شستشوی بالش و تشک به روش طبیعی

شستشوی بالش و تشک به روش طبیعی
 برای آنکه خانواده تان را از شر شپش، گرد و غبار، قارچ و کپک، و باکتری هایی لابلای بالش و تشک حفظ کنید باید بدانید چطور این اقلام را تمیز کنید.
هر چقدر تلاش کنم تا تشک و بالش را تمیز نگه دارم، باز هم لکه می شوند. شیرینی، آلودگی، و چیزهای مختلف آن را کثیف می کنند. در هر صورت باید بتوانید آنها را به روش طبیعی و خانگی تمیز کنید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید
نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.
اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش نظافت منزل خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی در شرکت نظافتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

بالش ها باید شسته و تمیز شوند

متاسفانه بالش ها زیاد کثیف می شوند. چون عرق، روغن، گرد و غبار، و باکتری آنها را آلوده می کند. خوشبختانه نور آفتاب و آب داغ می توانند این موارد را تمیز کنند. گرد و خاک اتاق (حالا هرچقدر اتاق تمیز باشد)، لابه لای رختخواب، بالش ها و تشک ها، فرش ها، و اثاثیه می نشیند.

تمیز کردن بالش ها

نکته: برای جلوگیری از تجمع شپش ها، کپک و قارچ، و باکتری هرروز بالشتان را تکان دهید تا پف کند. همچنین توصیه می کنیم آنها را بیرون از خانه تکان کنید تا هر چیزی که از آن بیرون آمد دوباره به رختخواب وارد نشود.
اول باید بالش ها را بشوییم. بعد، آنها را در آفتاب پهن می کنیم. و در آخر لکه های سمجی که در ماشین لباسشویی هم تمیز نشد را پاک می کنیم.

چطور بالش را بشوییم

اغلب بالش ها در ماشین لباسشویی شسته می شوند، مگر آنکه روی برچسب چیز دیگری نوشته شده باشد. پس می توانید آنها را توی ماشین لباسشویی بگذارید. همیشه هم باید بالش ها را جفتی (دوتا دوتا) بشویید تا تعادل ماشین لباسشویی حفظ شود. همچنین آب و صابون یا مایع شست و شو را از قبل در محفظه بریزید تا با هم مخلوط شوند و کف کنند و بعد بالش ها را اضافه کنید (در مورد لباسشویی هایی که از بالا باز می شوند). و در آخر هم اگر آنها را در خشک کن می اندازید، طوری دستگاه را تنظیم کنید که آب با دمای معمولی باشد تا پنبه یا پشم شیشه داخل بالش نخوابد.

شست و شوی بالش های لاتکس و فوم دار

شست و شوی بالش ها مشابه است به جز در مورد بالش های لاتکس و فوم که قابل شست و شو در ماشین لباسشویی نیستند. برای پاک کردن لکه های روی این بالش ها هم آنها را شسته و جلوی آفتاب پهن کنید. 

شستن بالش های پلی استر و پَر

این بالش ها را در آب داغ و با دور پایین و یا با دست بشویید. یک قاشق شوینده بریزید و یادتان باشد قبل از انداختن بالش در محفظه شست و شو، ماده با آب کاملا حل شده باشد.

چگونه لکه ها را از روی بالش تمیز کنیم

حالا باید درباره پاک کردن لکه هایی که با شست و شو  و یا زیر آفتاب از روی بالش پاک نشده اند صحبت کنیم.
  1. اول لکه را خیس کنید. لازم نیست داخل بالش خیس شود. فقط سطح را کمی مرطوب کنید.
  2. بعد، جوش شیرین را روی قسمت مرطوب بپاشید. اگر لکه کوچک است با یک برس سفت مثل مسواک روی آن بکشید.
  3. بعد سرکه سفید تقطیر شده را روی آن اسپری کنید تا حباب و کف به دست بیاید. بعد صبر کنید تا خشک شود و با جاروبرقی یا شُت مواد سفت را بردارید. یا می توانید مواد نمدار را برداشته و بقیه را وقتی خشک شد پاک کنید.
  4. وقتی سطح بالش را تمیز کردید آن را توی ماشین لباسشویی انداخته یا با دست بشویید. اگر می توانید در آفتاب بگذارید. اگر بالش ها مدتی آنجا بمانند، نور خورشید برخی از لکه ها را پاک می کند.
  5. اگر لکه ها خیلی قوی بودند می توانید این مراحل را تکرار کنید.
این روش شست و شو می تواند لکه های ناشی از شیرینی و روغن را پاک کند. اگر یادتان می رود قبل از خواب آرایشتان را پاک کنید، این روش لکه های آرایشی را هم پاک می کند.

