الهام بگیرید ولی کپی نکنید

الهام بگیرید ولی کپی نکنید
اگر به صفحاتی که طراحی کرده اید نگاه کنید ممکن است متوجه شوید مشابه این طرح ها را قبلا دیده اید، ممکن است در ابتدا متوجه این شباهت نشوید اما اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد، طبیعتا شما هنگام طراحی یک سری المنت را از جایی کپی میکنید و در طرح خود قرار میدهید، بقیه افراد هم این کار میکنند و اینگونه تمام طرح ها شبیه به هم میشوند، در طرح هایی که میزنید از طرح های دیگران الهام بگیرید، ولی کپی نکنید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

ممکن است در ابتدا این موضوع باعث گیج شدن و ابهام شما شود، در واقع تفاوتی بین کپی کردن و الهام گرفتن از طرح دیگران نبینید، برای مثال ممکن است مقدار فضای خالی که در طرح خود استفاده کرده اید هم اندازه مقدار فضای خالی در طراحی وبسایت اپل باشد، یا حتی تایپوگرافی که در طراحی خود استفاده کرده اید مشابه یک تایپوگرافی دیگر باشد که در وبسایت دلخواهتان دیده اید و آن را میپسندید، در این صورت شما از طراحی دیگران الهام گرفته اید یا طراحی شان را کپی کرده اید ؟ چه تفاوتی میان کپی کردن و الهام گرفتن است ؟
نگاهی به معنی این دو کلمه می اندازیم ( فقط از نظر لغوی ) الهام گرفتن یعنی پروسه ای که از نظر ذهنی شبیه یک چیز را در نظر میگیرید اما در نهایت از خلاقیت خودتان استفاده میکنید، در سمت دیگر، کپی کردن یعنی از یک چیز خلاقانه و اورجینال یک نسخه ی کاملا مشابه بسازید، حالا از طریق معنی این دو کلمه میتوانید کاملا دقیق تفاوت آنها را درک کنید، الهام گرفتن یعنی استفاده از خلاقیت خودتان ولی کپی کردن یعنی ساختن دوباره ی چیزی که قبلا ساخته شده بود.

بیایید تفاوت را دقیق تر بررسی کنیم !

معنوی لغوی و تفاوت دو کلمه ی کپی کردن و الهام گرفتن را یاد گرفتیم، اما از نظر تکنیکی چه تفاوتی میان این دو روش است ؟ با یک مثال موضوع را روشن تر میکنیم :
 
نگاهی به طراحی وبسایت شرکت اپل می اندازیم، ممکن است در ابتدا منوی زیبای وبسایت اپل شما را خیره کند، سپس به نحوه ی باز شدن نوار سرچ نگاه کنید و از آن نیز خوشتان بیاید و همچنین تصمیم بگیرید همانند وبسایت اپل برند تجاریتان را در سمت چپ منو قرار بدهید، بعد با خود بگویید در زیر منو چه چیزی بگذارم ؟ و سپس تصمیم بگیرید همانند اپل در زیر منو یک اسلایدر بگذارید و محصولات خود را نمایش دهید و سپس شروع به پیاده سازی وبسایتتان دقیقا مطابق با المنت هایی که در سایت اپل دیدید بکنید، این کار تقلید است و شما بدون هیچ گونه شکی یک متقلد هستید که نه تنها قدرت خلاقیت ندارید بلکه از هرچیزی که در جهان وجود دارد یک چیز دقیقا شبیه به آن میسازید.
حالا به گونه ای دیگر به این شرایط نگاه میکنیم، ابتدا به منوی وبسایت اپل نگاه میکنید و نحوه ی طراحی آن را تحسین میکنید، سپس با خود میگویید به چه دلیل این منو به این صورت طراحی شده و باعث چه موفقیت هایی در شرکت اپل شده است، سپس با استفاده از قدرت خلاقیت خود شروع به طراحی در وبسایتتان میکنید اما میخواهید به اهدافی که وبسایت اپل رسیده است برسید، بنابراین از اهداف آنها الهام میگیرید و در نهایت یک محصولی با هوش و خلاقیت خودتان تولید میکنید.

