بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 2#

 بدون کد نویسی، با جوملا کسب و کار خود را راه اندازی کنید! 2#
در جلسه قبل در مورد سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS صحبت کردیم و سیستم های مدیریت محتوای معروف از جمله جوملا را نام بردیم و در مورد جوملا و ابزارهای مورد نیاز جهت شروع کار از جمله نرم افزار های سرور مجازی مانند XAmpp  صحبت کردیم.
در این جلسه قصد داریم  نصب جوملا بروی لوکال را آموزش دهیم.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

ابتدا برای دانلود آخرین نسخه هسته جوملا به سایت جوملا جهانی - www.joomla.org رفته و سپس به قسمت دانلودها رفته و روی گزینه 3.4Full Package کلیک نمایید.
همانطور که ملاحظه می کنید فایلی که دانلود می کنید یک فایل فشرده از نوع zip است. برای اینکه بتوانید فایل را از حالت فشرده در بیاورید باید برنامه WinRar بروی کامپیوتر شما نصب باشد. به روی فایلی که دانلود کرده اید راست کلیک کرده و به روی  گزینه Extract to joomla 3.4 کلیک نمایید.
 
کنار فایل فشرده، پوشه ای با همان نام ایجاد می شود که اگر داخل فولدر را نگاه کنید می بینید که شامل یکسری پوشه و فایل می باشد که کلیه این فایل ها و پوشه ها هسته اصلی سایت جوملایی ما را تشکیل می دهند. حال فولدر خود را Rename کرده و نام دلخواه خود را به آن بدهید. من دراین پروژه نام سایت را majidonline قرار داده ام.
 
 
برای نصب جوملا، می بایستی پوسته هسته جوملا را به داخل Xampp منتقل کنیم. در جلسه قبل در مورد Xampp صحبت کردیم و آن را بروی کامپیوترمان نصب کردیم. به درایوی که Xampp را نصب کرده اید بروید .در پوشه Xampp  پوشه ای با نام  htdocs وجود دارد. پوشه سایت خود را که با نام majidonline ذخیره کرده ایم را از مسیر جاری برداشته و به فولدر htdocs انتقال دهید.
 
حال برنامه Xampp خود را اجرا کنید. سپس Apache و MYsql را استارت کنید. کنار دکمه استارت Apachi  دکمه ای با نام admin وجود دارد بروی آن کلیک نمایید .
پنجره مرورگر سیستم شما باز خواهد شد که به روی آدرس بار آن http://localhost/xampp/  تایپ شده است. به جای کلمه xampp اسم سایت خود (همان پوشهای که به htdocs انتقال داده اید) را وارد کرده و اینتر را بزنید. وارد اولین  مرحله نصب جوملا می شوید. ابتدا باید اطلاعات configuration  سایت را  وارد کنیم. فیلد هایی که کنار آنها کاراکتر ستاره وجود دارد اجباری هستند و حتما باید اطلاعات آن را وارد نمایید. فیلد ها را به ترتیب به همراه مثال توضیح می دهیم.
  • Site name: می بایست  نام سایت را وارد می کنیم. به عنوان مثال : مجید آنلاین
  • Email site: ایمیل سایت را از ما می خواهد. به عنوان مثال : info@majidonline.com ( در جلسات بعدی در مورد چطور برای سایت خود ایمیل بسازید صحبت خواهیم کرد)
  •  admin username و admin password: باید یوزر و پسوردی را که برای ورود به ادمین سایت در نظر گرفته ایم را وارد نماییم.به عنوان مثال من  username admin را admin و password را 123456 وارد می کنم .
  • در قسمت confirm admin password: پسوردی را که در admin password  وارد نموده اید را مجدد در این قسمت وارد می کنید.
 
بعد از وارد کردن اطلاعات گفته شده به روی NEXT کلیک نمایید.
در این مرحله مشخصات دیتابییس سایت را باید وارد کنیم که به ترتیب فیلد ها را توضیح داده و مقدار آن ها را وارد می کنیم.
  • Database Type : به طور پیش فرض  MySQLi است. همین  گزینه را قبول می کنیم.
  • Host Name: اسم هاست است که هم در هنگام نصب جوملا بروی لوکال و هم در هنگام نصب جوملا بروی هاست باید کلمه localhost را وارد نماییم.
  • User name :username دیتابیس در لوکال به طور پیش فرض root است .پس در این قسمت root  را وارد می کنیم.
  • Password :password  مربوط  به username  دیتابیس است که root  پسورد ندارد .بنابراین هنگام نصب جوملا به روی لوکال در این قسمت چیزی وارد نمی کنیم.
  • Database name: در این قسمت نام دیتابیس را وارد می کنیم که یک نام به دلخواه برای دیتابیس سایتون در اینجا وارد کنید که پس از زدن دکمه Next به طور خودکار دیتابیسی با نامی که در این قسمت وارد نموده اید در phpmyadmin ساخته می شود.
 
