راهنمای گام به گام راه اندازی زیروکلاینت

راهنمای گام به گام راه اندازی زیروکلاینت
در دنیای پیشرفته ی امروز و با ورود زیرو کلاینت (Zero Client) ها به بازار IT و رشد چشمگیر آن ها در مجموعه های کوچک و بزرگ، مدیران فناوری و دیگر توسعه دهندگان سیستم های IT به دنبال جایگزینی زیرو کلاینت ها به جای کامپیوتر های شخصی، مینی پی سی (Mini PC) ، لپ تاپ ، تین کلاینت (Thin Client) و ... هستند. اما ممکن است هنگام نصب آن با چالش هایی رو به رو شوید که در این مقاله بطور کامل راهنمای راه اندازی زیروکلاینت را بررسی میکنیم.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

راه اندازی زیروکلاینت

زیروکلاینت چیست و چه کاربردی دارد؟

زیرو کلاینت یک دستگاه پیشرفته و بسیار کوچک است که همه ی محاسبات آن بر روی سرور مرکزی صورت می گیرد. سرور مرکزی جهت استفاده زیرو کلاینت ها می تواند یک کامپیوتر شخصی و یا یک سرور مجازی یا فیزیکی باشد.

طراحی این دستگاه به گونه ای است که مقدار برق مصرفی آن بسیار پایین و در حدود 3 الی 30 وات می باشد و به همین دلیل نصب زیرو کلاینت بر روی یک سرور هزینه مصرف انرژی را نسبت به تعداد زیادی رایانه مجزا کاهش می دهد.

در زیرو کلاینت ها بر خلاف تین کلاینت ها هیچ گونه پردازنده، حافظه و یا منبع ذخیره سازی دیده نمی شود. زیرو کلاینت ها به صورت VDI Virtual Desktop Infrastructure)) استفاده می شوند و مشابه تین کلاینت ، نصب و استفاده از آن ها بسیار ساده است اما برخلاف تین کلاینت ها از سیستم عامل استفاده نمی کنند و از Firmware بهره می برند.

آموزش نصب زیرو کلاینت

نصب و راه اندازی زیرو کلاینت ها برای اغلب دستگاه ها مشابه است. اولین مرحله ی نصب زیرو کلاینت اتصال آن به شبکه اینترنت و منبع برق است. در ادامه اتصال مانیتور و ماوس، نصب نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت، ساخت یوزر، اجرای فایل Multi User Patch و اتصال آن به سرور مراحل کلی نصب زیرو کلاینت را تشکیل می دهند.

راه اندازی زیروکلاینت

نصب نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت Vcloud Point

برای نصب هر نوع زیرو کلاینتی به یک نرم افزار مدیریتی نیاز خواهیم داشت. با استفاده از این نرم افزار، زیرو کلاینت را برای سرور تعریف می کنیم. به طور مثال نرم افزار Vmatrix نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت های Vcloud Point می باشد.

در تنظیمات User Accounts تعداد کاربران را به دلخواه انتخاب کرده و سپس در قسمت Remote Setting گزینه Allow Connection From Computers Running Any Version Of Remote Desktop را انتخاب می کنیم. در نهایت روی Select user کلیک کرده و Addرا می زنیم. برای سرور یک IP ثابت تعریف کنید تا زیرو کلاینت ها به سرور متصل شوند. پس از انجام این مراحل نوبت به تنظیمات آن می رسد.

زمانی که تمام مراحل نصب نرم افزار مدیریتی و معرفی روی سرور به اتمام رسید، زیرو کلاینت را روشن کرده و به بخش تنظیمات آن بروید. IP ای را که برای سرور تعیین کرده بودید، در بخش Computer Host وارد کرده و گزینه Add را انتخاب کنید. گزینه Connect را انتخاب کرده و در بخش Username و Password نام کاربری و پسوردی که در سرور برای زیرو کلاینت خود تعریف کرده بودید، وارد کنید. در نهایت گزینه Log In را انتخاب کنید.

راه اندازی زیرو کلاینت بر روی پروتکل های PCoIP ، RDP ، Citrix

پروتکل های مختلفی برای اتصال زیروکلاینت به سرور وجود دارد که برخی از شناخته شده ترین آن ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

راهنمای راه اندازی زیروکلاینت

راه اندازی زیرو کلاینت بر روی پروتکل RDP

RDP یکی از رایج ترین پروتکل های ارتباطی بین زیرو کلاینت و سرور است که توسط کمپانی Microsoft ارائه شده است. این پروتکل بدون نیاز به نرم افزار روی ویندوز های 7 ، 8 ، 9 و 10 قابل اجراست و استفاده از آن نیاز مند تخصص خاصی نیست! با این حال این پروتکل در نمایش تصاویر ایجاد Lag کرده و امنیت کمتری نسبت به دیگر پروتکل ها دارد. در ادامه دو روش برای راه اندازی زیرو کلاینت بر روی پروتکل RDP را معرفی خواهیم کرد.

