اشتباهات جدی در طراحی برای موبایل

اشتباهات جدی در طراحی برای موبایل
گاهی ممکن است ایده ای بسیار خوب به ذهن شما برسد و به سرعت مشغول به ساخت اپلیکیشن و وب سایت آن شوید و آن قدر در کار خود سرعت به خرج دهید که نکاتی را از قلم بیندازید، مقاله زیر این نکات را به شما یادآوردی میکند تا در طراحی خود اشتباهات رایجی که دیگران انجام میدهند را انجام ندهید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

کارهای خود را بنویسید !

"هنوز کارای زیادی که مونده انجام بدم" این جمله همیشه توسط برنامه نویسان شنیده میشود و زمانی خطرناک بودن آن مشخص میشود که به زمان پایانی پروژه فرا میرسد. اگر در زمان های آخر تحویل پروژه سعی کنید تمام ویژگی ها را به سرعت به پروژه ی خود اضافه کنید باعث میشود تجربه کاربری و طراحی کاربری بسیار پایینی داشته باشید و درنهایت محصولی که تولید میکنید ممکن است به درستی کار کند اما کاربران هنگام کار با محصول شما لذتی نمیبرند. سعی کنید در ابتدای کار تمام ویژگی هایی که باید به برنامه ی خود اضافه کنید را لیست کنید تا هنگام اجرای پروژه با کمبود وقت مواجه نشوید.

تراز بندی و فاصله ی بین المنت ها را رعایت کنید !


برنامه نویسان اغلب با طراحی صفحات میانه ی خوبی ندارند. طراحی برای برنامه نویسان راحت تر میشود اگر بتوانند برای طرحی که میخواهند بزنند تفسیر و منطق داشته باشند، این برای کسانی که برنامه نویس هستند پیشنهاد خوبیست، در تمام طراحی خود از منطق یکسانی استفاده کنید، برای مثال اگر اپلیکیشن شما چپ چین میباشد، اگر یک جا از فاصله ی 10 پیکسلی استفاده کردید، این فاصله را در تمام اپلیکیشن خود رعایت کنید و به صورت یک منطق برای خود در بیاورید. همچنین المنت ها باید فاصله ی مناسبی از یکدیگر داشته باشند. قبلا بارها خوانده اید که باید فضای خالی مناسبی بین المنت ها داشته باشید اما این موضوع آنقدر مهم است که در بسیاری از مقالات به توضیح آن میپردازند.

حواستان به انگشتان کاربران باشد !


وقتی در حال طراحی برای موبایل هستید و میخواهید همه چیز را درون صفحه جای دهید، ممکن است سایز دکمه های شما بسیار کوچک شود به صورتی که کاربر هنگام تپ کردن روی دکمه دچار مشکل شود، عموما کمترین سایز المنت را 44 پیکسل در نظر میگیرند ( برای گوشی های کوچک )
کاربران شما انگشت هایی با سایزهای متفاوتی دارند، ممکن است تعدادی انگشتان کوچیک داشته باشند و تعدادی انگشتان بزرگ، اما با طراحی المنت های بزرگ تر میتوانید از خستگی کاربرانتان جلوگیری کنید.

تعدادی از دکمه ها باید در بالای صفحه قرار گیرند !


فرض کنید که در حال کار با یک اپلیکیشن میباشید و چندین سطح درون آن جلو رفته اید، بعد از اینکه به کار خود رسیده اید میخواهید یک قدم عقب برگردید، دکمه ی "برگشت" در پایین اپلیکیشن قرار دارد، میخواهید روی آن تپ کنید اما ناگهان دست شما به دکمه ی "خانه" میخورد و کاملا از اپلیکیشن خارج میشوید، این خیلی بد است، این اتفاق همانند یک رستارت در روند استفاده ی شما از اپلیکیشن میماند. بهتر است. فرض کنید دکمه ی "برگشت" علاوه بر اینکه در پایین صفحه است، سایز کوچیکی هم داشته باشد، آنوقت احتمال اینکه کاربران به اشتباه روی دکمه های موبایل خود کلیک کنند بسیار بیشتر میشود. سعی کنید دکمه هایی مانند "برگشت" را در بالای اپلیکیشن خود خصوصا در قسمت Title قرار دهید، البته قرار دادن دکمه ی برگشت در گوشی هایی که خودشان دکمه ی برگشت دارند الزامی نمیباشد، این تنها یک مثال ساده بود. همچنین تعداد زیادی از برنامه نویسان ترجیح میدهند یک منوی کشویی در اپلیکیشن خود قرار دهند تا کاربران هنگام استفاده به هرجایی که از اپلیکیشن که میخواهند بروند.

