خطرات ایمپلنت و بارداری که باید بدانید !

خطرات ایمپلنت و بارداری که باید بدانید !

آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری ( حاملگی ) خطرناک است ؟ ایمپلنت و بارداری چه منافاتی با یک دیگر دارند؟ باید بدانید که کاشت ایمپلنت دندان، روشی مناسب و می شود گفت بهترین روش برای جایگزینی دندان های از بین رفته می باشد. اگر بیمار شرایط دهان و دندان مناسبی داشته باشد ، می تواند به راحتی  درمان ایمپلنت را شروع کند.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

ایمپلنت دندان و بارداری

برای حفظ لبخندی سالم و جلوگیری از تحلیل استخوان و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان ، باید برای جایگزینی دندان از بین رفته، ایمپلنت انجام دهند و در این مقاله قصد داریم  ایمپلنت در بارداری را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید» ایمپلنت دندان چیست ؟ 

دندانپزشکان معمولا به بیماران باردار ، پیشنهاد می کنند که به طور مرتب و منظم  چکاپ های دندانی خود را فراموش نکنند و همچنین از درمان هایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و جرم گیری استفاده کنند. اما در مورد انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به بیماران باردار توصیه می شود که برای انجام دادن این درمان تا پس از دوران بارداری صبر کنند.

آیا ایمپلنت در بارداری خطرناک است؟

زمانیکه که باردار می شوید ، بدن شما تغییرات فیزیولوژیکی بسیاری را پشت سر می گذارد و تعداد زیادی فعالیت و فرآیندهایی انجام می شود، که باید در این زمان از سختی و عوارض برخی جراحی ها اجتناب کنید. سوالی که اغلب در جراحی دهان، فک و صورت به وجود می آید این است که آیا درمان ایمپلنت در دوران بارداری ایمن می باشد یا خیر؟ ایمپلنت در بارداری خطرناک است؟

پاسخ کوتاه این است که شما می توانید پس از سه ماهه اول کاشت دندان را انجام دهید اما اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان پیشنهاد می کنند که صبر کنید تا بیمار دیگر باردار نباشد و ما اینجا علت های آن ها را بررسی خواهیم کرد.

پرتونگاری دندان برای زنان باردار خطری ندارد ، اما خطراتی مرتبط با قرار گرفتن نوزاد متولد نشده با مقدار اندکی از اشعه مورد استفاده در رادیولوژی وجود دارد. اگرچه اشعه ایکس تشخیصی دندان فقط روی ناحیه دهان تمرکز می کند، اما محض احتیاط بسیاری از افراد از ایمنی اشعه ایکس در حین بارداری جلوگیری می کنند.

بی حس کننده ها و بیهوشی

مطالعات نشان داده است که درمان دندانپزشکی با بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر می باشد، پیشنهاد می شود از بیهوشی عمومی که باعث بیهوش شدن شما می شود، جدا خودداری کنید.

استرس

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا سطح بالای اضطراب در یک مادر می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. جراحی انتخابی احتمالاً در مدت زمان استرس زا باعث نگرانی های غیرضروری شما شود. اگر وضعیت اضطراری ندارید ، منتظر بمانید تا کودک شما به دنیا بیاید سپس کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید.

چرا نباید در بارداری ایمپلنت انجام داد؟

کاملاً قابل درک است که همان روز های اول از دست دادن دندان آزار دهنده است و پیشنهاد همه پزشکان این می باشد که بهتر است صبر کنید تا فرزند شما به دنیا بیاید و سپس آنها با خوشحالی به شما در کاشت دندان کمک کنند و به شما لبخندی زیبا هدیه بدهند. در ادامه به بررسی 5 دلیل اصلی پرداختیم که چرا نباید ایمپلنت دندان را در دوره بارداری انجام دهید؟

1. افزایش خطر عوارض

بارداری یک عارضه منعکس کننده، در برابر داشتن کاشت دندان نیست، زیرا این یک عمل جراحی می باشد، بهتر است کودک خود را در معرض خطر قرار ندهید مگر اینکه نیاز فوری پزشکی داشته باشید. ایمپلنت  دندان یک ماده تیتانیومی ریز است که برای نگه داشتن دندان مصنوعی به استخوان فک وارد می شود. پیش از اینکه دندان مصنوعی نصب بشود، استخوان فک برای بهبود نیاز به زمان دارد. هرگونه جراحی در دوران بارداری مملو از عوارض است و در صورت انتخاب بهتر است از آن جلوگیری بعمل آید.

2- بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، ایمپلنت ها به بهترین شکل قرار می گیرند.

بعد از به دنیا آمدن کودکتان، می توانید به محض آماده شدن، برای کاشت دندان خود به دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر سالم و خوشحالید، علتی برای تأخیر وجود ندارد. در صورت شیردهی، دندانپزشک بهترین راه حل را به شما پیشنهاد می کند. بعد از عمل جراحی و دوره بهبودی، دندان مصنوعی شما توسط تکنسین های ماهر ما با کمک فن آوری های نوین ساخته می شود. رنگ ، شکل و اندازه و همچنین عملکرد دندان جدید شما جایگزینی عالی خواهد بود و به زودی اعتماد به نفس شما را بر می گرداند. با اولین لبخند کودکتان، شما نیز لبخند زیبایی می زنید.

3. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس

4. از بیهوشی خودداری کنید.

5- میزان استرس را کاهش دهید.

از نظر علم پزشکی، سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری مهم‌ترین و حیاتی‌ترین دوره‌های روند رشد جنین به حساب می آیند. در این دوران، قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی می‌تواند اثرات وحشتناکی برای نوزاد داشته باشد. اکثر دندانپزشکان متخصص به مادران پیشنهاد می‌کنند که از انجام هرگونه درمان‌های دندانپزشکی سنگین مانند لمینت دندان، ارتودنسی یا ایمپلنت در بارداری دوری کنند یا حداقل تا سه ماهه دوم صبر کنند.

دلایل شکست ایمپلنت در بارداری چیست؟

دلایل متعددی برای ممنوعیت ایمپلنت دندان در بارداری وجود دارد که به طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

از نظر دندانپزشکان، یکی از مهم‎ترین علت هایی که باعث خطرناک شدن روند جراحی ایمپلنت در بارداری می‌شود، ظهور تغییرات در وضعیت سلامت دهان و دندان زنان باردار می باشد که می‌تواند احتمال شکست روش کاشت دندان مصنوعی را بیشتر کند.

خطرات ایمپلنت در بارداری

زنان در دوران باردای دچار تغییرات هورمونی قابل توجهی هستند. در واقع با افزایش ناگهانی هورمون استروژن و پروژسترون در بدن، بافت نرم دهان و لثه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به التهاب و انواع عفونت قرار می گیرند. به ‌همین‌ علت، حین جراحی ایمپلنت در بارداری و بعد از آن نه تنها بافت حساس لثه بیشتر خونریزی می‌کند بلکه احتمال عفونت بافت نرم و حتی استخوان فک نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

همه ما آگاهیم که جنین مواد معدنی مورد نیاز خود، به‌ ویژه ویتامین D و کلسیم را از طریق جفت و بند ناف از مادر دریافت می ‌کند. این مساله باعث کاهش استحکام ساختار استخوان فک مادر شده و مطمئنا روی کاهش احتمال موفقیت نصب و پذیرش پایه فلزی ایمپلنت نیز بسیار تاثیر گذار است. به‌خصوص اگر مادری به بیماری دیابت بارداری مبتلا باشد.

معمولا سیستم ایمنی بدن مادر باردار به ‌صورت خودکار برای پیشگیری از پس زدن بافت بیگانه جنین، کمی ضعیف می ‌شود. در صورت انجام عمل ایمپلنت در بارداری، این مساله می‎ تواند باعث کنترل نشدن التهاب لثه‌ها و تاخیر در بهبودی استخوان فک بشود.

مزایای انجام اورژانسی ایمپلنت در بارداری چیست؟

اگر به تشخیص دندانپزشک لازم است که برای ایمپلنت در بارداری اقدام شود، مطمئنا مزایای فوق با آن همراه است:

  1. داشتن یک لبخند زیبا
  2. حفظ سلامت استخوان فک و دندان‌های مجاور دندان ازدست‌رفته
  3. بهبود قدرت بیان و روند غذا خوردن

آیا انجام ایمپلنت دندان در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟

یک زن در طول دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود. جدا از افزایش جذب مواد مغذی برای تکامل بدن جنین و حفظ سلامت مادر و همچنین خوردن مواد مغذی مثل خوردن اسید فولیک که در حالت عادی مصرف نمی‌شوند بدن خود نیز متحمل تغییرات بسیاری می‌شود. استرس حمل یک کودک تا آخر دوران بارداری از لحاظ فیزیکی بسیار بالا است و ممکن است بدون اینکه فرد متوجه بشود مواد مغذی و معدنی مورد نیاز کودک از استخوان‌های مادر تامین شود. این تغییرات در بدن به سرعت اتفاق می‌افتند و قابل درک می باشند چرا که بسیاری از زنان در مورد اینکه چه شرایط فیزیکی، نرمال در نظر گرفته می‌شود و یا چه  علائمی غیرطبیعی هستند سوالات زیادی در ذهن دارند.

