ویژگی های وکلای دیوان عدالت

ویژگی های وکلای دیوان عدالت

یکی از مهمترین مراجع عمومی اداری، دیوان عدالت اداری است که وظیفه رسیدگی به شکایات علیه ادارات دولتی را دارد، همچنین یک مرجع مهم جهت دادرسی حقوق افراد جامعه است. اینکه این دیوان به چه پرونده هایی رسیدگی می کند، چه حدود اختیاراتی دارد و به طور کلی روند اعتراض و شکایت از این مرجع چگونه است مواردی هستند که یک وکیل ماهر و متخصص در این حوزه به آن اشراف کامل دارد.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

 ویژگی های وکلای دیوان عدالت

۹ ویژگی مهم وکیل دیوان عدالت

 

تخصص وکلای دیوان عدالت اداری در زمینه رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری، قانون تشکیلات و آیین دادرسی است.

از مهمترین ویژگی های این وکلای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تخصص و دانش کافی در خصوص تمام قوانین مربوط به دیوان
  2. آگاهی و تجربه بالا در تمامی زمینه های مرتبط با دیوان
  3. مهارت در تمام مرحله های رسیدگی و بررسی یک پرونده در دیوان
  4. توانایی در پیاده کردن یک دادخواست اصولی حقوقی
  5. تخصص در رسیدگی به اعتراض رای صادر شده از سازمان ها و مراجع
  6. مسلط بودن به انواع نحوه شکایات و باطل کردن آیین نامه هایی که باعث ضایع شدن حقوق افراد شده است.
  7. تخصص و تبحر در زمینه اعتراض و رسیدن به نتیجه درست نسبت به رای کمیسیون های مالیاتی
  8. تسلط به رای صادر شده از کمیسیون ماده صد شهرداری و مواردی که به آن مربوط می شود.
  9. مهارت بالا در خصوص شکایت از مراجع دولتی در رابطه با اخراج غیر قانونی افراد یا رسیدگی به استخدام در آن ارگان ها

 

دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

قانونگذاران در رابطه با صلاحیت های این مرجع و وظایفی که بر عهده دارد قوانینی تنظیم کرده اند که تحت عنوان قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است. در این موارد وکیل دیوان عدالت اداری می تواند کارگشا باشد.

ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان درباره صلاحیت ها و اختیارات

  • بررسی پرونده هایی با موضوع شکایت از ارگان ها و سازمان های دولتی، سازمان تامین اجتماعی و شهرداری و… در حیطه رسیدگی آن ها است.
  • رسیدگی به شکایات از آرا صادر شده توسط هیات های مسئول در رسیدگی به تخلفات اداری، کمیسیون ماده صد شهرداری و کمیسیون های مالیاتی در رابطه با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات آنها.

ماده ۱۲ آن درباره وظایف صلاحیت های هیات عمومی دیوان

  • احقاق حقوق افراد جامعه در اعتراض و شکایت به آیین نامه ها، قوانین و مقررات دولتی،  شهرداری ها و موسسه های عمومی غیر دولتی،  در صورتی که قوانین مورد بحث به دلیل اختلاف با شرع یا قانون یا نداشتن صلاحیت آن مرجع در اجرای آن قانون موجب ضایع شدن حق افراد شود.
  • صدور رای وحدت رویه در مورد های شبیه به هم که از دیوان، آرای متفاوت صادر شده باشد.
  • صدور رأی ایجاد رویه در رابطه با یک موضوع مشخص و واحد که حکم های مشابه و متعدد در شعبه های دیوان عدالت اداری درباره آن صادر شده باشد.

 

نحوه شکایت در دیوان و مراحل آن

اعتراض و شکایت در این مرجع،  همچون دیگر مراجع دارای مراحل به خصوصی است که افراد حقیقی و حقوقی برای گرفتن حقوق خود بایستی این مراحل را طی کنند.

  • ثبت نام در سامانه سجاد

افراد در ابتدای امر بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرده و پس از اتمام ثبت نام با استفاده کد دریافتی از این سامانه وارد سامانه سجاد شوند و آنجا نیز ثبت نام نمایند.

  • تنظیم دادخواست

پس از انجام کامل مراحل ثبت نام شخص می بایست شکایت خود را که توسط وکیل دیوان عدالت اداری تهیه شده را در سامانه بارگذاری کند. برای این کار می توان از نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری استفاده کرد.

  • رسیدگی توسط مراجع ذی صلاح

طبق ماده ۳۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت، پس از دریافت نسخه دادخواست توسط طرف دیگر شکایت،  وی موظف است طی مدت ۱ ماه از تاریخ ابلاغیه به آن پاسخ دهد.