قرار دادن لوگو در بالای صفحه

طراحان عموما لوگوی برنامه ی خود را در بالای صفحه قرار میدهند و در زیر آن عنوان صفحه ای که کاربر در آن قرار دارد را مینویسند، این کار برای صفحه ی اول برنامه که کاربر نیاز به محتوای خاصی ندارد باعث زیبایی برنامه میشود، اما در صفحات بعدی خصوصا صفحاتی که کاربر فقط نیاز به محتوا دارد بهتر است سایز TitleBar را کوچک کرد و علاوه بر این موارد اضافه را از TitleBar برداشت، با این کار کاربر کمتر نیاز دارد که صفحه را اسکرول کند و محتوا را بخواند و همچنین از خستگی چشم کاربر جلوگیری میکنید. اپلیکیشن توییتر iPhone به خوبی این ایده را پیاده سازی کرده است، در صفحه ی اول یک لوگو با سایز کوچک میبینید و در صفحات بعدی تنها یک نوشته ی کوچک در بالای صفحه خواهید دید. اگر برند کردن اپلیکیشن برای شما بسیار مهم است میتوانید از رنگ بندی خاص آن در تمام صفحات استفاده کنید بجای اینکه یک لوگوی بزرگ در بالای تمام صفحات قرار دهید.

کاربرد پذیری را تست کنید !

شما نباید کاربرد پذیری پروژه ای که دارید روی آن کار میکنید را توسط خودتان انجام دهید و سپس بگویید خب این پروژه خیلی خوب است، تست های کاربرد پذیری به اندازه ی طراحی اپلیکیشن شما مهم میباشد. پس چرا خیلی ها این تست ها را انجام نمیدهند ؟ جواب ساده است : آنها نمیدانند چقدر این تست ها ساده اند، زمانی که از تست کاربرد پذیری صحبت میکنیم منظورمان این نیست که تعدادی آدم استخدام کنید تا از اپلیکیشن شما استفاده کنند و آن را آنالیز کنند. از دوستان خود کمک بگیرید، یک دوستی پیدا کنید که تا حالا با اپلیکیشن شما کار نکرده است. به او بگویید هنگام کار با این اپلیکیشن چه فکری میکنید ؟ لازم نیست به آنها بگویید که این اپلیکیشن را شما نوشته اید چون ممکن است بازخورد های غیرواقعی بگیرید. هنگام کار دوستتان با اپلیکیشن او را در نظر بگیرید، ببینید که چه زمانی شروع به خواندن مطالب میکند، چه زمانی بر روی دکمه ها کلیک میکند و چه زمانی به دنبال چیزی میگردد که آن را پیدا نمیکند، به همین ترتیب به راحتی میتوانید کاربرد پذیری اپلیکیشن خودتان را بهبود ببخشید. گاهی اوقات تغییرات کوچک باعث میشود اپلیکیشن شما بهبود بسیار زیادی پیدا کند، کافی است این تست را روی 3 تا 5 نفر اجرا کنید، آنگاه چیزهای بسیار زیادی یاد خواهید گرفت.

نتیجه گیری

در این مقاله تعدادی از اشتباهات رایج بیان شده است، با خواندن این مقاله و اجرای آن روی پروژه ی خود باعث میشوید کاربران هنگام استفاده از اپلیکیشن شما احساس بهتری داشته باشند.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ Mahdi Mortazavi
Mahdi Mortazavi
پنج شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ۲۳:۳۸

مقاله خوبی بود