درک ارزش تجربه کاربری

درک ارزش تجربه کاربری
اگر شما با هر نوع کسب و کار آنلاین درگیر هستید ٬ به احتمال زیاد دیده اید که از طراحی UX  یا همان تجربه کاربری استفاده و سوء استفاده می شود. احتمالا شنیده اید که برخی از مردم سعی در توضیح دادن آن با استعاره های رنگارنگ می کنند٬ که ممکن است سرگرم کننده باشد ٬ اما واقعا موفق به توضیح  آنچه که چگونه طراحی تجربه کاربری به کاربران خدمت می کند٬نشوند.
آخرین چیزی که هر طراح به آن توجه دارد این است که سرویسی که ارائه می دهد تنها به دلیل اینکه مشتریان  آن را درک نمی کنند٬کم ارزش دیده شود. به اعتقاد برخی این مهم است که توجه داشته باشید که هدف صاحب کسب و کار, فروش محصول خود و  پیدا کردن یک راه در مورد چگونگی طراحی تجربه کاربری است که  خود و مشتری سود ببرند.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

در این مقاله این مسئله به عنوان یک چالش شخصی٬ برای کمک به تعریف اصطلاح طراحی تجربه کاربری به شکلی روشن و مختصر که هر کسی قادر به درک باشد٬بررسی می شود.البته این تعریف بسیار مشکل خواهد بود زیرا بیشتر دیده می شود که اکثر افراد به طور طبیعی در طراحی تجربه کاربری ٬ بیشتر بر روی طراحی تمرکز دارند تا کاربر. کاربر باید در طراحی برهر چیزی مقدم باشد.

درک ارزش

تمام روابط ٬ پایه و اساس خود را در ارزش گذاری دارند. این در مورد آنچه است شما انجام می دهید و آنچه شما در عوض انتظار دارید. هر چند هر رابطه متفاوت است، آنها به این ارزش ها بستگی دارند تا سالم باشند.برای مثال:
سگ من برای من شادی، ورزش روزانه، و احساس مسئولیت و مراقبت به ارمغان می آورد. در عوض، او ورزش، غذا، سرپناه، و - مهمتر - عشق در مقابل دریافت می کند.
مشتریان من کار را از یک آژانس با دریافت کیفیت بدون بوروکراسی تحویل می گیرند. آنها آن را به موقع و عمدتا بدون نیاز به بازبینی و ویرایش دریافت می کنند. در عوض، من درگیری های طولانی مدت و مشتریانی که به روش کار من عادت کرده اند ٬پیدا کردم. همچنین، من لازم نیست که به دنبال مشتریان جدیدباشم!
فیس بوک برای من به روزرسانی اطلاعات از دوستان نزدیک و نه چندان نزدیک به ارمغان می آورد. این واقعا یک تجربه بزرگ است و اگر چه چیزهایی هستند که مثبت ها بیشتر از منفی ها می توانند بهبود یابند. ارزشی که آن در زندگی روزانه من به ارمغان آورده ٬ارزش آن را تایید می کند. در عوض، من به فیس بوک محتوا اضافه می کنم. این ممکن است به نظر بدیهی برسد، اما برای فیس بوک بی اهمیت نیست.

طراحی تجربه کاربری چه می کند؟

هنگامی که مردم می پرسند که یک طراح تجربه کاربری  چه کاری می کند، چیزی که باید به آنها گفت این است که به شرکت ها کمک میکند تا ارزش محصول خود را با انتظارات کاربران خود بچینند. آنها قطعا نمی خواهند کاربران انتظار بیش از حد  داشته باشند و در نهایت نا امید شوند.


 
در حقیقت، نباید به کاربران بیش از انتظار آنها کاری را ارائه داد زیرا ممکن است احساس غرق شدگی کنند. به این دلیل است که چرا چیدمان ارزشها و انتظارات بسیار مهم است. این اولین گام برای ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان خود است. روابط پایدار بر ارزش های متعادل رشد خواهند نمود . هر یک از نمونه های فوق ممکن است در مقادیر داده و دریافت شده متفاوت باشد، اما بدون تعادل، یک طرف و یا طرف دیگر رنج ببرد.

