نکات مهمی که باید راجع به آزمون تومر بدانید!

نکات مهمی که باید راجع به آزمون تومر بدانید!

اگر به دنبال مهاجرت، تحصیل یا کار در ترکیه هستید، به طور قطع اهمیت داشتن مهارت‌های زبانی قوی در زبان ترکی را درک خواهید کرد. آزمون تومر به عنوان معیاری برای ارزیابی و سنجش مهارت‌های زبانی در زبان ترکی برای افرادی که بنا به‌ هر دلیلی قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بطوریکه با شرکت در این آزمون، فرصتی برای ارزیابی سطح زبان و توانایی‌های شنیداری، خواندنی، نوشتاری و مکالمه خود را خواهید داشت. با این حال نکات بسیار مهمی از نمره قبولی و شرایط گرفته تا سطوح و هزینه‌ها در خصوص آزمون تومر وجود دارد که پیش از شرکت در آن، باید اطلاعات کافی داشته باشید.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

آزمون تومر برای چه افرادی مناسب است؟

در ابتدا باید بدانید که آزمون تومر برای شما چه افرادی لازم است:

  • افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه را دارند. البته توجه کنید که اگر رشته موردنظر شما به زبان انگلیسی ارائه شده، باید تافل یا آیلتس را نیز ارائه دهید.
  • افرادی که در ترکیه بدنبال کار هستند؛ برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها در ترکیه، برای استخدام افراد غیرترک، مدرک تومر درخواست خواهند کرد. درواقع این مدرک نشان می‌دهد که شما توانایی لازم برای ارتباط با همکاران و مشتریان ترکی خود را دارید.
  • افرادی که در پی دریافت شهروندی و تابعیت ترکیه هستند نیز به مدرک تومر نیاز خواهند داشت و باید در این آزمون شرکت کنند.

 

نکات و جزئیات مهم آزمون تومر در ترکیه

  • آزمون تومر توسط دانشگاه آنکارا برگزار شده و در حال حاضر 11 شعبه در 7 شهر بزرگ ترکیه دارد.
  • هدف اصلی مرکز تومر آموزش ترکی به افراد غیر بومی است.
  • این آزمون همه روزه از ساعت 9 صبح الی 16 بعدازظهر برگزار خواهد شد.
  • پیش از ثبت نام در تومر، تعیین سطح انجام می‌شود.
  • هزینه پرداختی این آزمون به لیر ترکیه است.
  • در صورت نیاز، استاد می‌تواند با تایید مرجع، سطح دوره را تغییر دهد.
  • افرادی که مایل به کار یا تحصیل در ترکیه باشند یا قصد دریافت شهروندی ترکیه دارند، باید در آزمون تومر شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند.

 

دسته بندی و سطوح مختلف امتحان تومر

مدرک تومر به دو دسته‌بندی اصلی دیپلما (Diploma) و سرتیفیکا (Sertifika) تقسیم می‌شود. مدرک دیپلما تاریخ انقضا ندارد و تنها با یک بار شرکت در آن، مدرک معتبر و دائمی آزمون تومر را دریافت خواهید کرد؛ اما در مقابل سرتیفیما بین 6 ماه الی 2 سال اعتبار دارد و حداقل نمره قبولی در آن B2 است. همچنین آزمون  تومر دارای 6 سطح مختلف شامل A1 تا C1 بوده که با شرکت در هرکدام از آن‌ها از سطح پایه به پیشرفته خواهید رسید.

توجه داشته باشید که هر سطح امتحان تومر به زبان ترکی، شامل مهارت‌های شنیداری، خوانداری، نوشتاری و مکالمه است. با موفقیت گذراندن آزمون در هر سطح، شما مدرکی را دریافت خواهید کرد که نشان‌دهنده مهارت‌های زبانی شما در آن سطح خواهد بود.

  • A1 (مقدماتی): توانایی برقراری ارتباط ساده و عمومی
  • A2 (مقدماتی - پیشرفته): توانایی ارتباط در موقعیت‌های روزمره و افزایش دانش پایه زبان ترکی
  • B1 (متوسط): امکان درک و تولید جملات متنوع و ارتباط‌های اداری در زبان ترکی
  • B2 (متوسط - پیشرفته): افزایش دانش زبان ترکی و برقراری ارتباط راحت در موقعیت‌های کاری و اجتماعی پیشرفته
  • C1 (پیشرفته): توانایی درک و تولید جملات پیچیده و تخصصی در زبان ترکی
  • C1 (پیشرفته): تسلط کامل به زبان ترکی

 

نمره قبولی آزمون تومر چند است؟

نمره قبولی آزمون تومر به سطح آن، دانشگاه موردنظر و حتی هدف شما بستگی دارد. به طور معمول حداقل نمره قبولی آزمون تومر در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کسب مهارت‌های متوسط یا B2 و در دانشگاه‌های دولتی C1 در نظر گرفته خواهد شد و در این نوع مراکز یا نهادهای دولتی باید توانایی‌های بالا‌تری در استفاده از زبان ترکی استانبولی را داشته باشید.

هزینه آزمون تومر

از آنجایی که این آزمون در سطوح مختلفی برگزار خواهد شد، هزینه هر سطح و نوع آزمون تاحدودی متفاوت بوده و توسط مراکز و دانشگاه‌های مختلف در ترکیه تعیین می‌شوند. از طرفی محل زندگی فرد متقاضی نیز در هزینه‌های آزمون تاثیرگذار خواهد بود، مگر آنکه به صورت مستقیم به دانشگاه آنکارا مراجعه کرده و ثبت نام کنید. با اینحال هزینه آزمون تومر به همراه مدرک آن، حدود 5 هزار لیر خواهد بود. علاوه بر آن هزینه تحصیل برای کلاس‌های تومر از ساعتی حدود 750 الی 3600 لیر بوده و هزینه کل کلاس‌های آزمون تومر بین 14 هزار تا 20 هزار لیر در نظر گرفته خواهد شد.

 

مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون تومر

  • برای ثبت نام در آزمون تومر باید مدارک زیر را ارائه کنید:
  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • گذرنامه معتبر
  • شناسنامه ترجمه شده به ترکی (در صورت نداشتن پاسپورت)
  • رسید پرداخت هزینه آزمون
  • ارائه مدارک لازم و مشخصات هویتی در هنگام ثبت نام

 

نحوه ثبت ‌نام برای تومر

نحوه ثبت‌نام آزمون تومر ممکن است باتوجه به دانشگاه یا مرکزی که آزمون را برگزار می‌کند، متفاوت باشد؛ اما در اغلب موارد، ثبت‌نام برای آزمون تومر به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این صورت ابتدا باید دانشگاه یا مرکزی را که آزمون تومر را برگزار می‌کند، پیدا کرده و  فرم ثبت‌نام را با دقت تکمیل کنید. همچنین مدارک لازم را  بارگذاری کرده و در نهایت با پرداخت هزینه آن ثبت نام شما تکمیل می‌شود.

پس از تکمیل و پرداخت فرم ثبت‌نام نیز اطلاعات و جزئیات مربوط به آزمون، تاریخ، محل و ساعت برگزاری به شما ارائه خواهد شد. علاوه بر آن می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط و هزینه آزمون تومر یا حتی سایر آزمون های بین المللی به موسسه الواپلای مراجعه کرده تا بروزترین اطلاعات آزمون را دریافت نمایید.  

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.