بوت استرپ یا متریال دیزاین لایت، کدام بهتر است؟

بوت استرپ یا متریال دیزاین لایت، کدام بهتر است؟
از زمانی که شرکت گوگل سبک طراحی متریال دیزاین را همراه با اندورید 5 عرضه کرد تعداد زیادی کتابخانه و فریم ورک فرانت اند برای ترویج مفهوم  متریال دیزاین منتشر شده اند.MUI، MATERIAL UI و POLYMER کتابخانه هایی هستند که حول مفهوم وب کامپوننت طراحی و تولید شده اند. 
در اوایل جولای 2015 گوگل فریم ورک خود را با نام Material Design Lite معرفی کردکه به نظر می رسد رقیبی جدی برای فریم ورک محبوب بوت استرپ باشد ولی کدام فریم ورک کارایی بهتری دارد؟ و چه تفاوت هایی با هم دارند؟
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

بیاید در ابتدا نگاهی به تفاوت های این دو فریم ورک از لحاظ فلسفه شکل گیری، ساختار، طراحی و جامعه آماری بیاندازیم:

فلسفه

فریم ورک بوت استرپ توسط توییتر و با هدف ایجاد وب سایت های واکنش گرا تولید شدکه کامپونت ها و کلاس های زیادی را برای ایجاد وب سایت در اختیار برنامه نویس قرار می دهد.
متریال دیزاین لایت توسط گوگل منتشر شد که هدف از تولید آن گسترش مفهوم متریال دیزاین است در واقع متریال دیزاین لایت نسخه مستند و علمی طراحی فلت است، فراموش نکنید متریال دیزاین لایت تنها ساختار پایه را برای ایجاد اپلیکیشن های متریال در اختیار برنامه نویس قرار می دهد و مابقی کارها بر عهده ی دولوپر است.

شبکه بندی

بوت استرپ الگوی ساختاربندی پیشرفته ای دارد وجود افست ها، ستون های تودر تو و نیز قابلیت مخفی کردن ستون­ها ویژگی هایی است که بوت استرپ را از لحاظ ساختاری از دیگر فریم ورک ها متمایز می کند درحالی که متریال دیزاین لایت شبکه بندی ابتدایی تری نسبت به بوت استرپ دارد اگرچه این ساختار نیز در اکثر موارد درست کار می کند اما از ویژگی های پیشرفته پشتیبانی نمی کند.

 طراحی

با این که بوت استرپ به صورت پیش فرض تعداد زیادی آپشن برای طراحی در اختیار شما قرار می دهد ولی ممکن است دیدن این نوع طراحی برای شما تکراری و خسته کننده شده باشد هم چنین به یاد داشته باشید همواره می توانید از قالب های بسیار زیبای موجود هم استفاده کنید، متریال دیزاین لایت فریم ورک جدیدی است و از انیمیشن ها و رنگ های زیبایی در طراحی استفاده می کند در واقع اصول طراحی متریال دیزاین بر مبنای حرکت و جلب توجه بیننده می باشد.

جامعه آماری

بوت استرپ جامعه آماری بزرگی دارد که باعث شده پلاگین، قالب و پست های زیادی در فروم های مختلف در مورد آن ایجاد شود، در مورد محبوبیت متریال دیزاین لایت  اما نمی توان نظر قطعی داد زیرا زمان زیادی از انتشار نمی گذرد ولی در همین مدت کوتاه نیز متریال دیزاین لایت درGithub  بسیار­معروف شده است.
در ادامه ویژگی های طراحی و ساختاری هر دو فریم ورک را بررسی می کنیم.
  1. شبکه بندی

