اسرار و ویژگی های CSS4

اسرار و ویژگی های CSS4
حدود 14 سال از انتشار نسخه ی IE6 میگذرد و پس از این مدت CSS 4 نیز درحال ورود به دنیای وب است، به نظرتان CSS 4 چه ویژگی هایی را برای طراحان وب به ارمغان آورده است ؟ چه مشکلاتی را حل کرده است ؟ چه امکانات جدیدی به طراحان وب داده است ؟ با مجیدآنلاین در این مقاله همراه باشید تا با بیان برخی از ویژگی های شگفت انگیز و فوق العاده CSS 4 متعجب شوید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

طراحی Presponsive

طراحی رسپانسیو در سال 2013 وارد دنیای وب شد و از مدیا کوئری استفاده میکرد، تطبیق وبسایت در تمامی ابعاد توسط طراح وبسایت کار ساده و آسانی نیست، طبق آمار منتشر شده یکی از مشکلات بزرگ طراحی رسپانسیو افزایش سرعت بارگزاری صفحه برای کاربرانی با صفحه نمایش های بزرگ است، این موضوع باعث نگرانی کنسرسوم جهانی وب نیز شده است، به همین دلیل طراحی Presponsive معرفی شده است که از طریق آن میتوانید بارگزاری وبسایت هایتان برای دستگاه هایی با سرعت اینترنت پایین نیز بهینه کنید، البته استفاده از این تکنولوژی به همین سادگی نیست.
به قطعه کد زیر توجه کنید :
@media (flux-capacitor: true) {
    88mph {
        body { background: url('loading.gif'); }
    }
}

اسکریپت نویسی در CSS

بسیاری از طراحان وب هنگام استفاده از جاوا اسکریپت انزجار خاصی دارند و جاوا اسکریپت آخرین گزینه ی آنها برای اجرای عملیاتشان در پروژه خواهد بود، با ترکیب جاوا اسکریپت در CSS میتوانید رفتاری که میخواهید به المنت خود بدهید را درون کدهای CSS خود بنویسید، با این کار میتوانید هنگام استفاده از جاوا اسکریپت نیز لذت ببرید، برای مثال به قطعه کد زیر توجه کنید :
*:hover {
    script: script(alert('hello world'));
}
حالا اگر بخواهید همین عملیات را در جاوا اسکریپت بنویسید باید قطعه کدی مانند زیر تولید کنید :
var doc = document;
var star = doc.all;

window.hello_world = function(message) {
    message = message || 'hello world';
    alert(message);
}

for(var i = 0; i < star.length; i++) {
    if(star[i] && star[i].nodeName) {
        star[i].onmouseover = function() {
            if(window.hello_world) {
                hello_world();
            }
        }
    }
}
بنابراین تلفیق اسکریپت نویسی و CSS نه تنها میتواند به طراحی صفحات وب شما پویایی ببخشد بلکه میتواند باعث ایجاد علاقه ی طراحان وب در استفاده از جاوا اسکریپت نیز شود.

CSS نویسی در سمت سرور

اگر قبلا در محیط های command-line کدنویسی کرده باشید ممکن است برای شما تجربه ی تلخی از بی حوصلگی و کلافگی داشته باشد، اما در CSS4 برای بهبود این طرز نگرش شما محیط CLISS معرفی شده است.
CLISS مخفف Command-Line Interface Styling Scriptsheets میباشد و بسیار شبیه به همان CSS ای هست که قبلا از آن استفاده میکردید، در حال حاضر این قابلیت توسط سیستم عامل لینوکس، مک و ویندوز پشتیبانی میشود و نیاز به نصب یک پکیج دارد، در حال حاضر سلکتورهایی که برای این کار معرفی شده اند محدود به terminal و line و error میباشند اما در آینده به تعدادشان افزوده خواهد شد، برای مثال ببینید :
terminal {
    background: url("puppies.gif");
    color: #f0f;
    transform: rotate(-90deg);
}
    terminal error {
        display: none; /* Never write bad code again */
    }

طراحی مناسب email ها

کنسرسیوم جهانی وب در حال مذاکره با تعدادی از فراهم آوردندگان سرویس های ایمیل است تا بتواند روشی مدرن و زیبا برای استایل دادن به فرم های ایمیل به وجود آورد، این یعنی ممکن است بتوانیم از تگ های معنی گرایی مانند <article> و <section> و حتی <div> در طراحی صفحه ی ایمیل استفاده کنیم.

خاصیت های جدید و قدیمی

با ورود CSS4، برخی از خصوصیات قدیمی CSS ممکن است دوباره معرفی شوند و حتی بعضی خصوصیات ها برای اولین بار معرفی شوند، از میان خصوصیاتی که ممکن است دوباره احیا شوند میتوان text-decoration:blink یا text-decoration:marquee یا font-style:wordart یا font-family:”Comic Sans MS” نام برد که ممکن است بتوانند تاثیری در استاندارد های تایپوگرافی داشته باشند.
خاصیت جدید دیگری نیز تحت عنوان retina:true که باعث افزایش کیفیت تصاویر میشود ممکن است به وجود آید، همچنین خاصیت background-music:muzak که باعث میشود در وبسایت های تجارت الکترونیکی خود بتوانید حس واقعی خرید را برای کاربرانتان ایجاد کنید و خاصیت webkit-typos:false که از طریق چک کردن غطگیر املا (spellchecking) میتواند به صورت اتوماتیک خطاهای نوشتاری را درست کند نیز اضافه شود.

نتیجه گیری

در حال حاضر زمان بسیار مناسبی برای یادگیری طراحی وب است و همچنین شرایط بهتر و بهتر میشود، همه چیز قوی تر و قوی تر میشود و میتوانید به مردم جهان طرح های بهتر و مناسب تری به عنوان یک طراح وبسایت عرضه کنید.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.