 
 
بعد از وارد کردن  اطلاعات فیلدهای این قسمت  بروی NEXT کلیک نمایید .
در این مرحله  گرینه هایی در رابطه با اطلاعات Sample  سایت در اختیار شما قرار داده می شود که شما می توانید none را انتخاب کنید که هیچگونه اطلاعات نمونه ای نصب نشود و یا اینکه برای دیدن سایت با اطلاعات سمپل یکی از گزینه ها رو انتخاب کنید. ما در اینجا برای اینکه شما بتوانید یک نمای کلی از محیط Frontend  جوملا را ببینید گزینه Default English (GB) Sample Data را انتخاب می کنیم تا یکسری اطلاعات نمونه برای ما در سایت درج شود.
 
بعد از زدن دکمه اینتر  اطلاعات نمونه شروع به نصب شدن می کنند.بعد از اتمام، پیغامی مبنی بر اینکه جوملای شما نصب شده است نمایش داده می شود. دراین مرحله باید پوشه install را پاک کنید که برای اینکار روی  دکمه remove installation folder کلیک نمایید.
 
پیغام installation folder successfuly remover به شما نمایش داده خواهد شد.
در قسمت پایین تر از این پیغام دو دکمه وجود دارد که شما می توانید با کلیک بروی آنها قسمت frontend و backend سایت رو ببینید. بروی دکمه site کلیک نمایید.
 
در حال حاضر شما قسمت frontend  سایت را مشاهده می کنید. همانطور که ملاحظه می کنید محتوای سایت بصورت چپ چین نمایش داده می شود. این بدین دلیل است که زبان پیش فرض frontend سایت و البته backend زبان انگلیسی هست و تنها زبانی است که به طور پیش فرض نصب می شود. برای نصب زبان فارسی ابتدا باید به قسمت ادمین سایت برویم. برای اینکار در انتهای ادرس سایت کلمه dministrator را وارد کرده و اینتر را بزنید:
وارد پنجره ای خواهید شد که از شما user name admin و  password رو می پرسد که اگر خاطرتون باشد من در هنگام نصب سایت خودم یوزر ادمین را admin و پسورد را 123456 تعریف کرده بودم. بعد از وارد کردن روی دکمه log in  کلیک نمایید تا وارد صفحه ادمین سایت شوید.
 
 
به منوی Extention و سپس language manager بروید. همانطور که ملاحظه می کنید تنها زبان موجود زبان انگلیسی هست. بروی دکمه install language کلیک کنید.
 
صفحه ای برای شما باز می شود که کلیه زبان های دنیا را در سه صفحه لیست کرده است. برای راحتی  کار در قسمت search  کلمه Persian را وارد نمایید تا برای شما پیدا کند. بروی گزینه Persian کلیک کنید و سپس دکمه install را بزنید.
اکنون زبان فارسی بروی سایت شما نصب است. برای اینکه زبان پیش فرض قسمت frontend و backend  سایت را فارسی کنید. مجدد به قسمت language manage بروید.
در اینجا زبان Persian را به عنوان زبان پیش فرض انتخاب کنید و سپس از منوی سمت چپ installed administrator رو انتخاب کرده و برای این قسمت هم Persian را انتخاب کنید.
حال مجدد قسمت frontend سایت رو نگاه کنید .همانطور که ملاحظه می فرمایید محتوای سایت راست چین شده است.
در جلسه بعدی یکسری توضیحات کلی در مورد ادمین سایت و مديريت مطلب، مديريت مجموعه ، مديريت رسانه، مديريت منوها خواهیم داشت.

نیلوفر طیبان، فوق لیسانس نرم افزار کامپیوتر، از سال 84 برنامه نویسی با Delphi , Sql server را شروع کرده , به مدت 4 سال برنامه نویس و پشتیبان سیستم های مالی و اداری بود. سپس به سمت برنامه نویسی با Oracle رفت. از سال 88 کار با CMSهای مختلف از جمله جوملا را شروع نموده و هم اکنون در حال ارتقاء تخصص های خود از جمله ایجاد افزونه نویسی و طراحی قالب سی ام اس ها و همینطور زبان های برنامه نویسی تحت وب می باشد.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ حمید یوسفی
حمید یوسفی
یکشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۹

perfect and complete