مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن

مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن

هیتر گلخانه ای برای افزایش دمای داخل گلخانه استفاده می‌شود. از مزایای هیتر گلخانه ای میتوان به تنظیم دمای مناسب داخل گلخانه و افزایش رشد و توسعه گیاهان اشاره کرد. به طور کلی، بخاری گلخانه باید به گونه‌ای تعبیه شود که بتواند دما را به دقت تنظیم کند و به خوبی قابل کنترل باشد.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

گیاه موجودی کاملا زنده است و برای بقا نیازمند حفظ یک سری شرایط خاص است. فراهم نشدن این شرایط باعث آسیب به گیاه و درنهایت مرگ آن خواهد شد. برای مثال استفاده کردن از وسایل گرمایشی مثل هیترها در فصل‌های سرد سال، باعث شده که گیاه با شرایط مهیا شده در گلخانه، انطباق پیدا کند. حیات گیاه در این شرایط ادامه خواهد یافت و حتی به تولید محصول نیز می‌پردازد. در این مطلب نیز با ما همراه باشید تا مزایای هیتر گلخانه ای گرماسازه شرق و کاربرد آن را بررسی کنیم.

هیتر گلخانه‌ای چیست؟

بخاری یا همان هیتر گلخانه‌ای، یکی از اجزای ضروری برای تولید محصول در فضاب گلخانه است. این محصول می‌تواند به صورت کاملا صنعتی، حجم زیادی از هوای گرم را در کوتاهترین زمان به محیط گلخانه منتقل کند. در گلخانه‌های صنعتی در فصل‌های سرد سال، جهت تامین گرمایش گیاهان از این محصول استفاده می‌شود.

هیتر گلخانه ای

هیترهای گلخانه‌ای گرماسازه شرق با راندمان بالای 80 درصد، حرارت مورد نیاز فضای گلخانه را تامین می‌کنند. ساختار کلی هیترهای گلخانه‌ای شامل اجزایی مثل ترموستات، سیستم‌های تنظیم دما، لوله‌های رابط پاس، فن‌های مکنده و کوره یا دیگ است. وجود اجزایی مثل ترموستات و سیستم‌های تنظیم کننده هوا به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی بتوانند میزان دما موردنیاز برای دسترسی به حد مطلوب را تنظیم کنند.

بخاری یا همان هیتر گلخانه‌ای، به عنوان یکی از ایمن‌ترین تجهیزات گرمایشی صنعتی است و مجهز به فن‌های آکسیال است. این دستگاه‌ها استاندارد معتبر  CE را دارند. البته وقتی می‌گوییم هیتر گلخانه‌ای به این معنا نیست که فقط در گلخانه استفاده می‌َشود، چرا که شما به راحتی می‌توانید از این هیتر در انواع فعالبت‌های صنعتی استفاده کنید.

 

انواع هیتر گلخانه

انواع بسیار زیادی از بخاری یا هیتر گلخانه‌ای موجود است، این هیترها برای کاربردهای مختلفی مثل مرغداری، پرورش قارچ و گلخانه موجود هستند. هیتر یکی از انواع بخاری است که نصب آن آسان است و نظر انرژی بسیار کارآمد است؛ همچنین گازهای مضر تولید نمی‌کند. هیترها دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه به بررسی آنها می‎‌پردازیم:

1.   گرمایش تابشی 

هیتر تابشی گلخانه، یکی از سیستم‌های گرمایشی گلخانه محسوب می‌شود و دارای عملکرد بهینه مصرف انرژی است. امروزه بیشتر گلخانه‌ها از این سیستم گرمایش تابشی استفاده می‌کنند. در گلخانه ها از هیتر تابشی لوله ای PRS_L استفاده می شود. سیستم گرمایش تابشی گرماسازه شرق، گرما را با استفاده از امواج مادون قرمز منتقل می‌کند. هیتر تابشی در گلخانه‌ها عملکردی همانند خورشید دارد.

هیتر تابشی گلخانه

2.   کوره هوای گرم

کوره هوای گرم نوعی بخاری صنعتی است که راندمان بسیار بالایی داشته و همچنین حرارت بسیار زیادی تولید می‌کند. انواع کوره هوای گرم از نظر مصرف سوخت به 3 دسته گازوئیلی، گازی و دوگانه‌سوز تقسیم بندی می‌شوند. از کوره هوای گرم گرماسازه شرق بیشتر در مناطق سردسیر استفاده شده و در آن مناطق بسیار کاربردی است.

استفاده از سیستم گرمایشی کوره هوای گرم در گلخانه، نسبت به سایر روش‌ها هزینه راه‌اندازی پایین‌تری دارد. همچنین یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن، قابلیت منتقل شدن بسته به نیاز شما است. با کمک کوره هوای گرم صنعتی، گیاهان رشد خوبی را بدون تولید گازهای سمی تجربه خواهند کرد.

3.   جت هیتر

جت هیتر یکی از انواع بخاری و هیترهایی است که با استفاده از گاز و گازوئیل، گرما تولید می‌کند. جت هیترها از جمله بخاری‌های صنعتی هستند که مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن را دارا هستند و گرما را با بازدهی بسیاری بالایی تولید می‌کنند. اما نکته قابل توجه در استفاده از جت هیترها، در رابطه با استفاده از آنهاست. این دستگاه‌ها ساختار متفاوتی دارند و به همین دلیل در زمینه‌های خاصی از آنها استفاده می‌شود.

جت هیتر گلخانه ای

مزایای استفاده از هیتر در گلخانه

هیترهای گلخانه‌ای گرماسازه شرق مزایا و فواید بسیاری دارند که کاربران را به استفاده از آنها ترغیب می‌کنند. در ادامه مطالب به بررسی تعدادی از این مزایا می‌پردازیم.

