معرفی یک IDE قوی برای PHP

معرفی یک IDE قوی برای PHP

IDE از حروف Integrated Development Environment برگرفته شده است که در برنامه نویسی به معنای محیط یکپارچه توسعه نرم افزار است. برنامه نویسان حرفه‌ای برای سرعت بخشیدن به توسعه نرم‌افزارهای خود از IDE مناسب کار خود استفاده می‌کنند. برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، IDE های مختلفی نیز وجود دارد که امکانات و ابزارهای متناسب با زبان برنامه‌نویسی در اختیار برنامه‌نویس قرار می دهد. Aptana نیز یک IDE باز متن و قدرتمند PHP است که از محبوبت بالایی در بین برنامه نویسان PHP برخوردار است. در ادامه این نرم‌افزار کاملتر معرفی خواهد شد.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید


Aptana چیست ؟
آپتانا، یک نرم افزار IDE باز متن (Open Source) است که برای طراحی و برنامه نویسی تحت وب استفاده می شود.

نرم افزار Aptana بر پایه پلتفرم Eclipse طراحی و پیاده سازی شده است که به منظور استفاده در طراحی صفحات و نرم افزارهای تحت وب از آن استفاده می شود. این نرم افزار از جاوا اسکریپت، HTML، DOM، CSS در حالت عادی پشتیبانی میکند همچنین این نرم افزار قابلیت code-completion (تکمیل ادامه کد)، نمایش ساختار محتوای صفحه، دیباگ کردن کدهای جاوا اسکریپت، نمایش خطاها و عیب یابی کدها را در حالت عادی داراست. نکته ای که برای طراحان و برنامه نویسان وب بسیار حائز اهمیت است دارا بودن documentها و راهنمای استفاده از کدهایی است که در این نرم افزار شما قرار است بنویسید. این قابلیت این امکان را به شما می دهد در صورتی که بخشی از ساختار دستور مورد نظر خود را فراموش کرده اید بدون مراجعه به سایت و یا برنامه دیگری در همان محیط Aptana توضیحات مربوط به آنرا ببینید.
از دیگر قابلیت های این نرم افزار دارا بودن terminal است که در آن امکان اجرای فرامین مختلفی را دارید که همین موضوع وابستگی شما را به نرم افزارهای دیگر کمتر میکند و در نتیجه باعث بالا رفتن سرعت کار شما خواهد شد. به عنوان مثال در کار با فریم ورک های CSS مانند SASS  یا Less و یا حتی اجرا برنامه های Python این بخش بسیار برای شما کاربردی خواهد بود.

نمایی از نرم‌افزار Aptana


نصب پلاگین :
نرم افزار Aptana قابلیت نصب Pluginهای مختلفی را دارد که در واقع همین موضوع باعث قدرت این نرم افزار شده است. شما میتوانید با نصب پلاگین هایی مانند Ruby on Rail، PHP، Python، Perl، Adobe AIR، Apple iPhone، NOKIA WRT در این نرم افزار قابلت کد نویسی به این زبانها را نیز به Aptana خود اضافه کنید.
همچنین برای کد نویسی وب میتوانید پلاگین های jQuery، Smarty، ZenCoding و پلاگین های بسیاری از فریم ورک های دیگر را در این نرم افزار نصب کنید تا سرعت و دقت کد نویسی شما بالا برود.

محیط های نصب :

نرم افزار Aptana را میتوانید بر روی Windows ، Mac OS X و Linux بصورت مستقیم و یا اینکه به عنوان یک پلاگین برای Eclipse نصب کنید.

برنامه نویسی PHP در Aptana Studio  :
این نرم افزار یکی از قویترین IDEهای PHP است که بین برنامه نویسان PHP بسیار محبوب است. از نسخه 1.5 به بعد این نرم افزار توسط پلاگین PHP که بر روی آن نصب می شود از زبان PHP پشتیبانی میکند. قابلیتهایی که این IDE به برنامه نویسان PHP می دهد عبارتند از :

  • داشتن سرور داخلی جهت اجرا و پیش نمایش کدهای PHP
  • دارا بودن Code assist و نمایش ساختار بخش های مختلف برنامه بصورت خلاصه (نمایش لیست توابع، شرطها، حلقه ها و ...) و امکان منظم کردن کدهای اسپاگتی به کد اصولی و مرتب
  • امکان نصب Debuggerهای PHP برای بررسی و debug کردن کدهای PHP
  • پشتیبانی از فریم ورک طراحی قالب Smarty  (در نسخه های پایین تر از Aptana Studio 3 پشتیبانی می شود)
  • نمایش سلسله مراتبی کدها در محیط ادیتور جهت شناسایی راحتتر حلقه ها، شروط، توابی، اشیاء و ...
  • دارا بودن تمام Manual زبان برنامه PHP 

