نظریه رنگ ها برای طراحان وب

نظریه رنگ ها برای طراحان وب
رنگ و رنگ شناسی اهمیت بسیار زیادی در طراحی وب دارد و کسانی که به مفاهیم رنگ شناسی و نظریه های رنگ شناسی مسلط باشند میتوانند طراحی های بسیار مناسبی داشته باشند، این مقاله مخصوص افرادی است که در مدرسه های طراحی و گرافیک شرکت نکرده اند و طراحی را بر اساس تجربه و آموخته های عملی خود انجام میدهند، در این مقاله نحوه ی استفاده ی درست از رنگ ها را یاد میگیرید تا بتوانید طراحی زیباتری انجام دهید، با مجیدآنلاین در این مقاله همراه باشید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

خیلی از طراحان وب که به تازگی کار خود را شروع کرده اند ممکن است در انتخاب رنگ ها در طراحی وب دچار مشکل شوند و تردید داشته باشند که کدام رنگ را انتخاب کنند، در اینجا با گفتن مفاهیم ابتدایی رنگ شناسی و همچنین ابزارهای آماده ای که در انتخاب رنگ به شما کمک میکنند کار شما را ساده تر میکنیم.

نظریه رنگ ها چیست ؟

نظریه رنگ ها شامل چندین مبحث مختلف میشود، اما مبحث ابتدایی آن مربوط میشود به بررسی اثر ترکیب رنگ ها، تضاد و ارتعاش و نوسان بین رنگ ها، به ترتیب به بررسی هرکدام از این 3 مبحث میپردازیم.

ترکیب

ترکیب به این معناست که رابطه ی رنگ مورد نظر با دیگر رنگ ها را بررسی کنیم و ببینیم چه رنگ هایی قابلیت ترکیب شدن باهم را دارند، ترکیب رنگ ها به خصوص هنگامی که از چندین رنگ مختلف در طراحی خود استفاده میکنید بسیار حائز اهمیت است.

تضاد

تضاد یا کانترست مناسب باعث میشود چشم هنگام مشاهده ی اثر خسته نشود و همچنین به قسمت های مناسب بتواند توجه کند، کانترست مناسب به این صورت است که بتوانید بین متن و بک گراند یک تضاد رنگی مناسب ایجاد کنید تا کاربران بتوانند راحت تر متون را بخوانند، به عکس های زیر توجه کنید.
یکی از بهترین راه ها این میباشد که یک بک گراند روشن در نظر بگیرید و متن روی آن را مشکی کنید، این یکی از بهترین کانترست های موجود در جهان میباشد و هیچگاه باعث خسته شدن چشم کاربر نمیشود، همچنین کانترست باعث میشود توجه شما به یک قسمت خاص جلب شود، برای مثال به یک کتاب که قسمتی از متون آن با ماژیک مخصوص هایلایت شده است فکر کنید، هایلایت کردن باعث میشود تضاد رنگی آن خط از کتاب افزایش یابد و همیشه مورد توجه شما باشد، برای مثال اگر وبسایت شما یک بک گراند مشکی دارد میتوانید یک قسمت کاملا سفید بگزارید تا تمام توجه به آن قسمت جلب شود :

ارتعاش و نوسان

نوسان یک طراحی باعث میشود احساس در طراحی شما به وجود آید، رنگ هاش روشن باعث میشوند طراحی شما انرژی بیشتری به کاربر بدهد و این خصوصیت باعث میشود بتوانید در تبلیغات خود از رنگ های روشن استفاده کنید تا کاربر با انرژی بیشتر تبلیغات شما را ببیند اما رنگ های تیره باعث میشود کاربر بی احساس شود و ذهن کاربر به سمت های دیگری برود، یک مثال بارز بین CNN و Ars Techina میباشد :
CNN یک نوار قرمز در بالای وبسایت خود دارد که باعث میشود هیجان کاربر افزایش یابد و همچنین تضاد رنگی بین مشکی و سفید و قرمز را به گونه ای مناسب رعایت کرده است.
Ars Techina از یک بک گراند مشکی استفاده کرده است و به کاربر احساس خاصی نمیدهد اما در قسمت محتوا از بک گراند سفید ( مخالف مشکی ) استفاده کرده است تا توجه کاربر به این قسمت جلب شود و اکثر کاربران هنگامی که این سایت را باز میکنند در نگاه اول توجهشان به قسمت سفید جلب میشود.