  • تامین حرارت

کاربرد اصلی هیتر تامین حرارت گلخانه‌ها است. حرارتی که توسط هیتر فراهم می‌شود به گیاهان کمک کرده تا در شرایط آب و هوای سردتر، بهتر رشده کرده و محصولات بهتری نیز تولید کنند.

  • کنترل دما

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن، کنترل دما است. با استفاده از این سیستم، دمای گلخانه را می‌توان کنترل کرد تا شرایط بهتری برای رشد گیاه فراهم شود. این امر باعث تاثیرگذاری هر چه بیشتر و مطلوب‌تر ایجاد محیطی مناسب برای رشد و توسعه گیاهان است.

  • حفاظت در برابر سرما

هیتر گلخانه‌ای می‌تواند در برابر سرما و یخ‌زدگی از گلخانه و محصولات آن، محافظت کند. با تامین دمای مناسب و محیطی گرم و پایدار در گلخانه، از خسارت به گیاهان در سرمای شدید جلوگیری می‌کند یا اینکه احتمال آن را به مقدار بسیار زیادی می‌کاهد.

  • کنترل رطوبت گلخانه

هیترهای گلخانه‌ای، بر روی رطوبت هوا در گلخانه تاثیر مستقیم دارند. با استفاده از این سیستم در گلخانه، میزان رطوبت کنترل می‌شود و به حداکثر می‌رسد یا اینکه می‌توان مقدار مطلوب رطوبت را توسط دستگاه تنظیم کرد.

  • بهبود رشد و عملکرد گیاهان

حرارتی که توسط سیستم گرمایشی هیتر تامین می‌شود، تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد و توسعه گیاهان دارد. زیرا گیاهان در محیط گرم‌تر، توانایی جذب مواد مغذی بیشتری داشته و عملکرد بهتری ارائه خواهند داد.

  • کنترل آفت و بیماری‌ها

در برخی موارد استفاده از هیتر گلخانه‎‌ای، این سیستم می‌تواند در کنترل آفت و بیماری‌ها موثر واقع شود. چرا که برخی آفت و بیماری‌ها در دمای بالاتر و هوای گرم‌تر، فعالیت کمتری دارند؛ بنابراین استفاده از هیتر برای کنترل آنها می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • افزایش فصل کشت در گلخانه

با استفاده از هیتر و تامین دمای مطلوب، می‌توان فصل کشت در گلخانه را به مقدار زیادی افزایش داد. با ایجاد این شرایط مطلوب، محصولات می‌توانند به طور مستمر تولید شوند.

تا به اینجا تعدادی از مزایای بخاری گلخانه‌ای گرماسازه شرق را بررسی کردیم؛ اما باید توجه داشت که مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن، ممکن است بسته به نیاز و شرایط هر گلخانه متفاوت باشد.

 

اجزای هیتر گلخانه ای

بخاری یا هیترهای گلخانه‌ای اجزایی دارد که در ادامه نام می‌بریم.

  • مشعل: هیتر گلخانه‌ای شامل یه مشعل حرارتی است و می‌تواند از نوع گازسوز یا گازوئیلی باشد که برای احتراق سوخت و تولید حرارت از این سوخت‌ها استفاده می‌شود.
  • کوره یا دیگ: کوره یا دیگ هیتر، محفظه‌ای است که در آن سوخت می‌سوزد و حرارت تولید شده به هوا منتقل می‌شود.
  • پاس‌ها: پاس‌ها نوعی لوله هستند که در داخل کوره یا دیگ هیتر قرار داشته و حرارت تولید شده در اثر احتراق سوخت را به آب انتقال می‌دهند.
  • لوله‌های رابط پاس‌ها: این لوله‌ها برای اتصال پاس‌ها به کوره یا دیگ بخار استفاده شده و حرارت تولید شده در کوره را به پاس‌ها انتقال می‌دهند.
  • خروجی‌های هوای گرم: این خروجی‌ها مختص به خروج هوای گرم از هیتر گلخانه هستند. هوای گرم تولید شده توسط فن مکنده، به سمت گلخانه هدایت خواهد شد.
  • فن مکنده: این فن در بخش خروجی هوای گرم از بخاری قرار داشته و جریان هوای قوی را ایجاد کرده، سپس هوا را از بخاری عبور می‌دهد و به گلخانه منتقل می‌کند.
  • سوپاپ اطمینان: سوپاپ اطمینان یا ولو بخاری، وظیفه کنترل و تنظیم فشار بخار و خروجی آب بخاری را به عهده دارد.
  • اگزوز یا دودکش: گازهای سوخته و دود تولید شده در اثر احتراق، توسط این مسیر خارج می‌شود.
  • تابلو برق: شامل اجزای الکتریکی است مانند رله، قطع کننده، فیوز و تجهیزات دیگر برقی است.

 

تماس با گرماسازه شرق

در این مقاله به مطالعه و بررسی مزایای هیتر گلخانه ای و کاربرد آن پرداختیم. همچنین انواع آن و اجزای موجود در هیتر گلخانه را ذکر کردیم و امیدواریم با مطالعه این مطالب به پاسخ تمامی سوالات خود در رابطه به هیتر گلخانه، دست یافته باشید. شما می توانید با کارشناسان فروش گرماسازه شرق جهت راهنمایی و مشاوره رایگان در رابطه با انواع بخاری های تابشی و هیتر گلخانه ای از طریق شماره های 38482273-051 و 22032002-021 در تماس باشید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ نیما علوی
نیما علوی
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ۲۱:۰۹
ممنون از مطلب خوب و جامع شما. شما بین هیتر تابشی و کوره هوای گرم کدوم را برای گلخانه پیشنهاد میکنید؟