نحوه شست و شوی تشک

حالا که شستشوی بالش ها را یاد گرفتیم باید ببینیم تشک را چطور باید شست.
از آنجایی که تشک بزرگ تر است تمیز کردنش هم سخت تر است. مسلما توی ماشین لباسشویی جا نمی شود. بخاطر همین پیشنهاد می کنیم همان روش بالا را برای تشک هم انجام دهید.
  1. اول لکه را خیس کنید. لازم نیست داخل تشک خیس شود. فقط سطح را کمی مرطوب کنید.
  2. بعد، جوش شیرین را روی قسمت مرطوب بپاشید. اگر لکه کوچک است با یک برس سفت مثل مسواک روی آن بکشید.
  3. بعد سرکه سفید تقطیر شده را روی آن اسپری کنید تا حباب و کف به دست بیاید. بعد صبر کنید تا خشک شود و با جاروبرقی یا شُت مواد سفت را بردارید. یا می توانید مواد نمدار را برداشته و بقیه را وقتی خشک شد پاک کنید.
  4. وقتی سطح تشک را تمیز کردید آن را در آفتاب بگذارید. اگر مدتی آنجا بماند، نور خورشید برخی از لکه ها را پاک می کند.
  5. اگر لکه ها خیلی قوی بودند می توانید این مراحل را تکرار کنید.
گاهی سطح تشک آسیب میبیند. بنابراین همیشه لکه ها مشکل ساز نیستند. ممکن است گِل، ادرار، خون، و یا هرچیز دیگری باعث لکه شده باشد. روش بالا می تواند بعضی لکه ها را از بین ببرد اما برای بقیه باید کمی بیشتر وقت بگذارید.
 

چگونگی پاک کردن لکه های سرسخت

این راهکار به پاک کردن لکه های سرسختی که روش قبلی پاکشان نکرده، کمک می کند.
 
مواد لازم
  • 230 گرم هیدروژن پراکسید
  • ¼ لیوان جوش شیرین
  • 1/8 قاشق چایخوری صابون مایع
دستورالعمل
  1. همه این مواد را باهم مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید.
  2.  روی سطح لکه اسپری کنید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند.
  3. با یک حوله رطوبت را تمیز کنید و بگذارید خشک شود.
  4.  اگر لازم شد مراحل تکرار کنید.
جوش شیرین به جذب لکه ها و بوهای بد، و هیدروژن پراکسید به کمرنگ شدن لکه کمک می کند.
نکته: گذاشتن تشک در آفتاب، و اسپری کردن آبلیمو هم لکه را کمرنگ می کند.
 

پیشگیری از کثیف شدن بالش ها و تشک ها

بعد از آنکه بالش ها و تشک ها را تمیز کردید، و یا بالش و تشک های نو خریدید، باید از وجود لکه ها پیشگیری کنید تا عمر بالش و تشک شما افزایش پیدا کند. برای این کار چند راه وجود دارد:
روبالشی ها و کاور تشک را در برابر گردوخاک مقاوم کنید
تشک، کوسن ها، و بالش ها، را در روکش های ضد شپش بپیچید تا احتمال وجود شپش کاهش یابد. 
من یک روکش تشک نخی دارم که زیر روتختی پهن می کنم. این روکش ضخیم و قابل شست و شو است. می توانید روکش ضد آب بخرید اما این پَدها معمولا یک لایه پلاستیکی دارند که تعریق را افزایش داده و و شرایط را بدتر می کند. محافظ بالش هم معمولا پلاستیکی است بنابراین من از دوتا روکش بالش روی هم استفاده می کنم. 
 
پلی استر یک محصول پلاستیکی است و تعریق بدن را افزایش می دهد. کتان یا لنین فیبرهای طبیعی هستند که تنفس بدن را تسریع می کنند. مواد طبیعی جدیدتر کنف و بامبوهستند. همیشه برچسب روی اجناس را بخوانید و از اجناسی با رنگ مصنوعی خودداری کنید. 
شاید برخی محصولات مثل اسکاچگارد ارزان باشند اما ضررشان از فایده بیشتر است. اغلب اینها محصولات نفتی هستند و برخی هم حاوی پلاستیک و دیگر مواد مضر می باشند.

قبل از خواب دوش بگیرید یا حمام کنید

خودم می دانم مقصر هستم. تمام روز را کار می کنم و وقتی به خانه می رسم از خستگی در حال مرگم و بدون حمام کردن به رختخواب می روم. اگر بیرون در حال کشاورزی بودم، خاک کل باغ همراه من درون رختخواب می آید و همانجا می ماند . قسم میخورم که روبالشی ها را صبح عوض می کنم اما تا آن افتضاح شده و لکه ها شکل گرفته اند. لوازم آرایشی هم همین بلا را سر بالش می آورند. می توان بیشتر بالش ها و تشک ها را دور انداخت، اما اگر نمی توانید؛ حالا دیگر می دانید که چطور باید تمیزشان کنید.
آیا روش دیگری برای شستن بالش ها بلدید؟ ایده دیگری برای تمیز کردن تشک دارید؟ آنها را به اشتراک بگذارید.






 

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ امیر
امیر
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۶:۵۷
بنظر من اگر شما بیاین روی شپش هم بخوابید ولی سد دفاعی پوست و موتون قوی باشه هیچ اتفاقی واستون نمی افته. یکی از بهترین کارهایی که میشه واسه بهبود سددفاعی پوست و مو انجام داد خوردن مکمل هاست. مکمل های تقویتی زینک پلاس، هیرویت، فیتوفانر مالالیز، هیرتامین مالالیز، محصولات ایرانی مثل سریتا ...