ورود به حوزه کسب و کار آنلاین

ورود به حوزه کسب و کار آنلاین
همانطور که میدونید امروزه بستر خریدهای اینترنتی برای کاربران به راحتی فرآهم شده است، همچنین تا حدود بسیار زیادی کاربران توانسته اند به فضای مجازی و خریدهای اینترنتی اعتماد کنند، از طرف دیگر مزیت بزرگ آن، راحتی و تنوع محصولات بر میزان خرید و فروش‌های اینترنتی افزوده است از این رو بر تعداد فروشگاههای اینترنتی نیز اضافه می شود و بسیاری از کسانی که در بازار سنتی فعالیت داشتند قصد دارند وارد این حیطه نیز شوند.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

با توجه به اینکه فضای مجازی تا حدود زیادی برای صاحبان کسب و کاری که دانشی در این زمینه نداشته باشند ملموس نیست، لذا برای ایجاد روند رشد و همچنین اعتماد به اینکه این بستر جدید فضای مجازی می تواند به درآمدزایی خوبی برای آنها منجر شود، لازم است جواب برخی سوالات و ابهامات برای کاربران و یا صاحبان آن کسب و کار داده شود.



طبق تجربیات شخصیم در طی انجام پروژه های فروشگاهی، وبلاگی و شرکتی در این مقاله قصد دارم به این سوالات پاسخ دهم و همچنین در رابطه با سیستم های موجود فروشگاهی و قابلیت های آنها صحبت کنم.

برای راه اندازی یک فروشگاه و یا یک وب سایت از کجا باید شروع کنم؟ 

۱ - قبل از راه اندازی یک فروشگاه و یا یک وب سایت شما باید هدف خود را از راه اندازی آن مشخص نمائید.

۲ - مزیت ها و سرویس هایی که به کاربران ارائه می‌کنید را مشخص نمائید.

۳ - وب سایت هایی که تقریبا مشابه شما فعالیت می‌کنند را بررسی کنید و ایده هایی که برای کسب و کار خود می‌خواهید داشته باشید را مشخص و داکیومنت نمائید. ( این وب سایت ها میتوانند بومی و یا غیر بومی باشند )

۴ - میزان بودجه آنلاین خود را به صورت کلی و ماهیانه مشخص نمائید.

۵ -  آیا شما مزایایی نسبت به وب سایتهایی که به اصطلاح رقیب شما هستند ارائه می‌کنید ؟ آیا کسب و کاری نو است و قصد خدمت رسانی و سرویسی جدید را دارید؟

۶ - مدت زمانی که میتوانید به کسب و کار آنلاین خود اختصاص دهید را مشخص کنید؟ ( بر اساس نفر ساعت ماهیانه )

۷ -  اگر نام و یا نام هایی برای کسب و کار خود در نظر دارید آنها را بنویسید.

۸ - از کپی برداری دقیق یک کسب و کار دیگر خودداری کنید. اگر کپی می‌کنید باید به سبکی ماهرانه که با اهداف و مزیت های سرویس دهی همراه باشد انجام شود و خلاقیتی در آن به خرج دهید و یا مشکلی را حل نمائید و یا نیازی را برآورده کنید.
 

آیا استفاده از سیستم های مدیریت محتوای اپن سورس ( CMS ) جوابگوی نیاز ما است؟

هر سیستمی که استفاده می شود باید بر اساس نیاز کسب و کار شما و مهمتر از همه بر اساس بودجه بخش آنلاین شما انتخاب شود.
استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) برای راه اندازی کسب و کار شما قطعا به صرفه تر خواهد بود ولی آیا این سیستم پاسخگوی نیاز شما است؟ کسب و کار شما چقدر بزرگ است؟

همه این پاسخ ها در انتخاب سیستم مدیریت محتوا و یا اختصاصی تاثیرگذار هستند.