  1. روش اول:

یک نسخه از ویندوزهایی که در بالا به آن اشاره کردیم را بر روی سرور خود نصب و سپس محدودیت ریموت زدن به ویندوز را غیر فعال کنید. به دلیل کلاینتی بودن ویندوز نمی توان بیش از 1 نفر به صورت همزمان به ویندوز ریموت بزند از همین رو با نرم افزار های مختلفی مانند RDP Wrapper محدودیت مربوط به یک یوزر را برمیداریم. پس از آن قابلیت Remote ویندوز را فعال می کنیم. پس از آن User را در قسمت User Managment سیستم می سازیم. هر یوزر را عضو گروه Remote Desktop می کنیم. از این روش می توان برای فعال سازی قابلیت بیش از 1 یوزر استفاده کرد.

  1. روش دوم:

برای فعال سازی بر روی ویندوز سرور، ابتدا باید Role و یا نقش هایی را در ویندوز سرور با نام Remote Desktop Session Host اضافه کنیم. با این کار قابلیت ریموت زدن برای هر تعداد یوزر که بخواهیم فعال می شود.

راه اندازی زیرو کلاینت بر روی پروتکل PCoIP

این پروتکل با ارائه الگوریتم های رمز گذاری شده، سرعت و کیفیت تصویر به مراتب بالاتری را نسبت به RDP ارائه می دهد. جرای این پروتکل نیازمند مهارت و دانش مجازی سازی می باشد. برای اجرای این پروتکل نیازمند 3 ماشین مجازی هستید.

اولین ماشین مربوط به سرویس DC Domain Control)) است. ماشین بعدی Horizon Connection Server است. این ماشین وظیفه مدیریت دسکتاپ کاربران را برعهده دارد. ماشین دیگری که به آن نیاز دارید ماشین Horizon View Agent می باشد. این ماشین در اصل ویندوزی است که کاربران تصویر آن را بر روی مانیتور خود می بینند. البته برای استفاده ی کامل از این ماشین و برای لاگین شدن کاربران به محیط سرور، باید اپلیکیشنی به نام Horizon View Client را بر روی سرور خود نصب کنند.

راه اندازی زیروکلاینت

راه اندازی بر روی پروتکل Citrix

این پروتکل یکی از بهترین پروتکل های ارتباطی زیرو کلاینت می باشد. این پروتکل علاوه بر سرعت زیاد در انتقال تصویر بر بستر شبکه، با دستگاه های زیادی نیز سازگاری دارد. تنها ایراد این پروتکل، پیچیدگی و سختی زیاد در پیاده سازی آن می باشد. برای راه اندازی این پروتکل علاوه بر دانش تخصصی، باید لایسنس مربوط به فعال سازی Citrix را خرید.

به طور کلی نصب و راه اندازی زیرو کلاینت را میتوان به پنج بخش کلی تقسیم کرد که اغلب در بیشتر زیرو کلاینت ها این پنج بخش مشترک می باشد:

  • نصب نرم افزار مدیریتی زیرو کلاینت بر روی سرور (کامپیوتر مادر)
  • ساخت یوزر برای کاربران
  • نصب فیزیکی دستگاه که معمولا پشت مانیتور یا در کنار آن قرار می گیرد.
  • اجرای فایلی مانند Multi User Patch برای روان سازی عملیات ریموت
  • لاگین شدن به سرور که یا به صورت اتوماتیک انجام شده و یا IP سرور به صورت دستی برای اتصال به زیرو کلاینت داده می شود.

نکات قابل توجه برای نصب زیرو کلاینت ها

استفاده از حافظه SSD برای نصب سیستم عامل بر روی سرور، می تواند سرعت بسیار مناسب تری به کل شبکه تعریف شده برای زیرو کلاینت ببخشد. معمولا یک حافظه SSD با ظرفیت 64 یا 128 برای درایو C در نظر می گیریم تا سیستم عامل بر روی آن نصب شود و علاوه بر آن یک هارد HHD برای خود سرور نیز تعبیه می شود.

در استفاده از زیرو کلاینت ها در تمام پروتکل های ارتباطی آن ها، حجم بار بر روی RAM بالاست و از این رو پیشنهاد می شود تا حدی که مادربورد سرور شما پشتیبانی می کند، RAM آن را افزایش دهید.

سوالات متداول راه اندازی زیرو کلاینت ها

زیرو کلاینت ها مناسب چه افرادی هستند؟

زیرو کلاینت ها مناسب مدارس، دانشگاه ها، ادارات، آموزشگاه ها، آژانس های مسافرتی و تبلیغاتی، بیمارستان ها، کارخانجات، موسسات و ... می باشد.

آیا امکان تعویض قطعات و یا تعمیرات زیرو کلاینت وجود دارد؟

زیرو کلاینت ها مانند هر دستگاه دیگری دارای برد الکترونیک بوده و از این رو قابل تعمیر و تعویض می باشند، اما چون دارای قطعه مکانیکی نیستند احتمال خراب شدن آن ها بسیار پایین و در حد صفر است.

در صورت قطعی برق چه اتفاقی برای زیرو کلاینت ها می افتد؟

در زمان خاموشی برق زیرو کلاینت فقط خاموش می شود اما نرم افزار های کاربر به همان شکل بر روی سرور می مانند. بعد از روشن شدنُ با متصل شدن به سرور کاربر به راحتی میتواند کار خود را ادامه دهد.

نرم افزار زیرو کلاینت را از کجا باید تهیه کرد؟

سی دی نرم افزار زیرو کلاینت اغلب در پکیج زیرو کلاینت موجود است. در غیر این صورت می توان آن را از وب سایت های معتبر دانلود کرد.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.