بیشتر بخوانید » قیمت ایمپلنت 1402

همچنین این مسئله نیز وجود دارد که برای حفظ سلامت مادر و جنین چه کارهایی لازم است انجام داده شود و از چه کارهایی باید دوری کرد؟ ایمپلنت نوعی جراحی تهاجمی می باشد که همیشه شک‌هایی را در  ذهن مادر باردار بوجود می آورد. پاسخ ما به صورت کوتاه این است که فرد می ‌تواند بعد از سه ماهه اول ایمپلنت کار بگذارد. اگرچه اغلب دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان پیشنهاد می ‌کنند چنانچه نیاز فوری پزشکی وجود ندارد مادر تا بعد از طی دوره بارداری لطفا صبر کند. پیروی از یک رژیم دقیق مراقبت از بهداشت و نظافت دهان و دندان در دوره بارداری برای زن باردار برای اطمینان از اینکه دندان‌ها طی این دوران دچار مشکل نشوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دندان‌ها دردوران بارداری

بارداری همه ابعاد زندگی یک زن مانند سلامت دهان و دندان او را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. التهاب لثه در بارداری(التهاب لثه) را اغلب بیماران مانند تغییراتی روی لثه ‌های خود مشاهده می‌کنند. لثه‌ ها قرمزتر و متورم تر به نظر می‌رسند و در موقع مسواک زدن حتی دچار خونریزی می‌شوند. این علائم می‌تواند از ماه دوم بارداری شروع بشود. التهاب در ماه هشتم بارداری به شدیدترین حالت خود می‌رسد و بعد از زایمان به تدریج از بین می‌رود

التهاب لثه اغلب اوقات در جلوی دهان مشهود است. علائمی شبیه التهاب لثه معمولی است ولی برخی از علت های بروز آن متفاوت است. هورمون‌ها می تواند یکی از علت‌ ها باشد. سطح هورمون پروژسترون ده برابر حد نرمال افزایش پیدا می کند. سیستم ایمنی طی دوران بارداری متفاوت عمل می‌کند که این می‌تواند معین ‌کند چطور بدن فرد به برخی باکتری‌های ایجاد کننده التهاب لثه واکنش نشان ‌دهد.

چرا بهتر است کاشت ایمپلنت دندان دردوران بارداری به تعویق بیافتد؟

بعد از سه ماهه اول بیماران باردار می توانند درمان‌های روتین مانند روکش گذاری، پرکردن و عصب کشی را روی دندان‌های خود انجام بدهند. اگر چنانچه  فوریت پزشکی لازم نباشد اغلب دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان پیشنهاد می ‌کنند تا پس از طی کردن کامل دوره بارداری بیمار صبر کند. این توصیه به چند دلیل مهم انجام می‌شود:

اشعه ایکس

- اگرچه براساس تحقیقات دانشمندان اشعه ایکس برای زنان باردار ضرر ندارد اما خطراتی به دلیل قرار گرفتن کودک متولد شده در معرض مقادیر کم اشعه استفاده شده در رادیولوژی وجود دارد.  یک اشعه ایکس تشخیصی دندان تنها روی ناحیه دهان متمرکز می‌شود اما اغلب افراد جهت اطمینان ترجیح می‌دهند به طور کل در دوران بارداری از اشعه ایکس دوری کنند.

بیحسی

- مطالعات نشان داده است که استفاده از بی حسی موضعی در درمان دندان طی دوران بارداری بی خطر است اما پیشنهاد می‌شود از بیهوشی عمومی که عدم هوشیاری ایجاد می‌کند پرهیز شود.

استرس

- بر اساس گفته‌های دانشمندان بالا رفتن استرس در زنان باردار تکامل جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک عمل جراحی می تواند نگرانی اضافه و بی موردی را در یک برهه زمانی پراسترس به مادر وارد ‌کند. پس چنانچه وضعیت اورژانسی نیست برای کارگذاشتن ایمپلنت تا بعد از طی دوره بارداری صبر کنید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.