بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 3#

بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 3#

در مقاله قبلی راجع به نصب جوملا و همچنین فارسی سازی قسمت frontend و backend جوملا صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم ابتدا یک توضیح کلی در مورد محیط ادمین جوملا داشته باشیم و سپس راجع به دسته بندی مطالب، ایجاد مطلب و منوها و نمایش مطالب در سایت صحبت کنیم.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

همانطور که در مقاله قبلی گفتیم برای ورود به قسمت ادمین سایت کلمه administrator را در انتهای آدرس سایت وارد می کنیم. قسمت مدیریت شامل یک سری منوها از جمله مدیریت کاربران, مدیریت منوها, مدیریت مطالب, کامپوننت ها, افزونه ها و... می باشد که ما تا پایان آموزش تمامی این قسمت ها را توضیح خواهیم داد.

یکی از موارد مهمی که در سایت وجود دارد درج مطلب و ورود محتوا است. ممکن است مطالب سایت زیاد باشد و لازم باشد که انها را دسته بندی کنیم. به عنوان مثال ما می خواهیم یک سایت خبری راه اندازی کنیم. برای اینکار می خواهیم دو مجموعه برای مطالبمون تعریف کنیم. به عنوان مثال اخبار ورزشی و اخبار سیاسی.
ابتدا به منوی  محتوا و سپس مدیریت مجموعه ها رفته و کلیک کنید.
همانطور که مشاهده می کنید در بالای صفحه یکسری دکمه از جمله جدید، ویرایش، انتشار، غیرانتشار و ... وجود دارد که این دکمه ها در قسمت های دیگر مدیریت نیز وجود دارد که مختص آن قسمت می باشد و می توان از آن استفاده کرد.
برای ایجاد مجموعه جدید روی ایکون جدید کلیک بفرمایید صفحه ای برای شما نمایش داده خواهد شد که پارامتر های آن را به ترتیب توضیح می دهیم.
 
  1. عنوان: در این قسمت عنوان مجموعه را وارد می کنید به عنوان مثال خبری ورزشی
  2. نام مستعار: نامی هست که در دیتابیس ذخیره می شود  و باید به انگلیسی وارد کنیم. به عنوان مثال :  sport news
  3. والد: در قسمت والد اگر مجموعه ، در زیر مجموعه دیگری قرار بگیرد مجموعه آن را انتخاب می کنیم. در غیر اینصورت تغییری نمی دهیم .به عنوان مثال (اخبار خودش مجموعه ریشه است و در زیر مجموعه ای قرار نمی گیرد ولی به عنوان مثال اخبار ورزشی جزء زیر مجموعه اخبار است و باید در قسمت والد اخبار را انتخاب کنیم. فرض  را بر این می گیریم که در هنگام ساخت مجموعه ای با نام اخبار ورزشی مجموعه اخبار را انتخاب کرده ایم.
  4. حالت: شامل دو مقدار منتشر شده و منتشر نشده است که منتشر شده را انتخاب می کنیم.
  5. دسترسی: در اینجا می توانیم مشخص کنیم که کدام دسته از کاربران می توانند این قسمت را در سایت ببینند: ( تمامی کاربران،کاربران عضو شده در سایت، کاربران ویژه و ...) که به طور پیش فرض گزینه  public را انتخاب می کنیم.
  6. توضیحات: اگر توضیحی در مورد مجموعه دارید در این قسمت درج می کنید.
سپس روی دکمه ذخیره کلیک کنید.
در این مرحله می خواهیم برای مجموعه ای که ساخته ایم یک مطلب درج کنیم.
ابتدا به منوی محتوا و سپس مدیریت مطالب بروید. همانطور که ملاحظه می کنید بالای این صفحه نیز مانند صفحه مجموعه ها دکمه های جدید، ویرایش،انتشار و ... وجود دارد.
در حال حاضر یک مطلب در سایت درج شده است. این بدین دلیل است که ما در هنگام نصب جوملا گفتیم که یکسری اطلاعات نمونه برای ما درج کند که بتوانیم نمای کلی سایت خود را ببینیم. که بعدا باید تمامی این اطلاعات نمونه از جمله منو، مجموعه، مطلب و ... را از سایت حذف نمایید.
برروی دکمه جدید کلیک کنید. صفحه ای برای درج مطلب جدید برای شما باز خواهد شد که پارامتر های آن را به ترتیب توضیح می دهیم .
 
