پوشش آنتی استاتیک چیست؟

پوشش آنتی استاتیک چیست؟

انتخاب کفپوش صنعتی مناسب برای نیازهای شما می تواند کاری پیچیده باشد. علاوه بر ملاحظات رنگ و مواد تشکیل دهنده، ممکن است الزامات عملکردی خاصی وجود داشته باشد که باید در نظر گرفته شود. به ویژه زمانی که ممکن است منطقه برای عملیات بسیار حساس مانند مراقبت های بهداشتی یا فرآیندهای تولید مورد استفاده قرار گیرد.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

کف‌های صنعتی ضد الکتریسیته ساکن از تخلیه الکترواستاتیک جلوگیری می‌کنند. پالس الکتریسیته ساکن در تماس فرد یا سطح باردار با جسم دیگری اتفاق می‌افتد. تخلیه ممکن است به صورت جرقه قابل مشاهده باشد. اگرچه اکثرا تخلیه الکتریسیته ساکن معمولاً آشکار نیست.

ما معمولاً تخلیه الکتریکی را به عنوان "دریافت شوک" از یک جسم یا شخص می نامیم. در بیشتر موارد، تخلیه الکتریسیته ساکن بی ضرر است. حتی اگر در هنگام رخ دادن کمی درد داشته باشد. با این حال، در محیط های خاص، تخلیه الکترواستاتیک می تواند بسیار خطرناک و حتی فاجعه بار باشد. در این موارد، نصب پوشش آنتی استاتیک یک گام اساسی در ایجاد محیطی امن برای کارگران و بازدیدکنندگان است.

چه مکان هایی به کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن نیاز دارند؟

در حالی که بسیاری از سازمان ها ممکن است کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن را به دلایل مختلف در نظر بگیرند، صنایع خاصی به عنوان اساسی ترین اقدامات ایمنی به کفپوش های ضد الکتریسیته ساکن نیاز دارند.

  • تولیدکنندگان و پردازشگرهای مواد شیمیایی و همچنین هر کسب و کاری که ممکن است از مواد شیمیایی یا مواد قابل اشتعال در عملیات خود استفاده کنند، باید محیط های کاری بدون استاتیک ایجاد کنند تا از اشتعال مواد شیمیایی، بخار یا حتی ذرات قابل اشتعال میکروسکوپی جلوگیری شود. تخلیه الکترواستاتیک می تواند اجزای حساس الکترونیکی را بی استفاده کند. بنابراین سازمان هایی که در تولید یا مونتاژ نیمه هادی ها یا کالاهای الکترونیکی دخالت دارند نیاز به کف های ضد الکتریسیته ساکن دارند.

علاوه بر این، هر عملیاتی که متکی به استفاده بدون وقفه از اقلام الکترونیکی تخصصی است، مانند بیمارستان ها یا اتاق های کنترل ترافیک هوایی، باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از تجمع بارهای استاتیک انجام دهد. نمونه های دیگری از صنایعی که نیاز به کفپوش ضد الکتریسیته ساکن دارند عبارتند از: ساخت مهمات یا مواد آتش سوزی، عملیات نظامی، میکرومکانیک، لنزهای نوری، فیلم عکاسی، لیزر، بیوتکنولوژی، داروسازی، تولید ایمپلنت های جراحی، محیط های پزشکی و حتی برخی از محیط های تولید مواد غذایی و نوشیدنی.

پوشش آنتی استاتیک چگونه کمک می کند؟

پوشش های آنتی استاتیک با گرفتن الکتریسیته ساکن که به طور طبیعی در هر محیطی ایجاد می شود و انتقال آن از کف به زمین کمک می کنند. با اتصال بار ها به زمین‌، کف‌پوش ضد الکتریسیته ساکن از تجمع و تخلیه الکتریکی در محیط جلوگیری می‌کند. کفپوش ضد الکتریسیته ساکن می‌تواند تمام بارها را جمع‌آوری کند و قبل از ایجاد واکنش، آنها را به زمین منتقل کند.

مقاومت بالای کفپوش آنتی استاتیک در برابر دمای زیاد

در اکثر مواقع از مقاومت بالای پوشش آنتی استاتیک در برابر فشار مکانیکی و الکتریکی صحبت می شود اما این نوع کفپوش ها در کنار مقاومت بالایی که در برابر فشار، خمش، اسید و باز دارند؛ می توانند به خوبی در برابر دمای بیش از حد مقاومت کنند.

در واقع میزان مقاومت دمایی این نوع کفپوش زیاد است و همین مسئله باعث شده است تا احتمال آتش سوزی در محیط هایی که برای کف آن ها از پوشش اپوکسی استفاده شده است، چندین برابر کاهش پیدا کند.

تست های دمایی مختلفی که در رابطه با کفپوش های آنتی الکتریسیته ساکن انجام شده است، نشان می دهد که این نوع کفپوش می تواند تا 800 درجه سانتی گراد دارای مقاومت حرارتی عملی باشد و همچنین تا 75 درجه سانتی گراد، مقاومت حرارتی تا نقطه نرمی را تحمل کند.

