبسایت شما توسط این برنامه ها برای کاربر خوانده شود و در واقع چشم کاربر بر روی صفحه ی مانیتور نباشد، بنابراین بهتر است که عناوین وبسایت را به صورتی در نظر بگیرید که کاربرانتان دچار مشکل نشوند، همچنین برای لینک دادن به وبسایت های دیگر از کلماتی نظیر "اینجا را کلیک کنید" یا "برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید" استفاده نکنید زیرا هنگامی که کاربر همچین متنی را میبیند هیچ تصوری ندارد که پس از کلیک بر روی این متن به کجا هدایت میشود، بنابراین بهتر است قبل از کلیک بر روی لینک به کاربر پیش زمینه ی ذهنی در رابطه با آن چیزی که انتظارش میکشد را بدهید.

3 – محتوای جایگزین قرار دهید !

برای محتوای خود همیشه جایگزین مناسب در وبسایت قرار دهید، برای مثال تعدادی از کاربرانتان ممکن است نتوانند به صورت عادی وارد صفحه ی وب شوند و یا حتی به دلیل اینترنت نامناسب یا حتی تغییرات مرورگر تصویر یا صوت یا ویدئو درون وبسایت شما را نبینند، بنابراین باید در این شرایط یک محتوای جایگزین برای اینگونه مدیاها در نظر بگیرید و این یکی از اهداف WAI که در بالا اشاره کردیم میباشد.
دسترسی پذیری محتوای وب، راهنمای شماره 1.1 :
یک محتوای متنی جایگزین برای محتواهای غیرمتنی در صفحات وب خود فراهم کنید، تا افرادی که  صفحات را پرینت میگیرند، از بریل، سیمبل یا زبان های مشابه استفاده میکنند نیز بتوانند دسترسی مناسبی به وبسایت داشته باشند.
برای مثال اگر یک ویدئو در صفحه ی وب خود دارید سعی کنید در یک فایل متنی خلاصه ی آن را بنویسید، برای مثال اکثر آموزش های ویدئوی Tuts Plus یک فایل آموزش متنی نیز دارند، یا اگر وقت و توانایی این کار را ندارید یک توضیح یا Description برای فایل ویدئو خود بنویسید تا کاربران قبل از باز کردن ویدئو بدانند که با چه چیزی روبرو خواهند شد.
یک راه بهتر این میباشد که در صفحه ی خود یک لینک داشته باشید تا کاربران به صفحه ی " تمام متنی " شما وارد شوند به این طریق کاربرانی که از اینترنت های کم سرعت استفاده میکنند نیز دسترسی مناسبی به وبسایت شما خواهند داشت.

4 – از Tab استفاده کنید !

بسیاری از کاربران عادت دارند با زدن دکمه ی Tab به قسمت های مختلف وبسایت بروند، اگر وبسایتی دارید که ساختار آن بسیار منسجم و مرتب میباشد و همچنین Headline و زیر عنوان مناسبی دارید و برای هر مطلبتان یک عنوان مناسب در نظر گرفته اید نباید زیاد نگران این موضوع باشید، کاربرد Tab بیشتر هنگام استفاده از فرم ها میباشد.
بسیاری از فرم ها چک باکس های ریز یا دکمه های رادیویی ریز دارند که کلیک کردن بر روی آنها توسط کاربران دشوار میباشد و حتی ممکن است کاربران هنگام مراجعه به وبسایت شما کنترل مناسبی بر روی ماوس خود نداشته باشند و کلیک بر روی دکمه های ریز و چک باکس های ریز برای آنها مشکل باشد، برای همین بهتر است از Tab در این مکان ها استفاده کنید.

5 – از صفت Alt مناسب استفاده کنید !

همه ما تا حالا مطالب زیادی را در رابطه با استفاده از متون جایگزین میدانیم، اما آیا همگی از آنها به صورت درست استفاده میکنیم ؟ تعداد بسیاری از وبسایت ها از این قابلیت به صورت مناسب استفاده نمیکنند، مسئله ی مهم در رابطه با این موضوع استفاده ی مناسب از صفت Alt میباشد.
صفت Alt برای سه هدف مهم استفاده میشود :
  • کمک کردن به تکنولوژی هایی که متون را برای کاربر میخوانند و کاربر باید به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشد.
  • افرادی که از مرورگرهای text-only استفاده میکنند و یا کسانی که به دلیل سرعت اینترنت پایین توانایی دسترسی به عکس را ندارند.
  • موتورهای جست و جو نیز از text ها استفاده میکنند و آنها را به صورت کامل ذخیره میکنند.
بنابراین اگر یک عکس بنابه دلایل متعددی قابل نمایش نباشد باید از متون جایگزین برای آن استفاده کرد، حالا باید چگونه از متون جایگزین استفاده کرد ؟ بسیاری از طراحان و برنامه نویسان وب در این متون جایگزین توضیح کوتاهی از عکس مینویسند، برخی نیز از کلمات کلیدی برای آن استفاده میکنند تا توسط موتورهای جست و جو به راحتی یافت شود، اما استفاده ی درست به این صورت است که متون جایگزین را بر اساس محتوای سایت بنویسید.
برای مثال بعضی از نویسنده های وبسایت یک عکس از یک مدیر شرکت قرار میدهند و در متن جایگزین آن مینویسند "مدیر شرکت" این توضیح کاملا غلط و اشتباه است، باید به صورت کامل در رابطه با عکس توضیح متنی بنویسید. برای مثال شما باید ابتدا تصور کنید که هیچ تصویری نمیبینید و سپس بر اساس آن محتوای متنی جایگزین را بنویسید.

6 – کلیدهای دسترسی

کلید های دسترسی مناسب کاربرانی است که بر روی کیبورد لم داده اند و میخواهند وبسایت را پیمایش کنند، بسیاری از طراحان وب از این موضوع اطلاع ندارند و بسیاری که اطلاعات دارند سعی میکنند این موضوع را پشت گوش بندازند در صورتی که بسیار مهم و قابل توجه میباشد، Access Key در واقع کلید مینابری است که کاربران از آن استفاده میکنند تا به راحتی بتوانند صفحه ی وب را ببیند، برای مثال این کلیدهای کاربردی در ویندوز Alt و در مک Ctrl میباشد، همانطور که گفتیم استفاده از این کلیدها کاملا ساده میباشد و تنها نیاز به یک خط کد دارد
<a href="index.html" accesskey="1">Home</a>
ایالات متحده آمریکا قوانینی را برای Access Key ها منتشر کرده که به صورت زیر است :
  1. S - گذشتن و Skip کردن منو
  2. صفحه خانگی
  3. اخبار و آپدیت
  4. مپ وبسایت
  5. جست و جو
  6. پرس و جو و FAQ
  7. راهنما
  8. شکایت
  9. شرایط و ضوابط
  10. فرم انتقادات و پیشنهادات
  11. اطلاعات Access Key
نتیجه گیری
باتوجه به مواردی که در بالا گفته شد و همچنین قوانین WAI وبسایت های خود را به صورتی طراحی کنید که برای تمامی قشر کاربرانتان به سادگی قابل دسترسی باشد.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.