چگونه به درستی الهام بگیریم ؟

روش های متفاوتی است که توانایی ذهنی خود را به قدری بالا ببرید که بتوانید به درستی الهام بگیرید و کپی نکنید، مرحله به مرحله این روش را بررسی میکنیم، اگر در حال حاضر یک طرح خاص در ذهن خود دارید میتوانید همان طرح را در ذهن خود مجسم کنید و به دنبال طرح جدید نگردید.
در ابتدا باید موردی را انتخاب کنید تا بتوانید از آن الهام بگیرید، برای مثال یک وبسایت که از بخشی از آن خوشتان می آید، برای مثال میتوانید یک مارکت مثل تم فارست را برای الهام گرفتن انتخاب کنید. البته وب تنها جایی نیست که میتوانید برای الهام گرفتن به آن مراجعه کنید، میتوانید به صنعت چاپ نیز مراجعه کنید، برای مثال یک تایپوگرافی خوب را در یک مجله ببینید و آن را انتخاب کنید، یا حتی در آسمان یا طبیعت یک ترکیب رنگ بسیار مناسب و خوب انتخاب کنید، زمانی که یک طرح مناسب پیدا کردید و از آن خوشتان آمد، جست و جو خود را متوقف نکنید، بلکه باز هم به دنبال طرح های جدید بگردید و دنباله ای از المنت هایی که مورد علاقه تان میباشد انتخاب کنید
همچنین میتوانید از وبسایت ها و ابزارهای آماده ای که وجود دارد برای ترکیب رنگ های مختلف استفاده کنید.

طراحی را آنالیز کنید !

میتوانید به راحتی وارد یک صفحه ی وب شوید و خیلی سریع عکس ها و المنت های آن را ذخیره کنید و در طراحی خود استفاده کنید، اما خب این راه مناسبی نیست، شما باید طرحی را که میبینید را ابتدا آنالیز کنید و سپس مطابق با علایق خود از آن الهام بگیرید.
برای مثال به سایت AppStorm نگاه کنید، خیلی سریع متوجه 2 چیز میشوید، در ابتدا تکسچر بک گراندی که استفاده کرده است توجه ما را به خودش جلب کرده است، یک بک گراند مشکی که در بالای صفحه با یک لایه سفید شلوغ پر شده است و سپس یک باکس سفید برای قرار دادن متن، این باکس سفید و متن مشکی درون آن باعث میشود که توجه ما به متن بسیار بیشتر شود، بنابراین هدف طراح از این طرح این بوده است که توجه مارا به مطالب و عناوین جلب کند و ما باید از این هدف در طرح خودمان استفاده کنیم، در الهام گرفتن از یک طرح به هدف طراح فکر کنید نه اینکه تنها المنت هارا به صورت کلیشه ای کپی کنید، حالا میخواهیم شروع به طراحی برای خودمان کنیم، میتوانیم یک بک گراند زیبا برای صفحه مان بگذاریم و در بالای آن یک تکسچر مناسب بالای بک گراند قرار دهیم و همچنین یک تضاد رنگی مناسب بین بک گراند و باکسی که حاوی نوشتار ما است قرار دهیم.

الهام بگیرید ولی کپی نکنید !

الهام بگیرید، طرح های مختلف را ببینید و دقت کنید که هرکدام از این طرح ها با چه هدفی قرار داده شده اند، در واقع هنگام طراحی باید هدف استفاده از هر المنت را بدانید و صرفا هر المنتی را در صفحه ی خود قرار ندهید، اما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی چندین المنت از چند جای مختلف بدون هیچ هدف و مقصودی درون صفحه نریزید تا صفحه الکی پر شود، یک صفحه ی وب با فضای خالی مناسب و آراسته خیلی بهتر از یک صفحه ی وب شلوغ و درهم برهم است، نیازی نیست که ساعت و تاریخ را در قسمت منو بگذارید تا کاربران هنگامی که وبسایت شما را مشاهده میکنند ساعت و تاریخ را ببینید، امروزه توسط گجت های بسیاری که وجود دارد کاربران خیلی راحت تر میتوانند به ساعت و تاریخ دسترسی پیدا کنند.
همیشه چیزی که توسط خودتان طراحی شود بسیار زیباتر و بهینه تر است و کاربران هنگامی که سایت شما را می بینند متوجه ظرافت و حوصله ای که در کارتان خرج کرده اید میشوند.

نتیجه گیری

 شما میتوانید تحت تاثیر طرح های مختلف قرار بگیرید و از آنها الهام بگیرید اما به گونه ای نباشید که کاملا چشم و گوش بسته کپی کنید، ممکن است یک اسلایدر بسیار زیبا باشد اما دلیلی ندارد که بدون هیچگونه هدفی از آن در طرح خود استفاده کنید، طریقه ی درست الهام گرفتن این است که یک طرح را بررسی کنید و عوامل موفقیت و جذاب بودن آن را به دست آورید و سپس با توجه به خلاقیت و ذهن خود یک طرح جدید بسازید، مرز میان الهام گیری و کپی کردن بسیار کم است سعی کنید آن را همیشه رعایت کنید.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.