در نسخه Aptana Studio 2 امکان برنامه نویسی PHP بصورت پیش فرض در Aptana گنجانده نشده است و باید از پروژه PDT (PHP Development Tools) استفاده کرد. PDT یک پلاگین باز متن IDE برای پلتفرم Eclipse می باشد که تمامی ابزارهایی که برای برنامه نویسی PHP نیاز است را دربر دارد. این ابزار از بخش های موجود در پلتفرم Eclipse برای ابزارهای توسعه برنامه نویسی PHP استفاده می کند.
اما در نسخه Aptana Studio 3 زبان برنامه نویسی PHP بصورت پیش فرض پشتیبانی می شود اما نه به کاملی PDT زیرا بصورت پیش فرض در این نسخه فقط فرمت بندی و ساختار کلی PHP تشخیص داده می شود و امکان debug کردن و یا code assist را ندارد. در صورتی که نیاز باشد این بخشها هم به Aptana اضافه شود کافیست plugin های آنها را بر روی Aptana نصب نمایید.

نتیجه گیری :
با توجه به امکانات، سهولت دسترسی، امکان نصب بر روی سیستم عامل های مختلف، قابلیت اضافه کردن Pluginهای مختلف بر اساس نیاز، منابع آموزشی فراوان در اینترنت و مسایل دیگری از این قبل پیشنهاد می شود برای حرفه ای کار کردن در زمینه Web Designing و Web Developing از نرم افزار بازمتن و قدرتمند Aptana Studio برای کارهای خود استفاده کنید. شما می توانید همیشه آخرین نسخه این نرم افزار را از آدرس www.aptana.com بصورت رایگان دریافت کنید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ مجید علوی‌زاده
مجید علوی‌زاده
شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۳۳
در پاسخ به دیدگاه Robert ارسال شده در شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۰۷

Brackets خیلی بهتر از آپتانا ست هم از نظر قابلیت و هم از نظر ظاهر و پیچیدگی کمتر برنامه ضمنا هم سبکتر از لحاظ حجمی است و هم پلاگسن های سبکتری داره. همه اینها رو که یک طرف قرار بدیم قابلیت لایو Brackets اون رو از تمام رقبا سرتر میکنه.

موفق باشید.

نرم افزار Brackets فقط text editor هستش و IDE نیست، برای همین قابلیت‌های خیلی کمتری داره، اما به عنوان یک ادیتور خیلی قوی هستش. اگر دنبال ادیتورهای خوب هستی غیر از Brackets حتما atom.io/" rel="nofollow">https://atom.io/ رو هم ببین، این ادیتور هم جزو ادیتورهای محبوب هستش. Sublime رو هم که حتما میشناسی

ارسال پاسخ Robert
Robert
شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۰۷

Brackets خیلی بهتر از آپتانا ست هم از نظر قابلیت و هم از نظر ظاهر و پیچیدگی کمتر برنامه ضمنا هم سبکتر از لحاظ حجمی است و هم پلاگسن های سبکتری داره. همه اینها رو که یک طرف قرار بدیم قابلیت لایو Brackets اون رو از تمام رقبا سرتر میکنه.

موفق باشید.

ارسال پاسخ رضا مجیدی
رضا مجیدی
پنج شنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۰:۳۹
در پاسخ به دیدگاه ErFUN ارسال شده در چهارشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۵۵

دامنه www.aptana.org مشکل داره، ولی دامنه www.aptana.com درسته، فکر میکنم اشتباه کردید :)

بله , درسته...
اصلاح میشه. ممنون

ارسال پاسخ ErFUN
ErFUN
چهارشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۹:۵۵

دامنه www.aptana.org" rel="nofollow">www.aptana.org مشکل داره، ولی دامنه www.aptana.com" rel="nofollow">www.aptana.com درسته، فکر میکنم اشتباه کردید :)

ارسال پاسخ مجید علوی‌زاده
مجید علوی‌زاده
چهارشنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۰۳
در پاسخ به دیدگاه Ahmad Azizi ارسال شده در سه شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۴۸

خوب این مطلب مال سال 85 ه یا 93؟ چه وضعشه تاریخ نداره؟ :))

سال ۸۵ ؟ :)
این مقاله سال ۹۲ توسط خودم نوشته شد و در مجله وب چاپ شد، و در سال ۹۴ هم اینجا منتشر شده

ارسال پاسخ Ahmad Azizi
Ahmad Azizi
سه شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۴۸

خوب این مطلب مال سال 85 ه یا 93؟ چه وضعشه تاریخ نداره؟ :))