رابطه خلافی خودرو با بیمه شخص ثالث چیست؟

رابطه خلافی خودرو با بیمه شخص ثالث چیست؟
پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه بتواند نظم بیشتری در جامعه ایجاد کند، یکسری قوانین را برای تردد خودروها در نظر گرفته است. در صورتی که از این قوانین سرپیچی کنید با جریمه و خلافی خودرو روبه رو خواهید بود. به طور حتم همه ما می‌دانیم که وضع قوانین راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان افراد و تردد راحت‌تر است. اینکه راننده خاطی از چراغ قرمز رد شود، به طور حتم علاوه بر اینکه جان خود را به خطر می‌اندازد، باعث ایجاد خسارت یا حتی تصادف‌های سنگین هم خواهد شد. بنابراین نیاز جریمه به عنوان یک اهرم فشار روز به رو بیشتر احساس می‌شود. برای اینکه با انواع جریمه و نحوه استعلام خلافی خودرو بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
خودتان را اینجا معرفی کنید

آیا اعمال جریمه‌ها، حادثه‌های رانندگی را کاهش می‌دهند؟

افراد زیاد هنگام بروز حادثه‌های رانندگی اعتراض دارند که با جریمه نمی‌شود، راننده‌ها را قانون‌مند کرد. اما پلیس راهنمایی و رانندگی نظر متفاوتی دارد. اگر خاطرتان باشد هنگام اجرای قانون کمربند ایمنی، مخالف‌های زیادی وجود داشتند، اما با اهرم فشار جریمه و پرداخت جریمه‌ها، نظر افراد عوض شد و متوجه شدند که این قانون برای حفظ جان و سلامت افراد است. همچنین از زمانی که این قانونمندی نسبت به بستن کمربند ایمنی رعایت می‌شود، درصد بروز حادثه‌های ناگوار کمتر شده است. البته که برخی از تخلفات با اعمال جریمه هم باز باعث بروز حادثه‌های رانندگی خواهند شد. سرعت غیر مجاز، صحبت کردن با تلفن همراه و عبور از چراغ قرمز را می‌توان تعدادی از این تخلفات دانست. قبل از هر دانستن پرسش «چگونه خلافی خودرو بگیریم»، بهتر است که در ابتدا بدانیم چست و چه انواعی دارد؟ خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده  خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. بعضی از این خطاهای رانندگی جریمه دارند. با یپشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق تر عمل می‌کند. گواه این مطلب نصب دوربین های کنترل سرعت است: هر راننده که پایش را چند دقیقه روی کلاژ و دنده بگذارد( حتی در مسیرهای کوتاه)  نیز آن را تجربه می کند. اطلاعات میزان تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد و روش ها و اپلیکیشن های مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد.
دقت کنید که اگر جریمه‌های خود را به موقع پرداخت نکنید، به طور حتم با افزایش خلافی خودرو مواجه خواهید شد که در صورت رویئت و استعلام پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما اعمال قانون خواهد شد.

انواع جریمه راهنمایی و رانندگی

با توجه به اینکه تکنولوژی روز به روز بیشتر در حال پیشرفت و تغییر است، تمام حوزه‌های مختلف از آن استفاده کرده‌اند. پلیس راهنمایی و رانندگی هم از گذشته تا به امروز با تغییرات هم‌سو بوده و همیشه از تکنولوژی برای بهتر شدن قانون‌ها و نظم کشور استقبال کرده است. از این رو برای کاهش تصادف‌ها و برقرای نظم از دوربین‌های کنترل سرعت استفاده می‌کند. همه ما می‌دانیم که امروزه افرادی زیادی خودروهای شخصی دارند و برای اینکه پلیس بتواند کنترل بهتری در رفت و آمد‌ها و تردد‌های خودروها داشته باشد، از انواع جریمه استفاده خواهد کرد که هر یک از این جریمه‌ها به شرح زیر هستند.