1. عنوان: عنوان مطلب را در این قسمت درج می کنیم.به عنوان مثال: مسابقه فوتبال بین پرسپولیس و استقلال
2. نام مستعار: همانطور که در قسمت تعریف مجموعه توضیح دادیم نامی که در اینجا وارد می کنیم در دیتابیس ذخیره می شود و باید نام انگلیسی به آن بدهیم.
3. حالت : دو مقدار منتشر شده و نشده را دارد که در صورتی که در حال حاضر بخواهیم در سایت منتشر کنیم مقدار منتشر شده را انتخاب می کنیم.
4. مجموعه: مجموعه مطلب را انتخاب می کنیم. در صورتی که مطلب در هیچ مجموعه ای جای نمیگرفت مقدارuncategories  را انتخاب کنید.
5. ویژه: در اینجا اگر بخواهیم مطلب در اولین صفحه ای که سایت لود می شود نمایش داده شود yes را انتخاب می کنیم.
6. دسترسی: همانطور که در قسمت مجموعه ها هم توضیح دادیم در اینجا می توانیم مشخص کنیم که کدام دسته از کاربران می توانند این قسمت را در سایت ببینند: ( تمامی کاربران،کاربران عضو شده در سایت ، کاربران ویژه و ...) که به طور پیش فرض ما public  را انتخاب می کنیم.
7. زبان:  برای سایت های چند زبانه  انتخاب می کنیم که این مطلب مربوط به کدام زبان است. اگر سایتمان تک زبانه بود به این قسمت دست نمی زنیم. در مقالات بعدی طریقه  چندزبانه سازی سایت را آموزش خواهیم داد.
8. برچسب ها: برای هر مطلب چند کلمه کلیدی مرتبط با مطلب  را وارد کنید و با کاراکتر " , " از هم جدا می کنید. از تگ ها برای بهینه سازی سایت یعنی همان سئو سایت استفاده می شود که برای سرچ در گوگل بسیار مفید خواهد بود.
9. توضیحات :  در قسمت توضیحات مطلب خود را درج می کنیم. همانطور که ملاحظه می کنید  ابزار محدودی برای سایز متن و درج جدول و لینک و ... در این قسمت وجود دارد.
 
  • درج عکس در مطلب:  متن را در قسمت توضیحات وارد کنید و سپس در قسمت پایین کادر توضیحات دکمه تصویر وجود دارد. به روی آن کلیک کنید. در اینجا پنجره ای باز می شود که کلیه عکس هایی که در سایت آپلود کرده اید را نمایش می دهد. در حال حاضر جز چندین عکس که با اطلاعات نمونه در سایت درج شده است عکس دیگری وجود ندارد.
در اینجا اسکرول پنجره را پایین ببرید تا دکمه های Browser  و آپلود را ببینید .
 
روی دکمه Browser کلیک کنید . پنجره ای باز می شود که می توانید عکس مورد نظر را از کامپیوتر خود انتخاب کنید. عکس خود را انتخاب و سپس بر روی آپلود کلیک کنید. پس از آپلود شدن عکس در قسمت نمایش عکس های آپلود شده نمایش داده می شود. آن را انتخاب و دکمه درج را بزنید.
 
پس از درج شدن آن در قسمت توضیحات می توانید عکس را انتخاب کنید و با استفاده از دکمه های چپ چین و راست چین جای آن را  مشخص ومرتب کنید .
 
برای اینکه بر روی متن یا عکس بتوانیم لینک قرار دهیم، عکس یا متن مورد نظر خود را انتخاب و سپس بر روی دکمه لینک موجود در منو ابزار قسمت توضیحات کلیک کنید .
 
آدرس لینک خود را در قسمت آدرس لینک وارد نمایید .
در قسمت نحوه باز شدن مرورگر می توانید انتخاب کنید که لینک داده شده در پنجره جدید باز شود یا در پنجره جاری.
گاهی ممکن است که شما بخواهید دو یا سه خط از متن نمایش داده شود و سپس پس از زدن روی دکمه ادامه مطلب ادامه مطلب را مشاهده کنید .برای اینکار دو یا سه خط  از متن خود را وارد کرده و یک اینتر بزنید .سپس روی دکمه ادامه مطلب که در قسمت پایین پنجره توضیحات قرار دارد کلیک کنید. خط قرمز رنگی در زیر متن شما کشیده می شود که هر چیزی که بعد از این خط قرمز وارد کنید در ادامه مطلب نمایش داده می شود.
بعد از درج تمامی این موارد روی دکمه ذخیره کلیک کرده تا متن شما نمایش داده شود.
حالا نوبت به این میرسد که متن خود را در سایت نمایش دهیم . به دو طریق می توانیم متن خود را در سایت نمایش دهیم.
  • اینکه مطلب ما مطلب ویژه باشد که در اولین صفحه ای که بعد از لود سایت به نمایش در می آید نمایش داده شود.
  • از طریق منو
برای ویژه کردن مطلب، هم می توانیم همانطور که قبلا گفتیم در هنگام درج مطلب، پارامتر ویژه را بلی قرار  دهیم یا می توانیم در قسمت مدیریت محتوا رفته و مطلب خود را انتخاب و سپس بر روی دکمه  ویژه کلیک کنید.
 
