شروع به یادگیری اندروید کنید !

شروع به یادگیری اندروید کنید !
"اندروید" کلمه ای هست که تصاویر مختلفی رو در ذهن افراد تداعی میکنه، خیلی از مردم بلافاصله به یاد تلفن های هوشمند می افتند، اما "اندروید" چیست ؟ اندروید یک سیستم عامل هست، سیستم عاملی که برای دستگاه هایی از قبیل تلفن های هوشمند، تبلت ها، ساعت ها، تلویزیون ها و حتی ماشین ها بهینه شده!
 
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

اندروید چیست ؟


اندروید یک سیستم عامل بر پایه ی لینوکس هست که توسط شرکت Google توسعه داده شده، اندروید اپن سورس هست، یعنی هرکسی میتونه سورس کدش رو از Android Open Source Project دانلود کنه و بنابه نیاز خودش اون رو تغییر بده، شرکت هایی مانند LG یا Samsung کد پایه ی اندروید رو میگیرند و بر روی تلفن های هوشمندی که میسازند نرم افزارهای اختصاصی خودشون رو قرار میدهند.

اندروید فقط در تلفن های همراه قابل استفاده است ؟


البته که نه! اگرچه تلفن ها محبوب ترین دستگاه هایی هستند که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند اما استفاده از اندروید فقط به تلفن های هوشمند محدود نمیشه، تبلت های زیادی از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند، همچنین ساعت، دوربین، کنسول بازی، تلویزیون، عینک و حتی ماشین های متعددی از اندروید استفاده میکنند.

چه کارهایی از دستگاه های اندرویدی بر میاد ؟

قابلیت های سخت افزاری عموما به نوع و ویژگی سخت افزار بستگی دارند، اما به صورت معمول قابلیت هایی نظیر استفاده از دوربین، مکان یابی با GPS، بلوتوث، NFC یا Near-Field Communication، شتاب سنج، قطب نما، گردش نما یا ژیروسکوپ و ... رو دارند، از قابلیت های نرم افزاری اندروید میشه  والپیپرهای زنده، ویجت ها، ناتیفیکیشن هایی که شمارو از اتفاقات مختلف مطلع میکنند، تبدیل گفتار به نوشتار و ... نام برد.

محبوبیت اندروید

براساس اطلاعات موجود، اکثر مردم از دستگاه های اندرویدی استفاده میکنند و این یعنی برنامه ای که شما برای سیستم عامل اندروید مینویسید ممکنه توسط هزاران انسان استفاده بشه. برنامه نویسی اندروید در نگاه اول ممکنه به خاطر ماهیت Java کمی سخت و دشوار به نظر برسه اما سعی ما این هستش که در آموزش های بعدی این کار رو برای شما آسون و راحت کنیم

با چه زبان هایی میشه برنامه اندروید تولید کرد ؟

اپ های اندرویدی عموما توسط Java که یک زبان محبوب بین برنامه نویس ها هست ساخته میشوند، جاوا یک زبان شی گرا هست و این کار شمارو آسون میکنه البته اگه قبلن با زبان های شی گرای دیگه نظیر C# ، Objective-C یا Ruby کار کرده باشید. همچنین گوگل یک NDK یا Native Development Kit به وجود آورده و به توسعه دهنده ها این امکان رو میده بخش هایی از برنامه رو توسط زبان هایی نظیر C یا ++C بنویسند، این امکان باعث میشه بتونید از کدهای آماده در این زبان ها استفاده کنید و یا حتی برای بهبود محسابات سینگین خود این زبانها رو به کار بگیرید.
اگر قبلن در زمینه وب کار کرده باشید اکنون میتونید برنامه های اندروید هم بنوسید! با استفاده از HTML5 ، CSS3 و JavaScript میتونید برنامه های اندروید تولید کنید. همچنین میتونید از WebView استفاده کنید، به این معنی که یک صفحه ی وب در داخل اپ شما بجای مروگر باز میشه، یا حتی میتونید از ابزارهای خوبی نظیر Phonegap یا Appcelerator برای تولید برنامه های اندروید خود استفاده کنید که در پشت صحنه کدهای شمارو به زبان اصلی کامپایل میکنند.
این روش ها مزایا و معایبی دارند. شما با استفاده از Java میتونید برنامه هایی فوق العاده خوب و مناسب بسازید که به این نوع اپلیکیشن ها Native Application گویند، در این برنامه ها میتونید از حداکثر قابلیت های دستگاه اندرویدی استفاده کنید و محسابات سنگین و پردازش های سنگین انجام بدید اما درعوض زمان بیشتری را باید صرف یادگیری و تهیه اپ خود بکنید، در عوض فریم ورک هایی نظیر Phonegap راه هایی سریع تر برای تولید اپلیکیشن های اندرویدی شما میدهند به این نوع اپ ها Hybrid Application گویند، از مزایای این روش میشه به سرعت زیاد تولید اپ اشاره کرد اما نتایجی نامطلوبی مانند عدم پشتیبانی از پردازش های سنگین رو باید متحمل بشید.

برای یادگیری اندروید چقدر باید هزینه کنم ؟

تقریبا میشه گفت هیچی! شما با نصب Android SDK میتونید برنامه هایی که مینویسید رو در شبیه ساز کامپیوتر اجرا کنید و حتی لازم نیست که یک گوشی اندروید بخرید. تمام مواردی که برای شروع به برنامه نویسی اندروید نیاز دارید نظیر Java، Android Studio  و Android SDK رایگان میباشند. اما برای توزیع اپ خود در بازارهای فروش اپلیکیشن نیاز به کمی هزینه دارید برای مثال در گوگل پلی برای یک بار ثبت نام باید 25 دلار بپردازید اما در بازار ایران این مبلغ بسیار کمتر میباشد.

Material Design چیست ؟


اگر شروع به مطالعه در مورد Android کنید ممکنه بارها با نام Material Design برخورد کنید، Material Design در کنفرانس اخیر گوگل معرفی شد، این طراحی نوعی زیبایی خاص میتواند به دنیای وب و اندروید ببخشد. با استفاده از Material Design عناصر صفحه به صورت پویا تغییر خواهند کرد، این طراحی به گونه ای است که المان های مهم صفحه به چشم کاربر بیایند و تمرکز کاربر به این نقاط معطوف شود. این شیوه ی جدید طراحی با استفاده از سادگی، رنگارنگی و اجسام سه بعدی (به دلیل ایجاد سایه و نورپردازی خاص) باعث تفاوت با طراحی تختی که هم اکنون رواج دارد میشود، قبلا در مجید آنلاین به معرفی 10 فریم ورک متریال دیزاین وب پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.

نتیجه گیری

اولین دستگاه اندرویدی به اسم HTC Dream در اکتبر 2008 وارد جهان شد، اندروید به سرعت تبدیل به محبوب ترین سیستم عامل تلفن های همراه شد و فریم ورک ها و ابزارهای آماده ی زیادی برای توسعه اپ های اندروید تولید شدند، کسی نمیدونه که در آینده چه چیزی در انتظار سیستم عامل اندروید هست، اما الان وقتش که بتونید اپ های خودتون رو به راحتی بسازید و به فروش برسونید.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ مهدی
مهدی
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳
سلام. چطوری میطونم به قسمت اندروید گوگل دسترسی داشته باشم؟؟؟
مرسی