  • اجرای حکم

پس از صدور رای، ارگان دولتی بایستی رای را اجرا کند. در غیر اینصورت مطابق با ماده صد و ده قانون دیوان عدالت اداری، اجرای احکام می بایست موضوع را گزارش دهد.

 

شیوه نقض آرای کمیسیون ماده صد شهرداری در دیوان

رسیدگی در دیوان عدالت به صورت شکلی انجام می گیرد نه به صورت ماهوی. رسیدگی شکلی به این معناست که دادگاه ماهیت دعوای مطرح شده را در نظر نمی گیرد بلکه سمت خواهان و ذینفع بودن آن را مورد توجه قرار می دهد. این در حالیست که در رسیدگی ماهوی دادگاه دقیقا موضوع پرونده را بررسی می نماید. که برای هر موضوع با توجه به ماهیت آن باید متفاوت عمل کرد به عنوان مثال:

 

عدم ابلاغ تخلف ساختمان

ابلاغ نشدن مورد های مهم به مالک برای این که وی دفاعیات خود را در زمان مشخص ارسال کند یکی از موارد شکلی است، مورد دیگر این که اگر ابلاغ، شامل رعایت قوانین نباشد،  موجب نقض رای می شود.

 

نادیده گرفتن حق مالک

نادیده گرفتن حق مالک در فرصت های قانونی شهرداری و کمیسیون ماده صد یکی از موضوعاتی است که موجب نقض رای می شود. یعنی اگر شهرداری مانع ساخت غیر قانونی شد وظیفه دارد تا ۱ هفته این موضوع را در کمیسیون مطرح کند در غیر این صورت مالک می تواند ابطال رای را از دیوان بخواهد.

 

نیاز نداشتن به حکم تخریب

در صورتی که به تشخیص دیوان در پرونده مورد بررسی ،  نیازی به صدور حکم تخریب از سمت کمیسیون ماده صد نبوده، زیرا صدور این حکم مشروط به رعایت نکردن اصول ۳ گانه مسائل شهرسازی، فنی و ایمنی است که جهت اطلاعات بیشتر می توانید از وکیل متخصص کمیسیون ماده 100 کمک بگیرید.

 

رعایت نکردن قانونی تشکیل اعضا

یکی دیگر از موارد شکلی عدم رعایت قانونی تشکیل اعضا است که اگر رعایت نشود آن کمیسیون شکل رسمی نداشته و شخص ذینفع توانایی درخواست باطل نمودن رای صادره را به دلیل وجود اعضایی که مورد تایید قانون نیستند خواهد داشت.

 

شیوه شکایت از رای صادر شده توسط تامین اجتماعی در دیوان

سازمان تامین اجتماعی مانند دیگر سازمان های دولتی ممکن دچار مسائلی شود که نیازمند دادگاه های رسیدگی باشد یکی از آن ها، هیات های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی است که مسئول رسیدگی به مسائل بین مردم و سازمان است. همچنین در این مورد و موضوع بیمه، می توان از متخصصی مثل وکیل اداره کار به دلیل مهارت بالا کمک زیادی گرفت.

 

تنظیم دادخواست حقوقی

شخص شاکی می تواند جهت اعتراض به سازمان تامین اجتماعی به کمک وکیل یا به صورت فردی دادخواستی تهیه نماید و اقدام به شکایت علیه آن سازمان کند.

 

بررسی دیوان عدالت

چنانچه دیوان این رای را مورد بررسی قرار دهد و به درست بودن آن پی ببرد، آن را تایید می نماید در غیر این صورت آن را رد خواهد کرد.

 

در چه صورتی دیوان صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد؟

  • پرونده مربوط به سازمان نظام پزشکی
  • موضوع مربوط به تغییر کاربری و نقل و انتقال اراضی
  • اعتراض به حکم صادره از دادگاه های ویژه روحانیت و دادگاه های انتظامی قضات

 

طرف شکایت پرونده های دیوان، ارگان ها و نهادهای دولتی هستند، که از وکلای حرفه ای و با تجربه برای پیگیری پرونده های خود کمک می گیرند. در بعضی پرونده ها گرچه حق با شاکی بوده اما به دلیل مهارت نداشتن شخص در جمع آوری مدرک،دادگاه به ضرر وی رای داده است، اما وکلای حرفه ای دیوان می توانند با ارائه مدارک مستند از حق موکل خود دفاع کنند و پرونده را به نفع وی به اتمام برسانند.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.