 
حال اگر یکبار قسمت frontend  سایت را Refresh کنید مطلبی را که درج کرده اید را می توانید مشاهده کنید.
 
 
اگر مطلب خود را نمی توانید در سایت ببینید مطالب نمونه سایت را پاک کنید.
روش دیگری که می توانیم مطلب را نمایش دهیم به صورت منو هست. فرض کنید که ما می خواهیم در منوی بالا، منویی با نام خبر ورزشی بسازیم. برای این کار به قسمت منوها می رویم. دو منو به عنوان اطلاعات نمونه یکی mainmenu و دیگری other menu وجود دارد .
بر روی mainmenu کلیک می کنیم. تنها منویی که در mainmenu وجود دار منوی home  هست. حال ما می خواهیم یک منوی جدید بسازیم. روی جدید کلیک کنید.

1. عنوان: عنوان مطلب را در این قسمت درج می کنیم.به عنوان مثال: خبر ورزشی
2. نام مستعار: همانطور که در قسمت تعریف مجموعه توضیح دادیم نامی که در اینجا وارد می کنیم در دیتابیس ذخیره می شود و باید نام انگلیسی به آن بدهیم
3. نوع آیتم منو: روی دکمه انتخاب کلیک می کنیم . انواع منو ها نمایش داده می شود.ما باید در اینجا انتخاب کنیم که چه نوع منویی می خواهیم (منو از نوع نمایش مطلب، ورود کاربران،تماس،جستجو و ...). ما می خواهیم بر روی این مطلب که کلیک شد یک مطلب خاصی را که انتخاب کرده ایم را نمایش داده شود.پس اسکرول رو پایین می آوریم تا گزینه آخر یعنی مطالب را ببینیم .  بر روی مطالب  کلیک می کنیم...

اسکرول را پایین تر آورده ،چندین گزینه به ما نمایش داده می شود.  ما می خواهیم فقط یک مطلب نمایش داده شود بنابراین بر روی یک مطلب خاص کلیک می کنیم.
 
 
گزینه انتخاب مطلب در قسمت ساخت منو اضافه می شود که روی دکمه انتخاب جلوی پارامتر انتخاب مطلب کلیک کنید.
پنجره ای باز می شود که  لیست کلیه مطالبی که در سایت درج شده است را نمایش می دهد.
 روی مطلب مورد نظر خود کلیک  کنید و مطلب انتخاب و پنجره بسته می شود. حال بر روی ذخیره کلیک  کنید. اگر مجدد سایت را refresh کنید مشاهده می کنید که منوی خبر ورزشی در سایت اضافه شده است.
 
 
در مقاله ای که راجع به مدیریت ماژول ها صحبت خواهیم کرد آموزش خواهیم داد که چطور منو را تعریف کرده و مشخص کنیم که در کدام قسمت سایت نمایش داده شود.
در مقاله بعدی راجع به چیدمان مطالب ویژه در سایت و همچنین کامپوننت ها صحبت خواهیم کرد.

نیلوفر طیبان، فوق لیسانس نرم افزار کامپیوتر، از سال 84 برنامه نویسی با Delphi , Sql server را شروع کرده , به مدت 4 سال برنامه نویس و پشتیبان سیستم های مالی و اداری بود. سپس به سمت برنامه نویسی با Oracle رفت. از سال 88 کار با CMSهای مختلف از جمله جوملا را شروع نموده و هم اکنون در حال ارتقاء تخصص های خود از جمله ایجاد افزونه نویسی و طراحی قالب سی ام اس ها و همینطور زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ Ali Asadi
Ali Asadi
شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۸:۲۹

از کجا می تونیم رنگ پس زمینه منوی جدید رو به رنگ منوی home در بیاریم.