انتخاب یک طرح رنگی

در این قسمت 3 نوع از انتخاب رنگ مختلف را بررسی میکنیم، انتخاب سه تایی، انتخاب مرکب، انتخاب هم تراز.

انتخاب سه تایی :

دربرگیرنده ی سه نوع رنگ مختلف میباشد، ساخت یک ترکیب رنگ سه تایی یکی از راحت ترین ترکیب رنگ ها میباشد، طریقه ی کار به این صورت است :
  1. چرخه ی رنگ را ببینید و یک رنگ را انتخاب کنید.
  2. یک مثلث متساوی الاضلاع بر اساس نقطه ای که انتخاب کرده اید بکشید.
  3. سه راس مثلث میشود سه رنگی که میتوانید در انتخاب سه تایی درنظر بگیرید.با استفاده از مثلث متساوی الاضلاع، میتوانید اطمینان حاصل کنید که سه رنگی که انتخاب کردید ارتعاش یکسان دارند.

انتخاب مرکب

انتخاب مرکب بر این اساس است که بتوانید یک بازه ی رنگ که بتوانند همدیگر را تکمیل کنند انتخاب کنید، یعنی دو رنگ را از دو طرف مقابل چرخه ی رنگ در نظر میگیریم، برای مثال رنگ قرمز در مقابل رنگ آبی.

انتخاب هم تراز

انتخاب هم تراز به این صورت میباشد که چند رنگ را که در کنار هم میباشند و در منطقه ی مشترکی میباشند را انتخاب میکنیم، برای مثال رنگ زرد را با رنگ نارنجی تیره انتخاب میکنیم و از این دو رنگ استفاده میکنیم.
در هر سه طرح بالا، باید رنگ هایی مناسب با طراحی خود انتخاب کنید، برای مثال اگر برای یک شبکه اجتماعی طراحی میکنید یک انتخاب هم تراز باید داشته باشید از بخش آبی زیرا رنگ آبی باعث آرامش میشود یا اگر برای یک رستوران شیک طراحی میکنید یک انتخاب هم تراز داشته باشید از بخش بنفش زیرا بنفش نماد قدرت است.

کمی انتخاب را ساده تر کنیم

در این میان که روش های متعددی برای انتخاب رنگ وجود دارد، وب سایت ها و ابزارهای مناسبی هستند که انتخاب رنگ را برای ما ساده تر میکنند و تصمیم گیری را برای ما راحت تر میکنند.

Kuler

Kuler یک ابزار است که توسط Adobe ساخته شده است، یک ابزار کاملا مناسب میباشد که از پالت رنگی رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

Color Scheme Designer 3

Color Scheme Designer یک ابزار مناسب برای انتخاب رنگ های مناسب میباشد که با قابلیت های متنوعی که در اختیار طراحان میگذارد باعث میشود طراحان از رنگ های مناسب تری در طرح های خود بتوانند استفاده کنند.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ رضا مجیدی
رضا مجیدی
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۱۸:۲۸
در پاسخ به دیدگاه جاوید ارسال شده در دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۲۳

منم حدود ۲ سال پیش مقاله ای در همین مورد نوشتم که خیلی شبیه این مقاله شماست:

http://abaan.ir/articles/web-d...

موفق باشید.

بله. مفهوم بسیار مهمیه...
موفق باشید ;-)

ارسال پاسخ جاوید
جاوید
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۲۳

منم حدود ۲ سال پیش مقاله ای در همین مورد نوشتم که خیلی شبیه این مقاله شماست:

abaan.ir/articles/web-design-color-theory.html" rel="nofollow">http://abaan.ir/articles/web-d...

موفق باشید.