زمان در مقایسه با توجه: تجارب روزمره دارای هزینه است.

اگر بخواهید به کنفرانس های گوناگون بروید و تقویم کاری شما پر باشد ازکارهای مشتری ها نخواهید رفت و هم نمیتوانید تمام روز بر روی کار تمرکز کنید  .همانطور که جیسون فراید میگوید می توان زمان انجام کاری برای هر کسی را فشرده کنید ولی آن چه را که نمیتوان فشرده نمود تمرکز بر روی کار است زیرا تمرکز یک منبع بسیار محدودتر از زمان است.
اگر چه ممکن است شما وقت برای پروژه ها و کنفرانس ها و کارهای دیگر داشته باشید ولی مطمئنا تمرکز کافی برای همه آن ها نخواهید داشت. پروژه های دیگر و زندگی شخصی ازقرض کردن توجه از یکدیگر رنج می برند. باید کمتر و کمتر مایل به قربانی کردن این دو برای هم باشید. یک کنفرانس، جلسه، و یا برنامه نیاز به تلاش دارند ٬شما می توانید تمامی این ها را در ۷ روز فشرده انجام دهید ولی تمرکز شما به اندازه ای خواهد بود که ۳ یا ۴ تا از آن ها کارآمد خواهند بود.

با طراحی تجربه کاربری چه رابطه ای دارد؟

اگر به تجربه های شخصی خود نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که نیاز به توجه بسیاری در کنفرانس و انجام پروژه وجود دارد.ممکن است شما بتوانید بر روی یک کنفرانس ۴ ساعت متمرکز شوید ولی برای فیس بوک گردی یک ساعت هم نتوانید تمرکز کنید.


 
همانطور که چیدمان ارزش های کاربران اهمیت دارد به همان اندازه درک دامنه توجه  آن ها نیز مهم است .بسیاری از صاحبان کالا موفقیت خود را با زمان صرف شده در سایت اندازه می گیرند که ممکن است معیار اندازه گیری خوبی نباشد.آیا هر چه کاربران زمان بیشتری در سایت باشند بهتر است یا این نشان دهنده ی این است که زمان سختی را برای پیدا کردن مطلب مورد نظرشان در سایت داشته اند؟

یادگیری ایجاد یک تجربه کاربری ارزشمند

طراحی برای تجربه کاربری بسیارعمیق تر از آن اعتباری است که ما ایجاد می کنیم و به مراتب مهم تر از آن که درک کنیم که چگونگی قرار دادن دکمه می تواند فرایند تصمیم گیری یک کاربر را تحت تاثیر قراردهد. آن در واقع چگونگی درک کاربران ازتجربه ارزشی است که شما به آن ها ارائه داده اید.در واقع این احترام به تجربه ای است که باعث میشود که کاربران آن را درخواست کنند و یا توجهی به آن نکنند. آن چه مهم است پیدا کردن اندازه گیری کاربر که "فقط آنچه از نظر کاربر درست است"خواهد بود.

افسون کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی و فعال در حوزه وب و علاقمند به تکنولوژی‌های جدید وب است که سعی می‌کند مطالب جدیدی که در این زمینه در دنیا منتشر می‌شوند را به زبان فارسی ترجمه و در اختیار کاربران فارسی زبان قرار دهد.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ آرتا مکبری
آرتا مکبری
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۰۰
بسیار متاسفم متن حتی ویراستاری هم نشده چه برسه به جملات سلیس فارسی....
بدون ذکر منبع !
ارسال پاسخ علیزاده
علیزاده
یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ۰۰:۲۴
سلام
ممنون از مطلب مفیدتون.
یه سوال :
تفاوت UI با Fron-End در چیه ؟ یعنی فرق یه طراح UI با یه Front-end developer دقیقا چیه ؟

ممنون.