صنایع نظامی، آزمایشگاه ها، صنعت الکتریک، صنایع شیمیایی، انواع تولیدی و صنایع تولیدکننده مواد آتش گیر می توانند با اجرای این نوع کفپوش، احتمال ضرر و زیان های جبران ناپذیری را که ممکن است در اثر آتش سوزی ایجاد شود؛ در محیط مورد نظر خود به حداقل برسانند.

نحوه انتخاب پوشش آنتی استاتیک

همانطور که کاربردهای زیادی برای کفپوش ضد الکتریسیته ساکن وجود دارد، در انتخاب کفپوش ضد الکتریسیته ساکن نیز باید به گزینه های زیادی توجه کرد.

  1. اولین قدم این است که خطرات و الزامات مورد استفاده خاص خود را درک کنید. از جمله نحوه تولید انرژی الکترواستاتیک در محل شما، قدرت تخمینی میانگین تخلیه الکتریکی در محیط و پیامدهای بالقوه تخلیه های الکترواستاتیک در تاسیسات.
  2. در مرحله بعد، مهم است که تفاوت های ظریف اما مهم در اصطلاحات کنترل استاتیک را درک کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام نوع کفپوش ضد الکتریسیته ساکن برای شما مناسب است.
  • مقاومت یا امپدانس کفپوش ضد الکتریسیته ساکن بر حسب اهم (Ω) بیان می‌شود، یک واحد اندازه‌گیری به نام گئورگ اهم، فیزیک‌دان آلمانی که قانون اهم را کشف کرد، که بر جریان‌های الکتریکی از طریق رساناها حاکم است. گزینه های کفپوش ضد الکتریسیته ساکن شامل سیستم های رسانا و اتلاف کننده هستند که محدوده های مختلفی از مقاومت الکتریکی را ارائه می دهند. به طور کلی، کفپوش رسانا مقاومتی تا 1 مگا اهم را ارائه می دهد و کفپوش استاتیکی اتلاف کننده مقاومتی بین 1 مگا اهم تا 100 مگا اهم ایجاد می کند.

به زبان ساده، مقاومت بالاتر برابر است با هدایت کمتر انرژی. با این حال، این بدان معنا نیست که مقاومت کمتر لزوماً گزینه بهتری برای پوشش آنتی استاتیک است. در واقع، در بیشتر محیط‌های «بسیار حیاتی» مانند مراکز تماس اضطراری یا برج‌های کنترل ترافیک هوایی، استفاده از کفپوش های رسانا را توصیه می‌کنند. انتخاب مناسب برای شما واقعاً به نیازهای خاص شما بستگی دارد.

آیا پوشش آنتی استاتیک همان کفپوش آنتی استاتیک است؟

معمولاً برای خنثی کردن یا از بین بردن میزان الکتریسیته ساکن یک محیط، پوشش آنتی استاتیک را روی کفپوش های مختلف اجرا می کنند. چنانچه کفپوشی با روکش آنتی استاتیک نسبت به استاتیک مقاوم سازی شود، از آن کفپوش تحت عنوان کفپوش آنتی استاتیک یاد می شود.

بنابراین تفاوتی میان این دو واژه وجود ندارد و معمولا تمام پوشش هایی که دارای خاصیت آنتی استاتیک هستند و می توانند میزان جریان الکتریسیته ساکن در یک محیط را به حداقل برسانند، به عنوان روکش با کفپوش اپوکسی یاد می شوند.

در صورتی که روکش آنتی استاتیک روی یک لایه کفپوش اپوکسی اجرا شود، از آن به عنوان روکش کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک یاد می شود که می تواند حداقل 10 هزار الکتریسیته ساکن را به زمین منتقل کند.

انتخاب یک راه حل و ارائه دهنده آن

صرف نظر از اینکه کدام پوشش آنتی استاتیک را انتخاب می کنید، نصب حرفه ای و آگاهانه تفاوت زیادی در موفقیت و طول عمر کف شما ایجاد می کند. مهم است که ارائه دهنده یا پیمانکار کف را بر اساس تجربه و قابلیت اطمینان آنها انتخاب کنید نه صرفا به دلیل قیمت پایین آنها.

هزینه هر کف صنعتی اعم از ضد الکتریسیته ساکن، رزین، بتن یا موکت به نصب ختم نمی شود. تعمیر و نگهداری هم وجود دارد که باید به آن فکر کنید. این امر به معنای ضمانت و کیفیت محصول است. ویرا اپوکسی ارائه دهنده باکیفیت ترین انواع پوشش آنتی استاتیک در ایران است که محصولاتی درجه یک با نصب حرفه ای را به خریداران عزیز ارائه می دهد. در صورتی که تصمیم به اجرای این نوع کفپوش گرفته اید، ویرا اپوکسی طیف گسترده ای از خدمات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.