جریمه تسلیمی

نکته مهمی ‌که باید در جریمه‌های مختلف در نظر گرفت، این است که اگر جریمه‌ها را به موقع پرداخت نکنید، میزان خلافی خودرو را افزایش خواهید داد. در روش جریمه تسلیمی ‌همانطور که از نام آن پیدا است، برگ جریمه به راننده خاطی برای تخلف رخ داده تحویل داده می‌شود. این برگه شامل اطلاعاتی مانند: مشخصات کامل خودرو، گواهینامه، نوع تخلف، مکان، زمان و مشخصات افسر خواهد بود. در این روش جریمه، بهتر است بدانید که شرایط اعتراض برای جریمه تسلیمی‌ وجود ندارد، زیرا این نوع جریمه با توجه به حضور راننده صادر شده است. همچنین در صورت عدم پرداخت به موقع، با جریمه دو برابری روبه رو خواهید بود و میزان خلافی ماشین را افزایش داده‌اید. در نتیجه بهتر است که در اسرع وقت برای پرداخت آن اقدام کنید.
رعایت قوانین رانندگی برای همه رانندگی الزامی است

جریمه الصاقی

اگر راننده‌ای در خودرو نباشد و پلیس راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد که خودرو و راننده، تخلف انجام داده است، برگ الصاقی جریمه را صادر خواهد کرد. فرض کنید که شما بر روی خطوط عابر پیاده خودروی خود را پارک کرده‌اید و از خودرو خارج شده‌اید، خب هنگامی ‌که به خودرو برمی‌گردید طبیعی است که یک برگ جریمه بر روی شیشه خود مشاهده کنید. همچنین اگر برای پرداخت جریمه الصاقی به تاریخ پرداخت توجه نکنید، مشمول جریمه 2 برابری خواهید شد و میزان خلافی خودروی خود را افزایش خواهید داد.

جریمه دوبرگی

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی برای بروز تخلفی دستور توقف و ایست دهد، اما راننده خاطی به آن توجه نکند، برگ جریمه اول را برای تخلف رخ داده و برگ جریمه دوم را برای عدم توجه به دستور توقف پلیس صادر خواهد کرد. همان‌گونه که می‌دانید در پارکینگ دوقبضه خودرو تنها با ارائه قبض‌های دوگانه‌ای که به خریدار و فروشنده تحویل داده شده است آزاد خواهد شد و همین مساله به تازگی دستاویزی شده تا خریداران کلاهبردار علیرغم مطلع بودن از تمامی مسائل خودرو آن را در قولنامه قید نکرده و در روز تحویل خودرو با ارائه برگه کارشناسی ادعای خسارت نمایند. در این شرایط فروشنده بایستی ادعای خسارت خریدار را بپذیرد و یا راهروهای طولانی دادگاه‌ها را طی کند.

جریمه دوربینی

همانطور که اشاره شد، پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه کنترل بهتری بر روی رفت و آمد خودروها داشته باشد و راننده‌های متخلف را شناسایی کند، از تکنولوژی و دوربین‌های کنترل سرعت استفاده می‌کند. جریمه دوربینی بدین صورت است که در سطح شهر‌ها و خیابان‌ها این دوربین‌های نصب شده و در صورت تخلف خودرو یا راننده، جریمه صادر خواهد شد. از طرفی هم افراد با توجه به علم اینکه دوربین‌ها در تمام شبانه روز در حال تصویربرداری هستند، قانونمند شده‌اند و همین موضوع باعث شده که سرعت مجاز داشته و کاهش تصادف‌ها و اتفاق‌های ناگوار را داشته باشیم. ثبت تخلفات از طریق دوربین‌های مداربسته به صورت پیامک بوده و به شماره مالک خودرو ارسال می‌شود که می‌توان به روش‌های مختلف این جریمه را پرداخت کرد. در این جریمه هم اگر به موقع برای پرداخت اقدام نکرد، خلافی خودرو را افزایش خواهید داد.