 شبکه بندی یا گرید مهم ترین بخش در طراحی وب سایت های مدرن است که این امکان را به شما می دهد وب سایتتان برای عرض های مخلتف از اسمارت فون ها تا صفحه نمایش های بزرگ دستکتاپ قابل نمایش باشد.
گرید در بوت استرپ، صفحه را به 12 ستون مساوی تقسیم می کند که برحسب عرض صفحه نمایش می توان از کلاس های مختلفی برای شبکه بندی استفاده کرد.
کلاس xs برای صفحه نمایش هایی با عرض کمتر از 768 پیکسل
کلاسsm  برای عرض های بین 768 تا 992 پیکسل
کلاس md  برای صفحه نمایش های با عرض 992 تا 1200 پیکسل
در نهایت کلاس  lgبرای عرض­های بزرگتر از 1200 پیکسل   
متریال دیزاین لایت ساختار مشابهی برای گرید دارد با این تفاوت که تنها از سه سایز 0 تا 480 پیکسل برای گوشی های موبایل، 480 تا 840 پیکسل برای تبلت و  سایز بزرگتر از 840 پیکسل برای دسکتاپ ها را پشتیبانی می کند.
گرید درمتریال دیزاین لایت  شامل 12ستون برای دسکتاپ، 8 ستون برای تبلت و 4 ستون برای اسمارت فون هاست.
برای مشاهده ی دموی آنلاین در هر بخش روی عکس مربوط به آن کلیک کنید:

  1. هدر(ناوبری)

هدر در بوت استرپ Navbars نامیده می شود که در سایز موبایل این هدر تبدیل به منوی collapsed می شود و برای اسکرین های بزرگتر هدر به شکل افقی نمایش داده می شود هم چنین با استفاده از کلاس های کمکی بوت استرپ می توانید المنت های بیشتری برای هدر خود ایجاد کنید.در متریال دیزاین لایت اما هدر شامل یک منوی collapsed است که بعد از یک منوی همبرگری قرار می گیرد و با زیاد شدن عرض صفحه بزرگ می شود.

Header Navigation
  1. فوتر

در واقع بوت استرپ هیچ کامپوننت جداگانه ای برای فوتر ندارد در حالیکه متریال دیزاین لایت دو آپشن برای این منظور در اختیار ما قرار می دهد، یکی mini footer  و دیگریMega footer.

footer
  1. منو

هر دو فریم ورکsyntax  مشابهی برای ایجاد منوها دارند هم چنین هردو فریم ورک برای این منظور به کتابخانه جاوااسکریپت نیاز دارند.
tabs
  1. دکمه ها

به طور پیش فرض دکمه ها در بوت استرپ به شکل مستطیلی و در سایزهای مختلفی طراحی شده­ اند برای  ترکیب بندی رنگ نیز می توانید از کلاس های پیش فرض خود بوت استرپ استفاده کنید یا با استفاده از css رنگ مورد نظر خود را به دکمه اضافه کنید.
قابلیت دیگر بوت استرپ دکمه های دوبخشی مجزا هستند که نیمی از آن دکمه و نیمه ی دیگر آن منوی کشویی است.
متریال دیزاین لایت دکمه ها را از نظر ظاهری هم به صورت مستطیلی و هم به صورت دایره ای پیشنهاد می دهد. گوگل در این لینک چگونگی استفاده از دکمه ها را در موقعیت های مختلف به شما توضیح می دهد به علاوه تمام دکمه ها از خاصیت Ripple animation پشتیبانی می کنند.

Buttons

  6.جداول
  به طورکلی ریسپانسیو کردن جدول ها کارآسانی نیست ولی بوت استرپ این مشکل را با قرار دادن یک اسکرول بار برای صفحه هایی با سایز کوچک به خوبی حل کرده است این در حالی است که متریال دیزاین لایت هنوز برای این بخش راه حلی ارایه نداده است اما استایل های زیبایی ارایه کرده است که باعث می شود جداول از لحاظ ظاهری بسیار زیبا شود.
  هم چنین بوت استرپ امکان ایجاد جداول را به صورت استریپ، فشرده وbordered  نیز فراهم کرده است.