جریمه کرونایی

شروع و شیوع بیماری کرونا باعث شده قوانین جدیدی در تردد و شرایط رانندگی افراد ایجاد شود. به طور مثال محدودیت‌های تردد شبانه در برخی از شهر‌ها اعمال شد که در صورت نقض قوانین با جریمه همراه بود. این جریمه شامل محدودیت تردد درون شهری بین ساعت‌‌های ۱۰ شب الی ۳ صبح بوده و با جریمه 200 هزار تومانی همراه است.

جریمه نمره منفی

تمام روش‌ها و انواع جریمه‌های گفته شد، شاید برخی از افراد را هم قانونمند نکند، زیرا با پرداخت جریمه‌ها باز هم تخلف خواهند کرد. اما پلیس راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان اشخاص ثالث و راننده طرح جریمه نمره منفی را در نظر گرفته است. در این جریمه اگر راننده‌ای تخلف کند و رانندگی پر خطر داشته باشد علاوه بر اینکه جریمه می‌شود، مشمول جریمه نمره منفی هم خواهد شد و گواهینامه وی توقیف می‌شود. در حقیقت هرچه میزان نمرات منفی بیشتر باشد، خودرو متوقف شده و جلب گواهینامه صورت می‌گیرد.
جریمه دارای نمره منفی است

افزایش خلافی خودرو

دقت کنید که اگر به هر دلیلی تسویه جریمه‌ها از تاریخ مهلت پرداخت، گذشته باشد، مشمول جریمه دوبرابری خواهید شد. بدین معنا که جریمه صادر شده را باید دو برابر پرداخت کنید. همچنین اگر در این زمان بازهم برای پرداخت جریمه اقدام نکنید، میزان خلافی خودرو خود را افزایش خواهید داد.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

برای اینکه بتوان خلافی خودرو را پرداخت کرد نیاز است که روش‌های استعلام آن را بدانید تا در کوتاه‌ترین زمان برای پرداخت خلافی ماشین اقدام کنید. از این رو پلیس راهور برای اینکه به راحتی بتوانید جریمه‌ها و خلافی را پرداخت کنید روش‌های مختلفی را در نظر گرفته که به شرح زیر هستند:
  • مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی
  • خلافی خودرو از طریق پیامک
  • استعلام از طریق سایت پلیس راهور
  • پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌‌های موبایلی

آیا عدم خرید بیمه شخص ثالث، خلافی خودرو را افزایش می‌دهد؟

به طور حتم همه افرادی که خودرو دارند، می‌دانند که تهیه بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه نامه اجباری باید به موقع انجام شود و اگر این بیمه نامه را به موقع تمدید نکنید، مشمول جریمه و توقیف خودرو خواهید شد. از طرفی هم می‌دانید که اگر خودرویی فاقد بیمه ثالث باشد و پلیس استعلام آن را بگیرید توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌کند. دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث جریمه دیرکرد و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را در پی دارد. جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه می‌شود. اگر مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث منقضی شده‌ باشد و خسارت مالی یا جانی رخ دهد، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد. بنابراین، مالک خودرو یا وسیله نقلیه زمینی باید خسارت را پرداخت کند. جریمۀ دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت زیر محاسبه می‌شود:
مالک باید به ازای هر روز دیرکرد، معادل تقسیم حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال خودرو بر تعداد متعارف روزهای سال یعنی ۳۶۵ بپردازد.
در این شرایط اگر بخواهید خودرو را از پارکینگ آزاد کنید نیاز است که برگ خلافی خودرو صفر را تحویل دهید. در نتیجه توصیه می‌کنیم که برای عدم توقیف خودرو از بیمه دات کام (https://bimeh.com/) برای خرید انواع بیمه و بیمه شخص ثالث استفاده کنید. این سامانه به صورت آنلاین و در طول 24 ساعت روز در حال ارائه خدمات بیمه ای به صورت استعلام و مقایسه است.
 
 

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.