Tables
  1. فرم ها

فرم ها در بوت استرپ تعداد زیادی از المنت های ورودی را ساپورت می کند و نیز کلاس های متفاوتی برای شکل ظاهری فرم ها در اختیار ما قرار می دهد ولی هیچ امکانی برای اعتبار سنجی فرم ها ندارد و برای این منظور ناچار به استفاده از کتابخانه های جاوااسکریپت مانند parsley هستیم در حالیکه متریال دیزاین لایت تعداد کمی از المنت های ورودی را ساپورت می کند درعوض به المنت ها انیمیشن اضافه می کند که کار با فرم ها را بسیار خوشایند می کند همچنین الگویی برای اعتبار سنجی فرم ها دارد که خطاها را نمایش می دهد و هنگام تولید خطا به رنگ قرمز درمی­اید.

forms
  1. منوهای کشویی

طراحی منوهای کشویی در هر دو فریم ورک تقریبا مشابه هستند، یک دکمه یا یک المنت برایtoggle  کردن محتوا به همراه یک لیست کشویی، نکته مثبت در فریم ورک بوت استرپ وجود یک خط جداکننده در منو است که می توان از این خط برای هدر یا دکمه های مجزا استفاده کرد این ویژگی در سمت چپ تصویر زیر نشان داده شده است.
نکته قوت طراحی منوها در متریال دیزاین لایت استفاده از انیمیشن ها وtransition های بسیار زیباست . 

dropdown menus
  1. Tooltips

بوت استرپ برای tooltip ها دو کامپوننت دراختیار ما می گذارد یکی simplified tooltip و دیگری که در واقع کاستوم شده ی کامپوننت قبلی است، شامل یک popover به همراه فضایی برای نوشتن عنوان است.
متریال دیزاین لایت یک مدل متفاوت برای tooltip  ها دارد یک دکمه برای toggle  شدن به همراه یک فضای کوچک برای نوشتن محتوا.
Tooltipها در متریال دیزاین لایت در دوسایز کوچک و بزرگ طراحی شده اند، تنها نکته ی منفی این طراحی این است که همان طورکه در تصویر زیر نشان داده شده است بخش محتوا در قسمت پایینی دکمه نشان داده می شود.

tooltips
 
 10.آیکون ها
بوت استرپ از آیکون هایGlyphicon  استفاده می کند که بیشتر از 250 آیکون زیبا در اختیار ما قرار می دهد این آیکون ها در فایل css بوت استرپ قرار گرفته اند و برای استفاده از این آیکون ها نیاز به هیچ کار اضافه ی دیگری ندارید.
متریال دیزاین لایت از متریال آیکون ها استفاده می کند، material Iconها توسط گوگل منتشر شده است که شامل 800 آیکون زیبا است، این آیکون ها در متریال دیزاین لایت قرار داده نشده اند بنابراین برای استفاده از آنها باید لینک زیر را در قسمت هدر کد خود وارد کنید.
<link rel="stylesheet" href="https://fonts.googleapis.com/icon?family=Material+Icons">
icons

جمع بندی

حالا که با ویژگی های هر دو فریم ورک آشنا شدید زمان آن رسیده که فریم ورک محبوب خود را انتخاب کنید این نکته را فراموش نکنید که هنوز زمان زیادی از انتشار فریم ورک متریال دیزاین لایت نگذشته است ولی همین که توسط شرکت گوگل منتشر شده است این اطمینان را به شما می دهد که همواره از آخرین تغییرات طراحی متریال پشتیبانی می کند متریال دیزاین لایت افکت های زیبایی دارد، بسیار به انیمشین‌ها اهمیت می‌دهد و سایه‌ها در طراحی المان ها بسیار مهم است.
ولی اگر متریال دیزاین برای شما خوشایند نیست از بوت استرپ استفاده کنید که جامعه آماری بزرگی دارد به علاوه آموزش های خوبی نیز برای آن تولید شده که به شما این امکان را می دهدبه آسانی کدهای موردنیاز خود را از مثال های بسیار زیاد موجود کپی و در کد خود از آنها استفاده کنید.
 

فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، چندسالی در حوزه نگهداری شبکه های مایکروسافتی کار کرده و مدتی است وارد دنیای جذاب وب شده فرشته به زبان های برنامه نویسی سمت کاربر علاقه ی زیادی دارد.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ مهدی
مهدی
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ ۲۰:۴۴
سلام. از کدام کتاب خانه برای طراحی راست چین بهتر استفاده کرد؟ و چظوری راست چینش بکنم؟ مرسی