در حال حاضر فروشگاههای بزرگی را میبینیم که با سیستم های مدیریت محتوایی همچون مجنتو ( magento )، شاپی فای ( shopify )، پرستاشاپ ( prestashop )  و اپن کارت ( opencart )  طراحی شده اند و پاسخگوی نیاز کسب و کار هم بوده است ولی انتخاب هر کدام از این سیستم ها به موارد زیادی همچون بودجه بخش انلاین، دولوپر و میزان بزرگی کسب و کار شما ارتباط دارد.

طبق آخرین آماری که گرفتم، میزان استفاده از سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی به صورت زیر است :



همانطور که مشاهده می کنید سیستم های ووکامرس، شاپی فای، مجنتو، پرستاشاپ و اپن کارت به ترتیب در صدر استفاده هستند، 
ولی سوالی که مطرح می شود این است که آیا انتخاب سیستم مدیریت محتوا با توجه به این آمار کار درستی است؟​

قبلا در مقاله " چگونه سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب را انتخاب کنیم؟ "  نیز اشاره کردم یکی از اشتباهات می تواند انتخاب CMS بر اساس کامیونیتی و استفاده زیاد باشد و در این مقاله اشاره کردم که :

 اینکه تعداد زیادی از افراد از یک CMS استفاده می کنند دلیلی بر خوب بودن آن نیست. انتخاب یک CMS صرفاً به خاطر سیل عظیم کاربرانش، یک اشتباه خیلی بزرگ است. 


نظر شخصی من این است که از ووکامرس صرفا برای فروشگاه های کوچک استفاده نمائید. ووکامرس یک پلاگین و یا افزونه است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس ( WordPress ) نصب می‌شود و به یک وب‌سایت وبلاگی قابلیت فروشگاهی اضافه می کند.

برای راه اندازی یک فروشگاه اگر مایل هستید از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید از یک سیستم مدیریت محتوا که با هدف ایجاد سیستم فروشگاهی ساخته شده است استفاده کنید، یعنی یکی از سیستم های شاپی فای، مجنتو، پرستاشاپ و یا اپن کارت را انتخاب کنید. در سیستم های فروشگاهی اساس تفکر دولوپرها فروش انواع محصولات و بهینه سازی فروش و خرید محصول بوده است و علاوه بر بهینه بودن آن، امکانات و قابلیت هایی روی این سیستم ها وجود دارد که نیاز یک فروشنده را تامین می کند.

چه مدت زمانی طول می کشد تا به بازدهی و فروش برسم؟

اگر تا به حال در فضای مجازی اقدام به راه اندازی فروشگاه نکرده اید و یا تجربیات موفقی نداشته اید باید به صورت واضح و روشن اشاره کنم دیدگاهی که نسبت به کسب و کار فیزیکی که مستقیم با مشتری در ارتباط هستید و از فروشگاه و یا مغازه شما خرید می کنند را کاملا فراموش کنید و باید دیدگاهی جدید نسبت به کسب و کار آنلاین خود داشته باشید.

مشتریان شما از تمام نقاط مختلف هستند و محتویات و سبک نوشتار شما باعث ترغیب آنها برای خرید می شود، مزیت های بسیار زیادی نسبت به فروش به صورت فیزیکی وجود دارد که تنها اشاره به محدود نبودن به زمان و مکان و ... برای ترغیب شما برای راه اندازی کسب و کار آنلاینتان کافی است.
طبق تجربیات شخصیم مهمترین ویژگی هایی که باعث رشد یک کسب و کار آنلاین می شود موارد زیر هستند :

۱- صبر 
۲ - باور درست نسبت به کسب و کار خود
۳ - زمان مناسب برای تامین محتوا

و در نهایت من همیشه به کسانی که قصد دارند فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند توصیه میکنم همانطوری که برای فروشگاه فیزیکی خود حاضر هستید ماهیانه هزینه‌هایی صرف موارد مختلف کنید باید برای وب‌سایت خود نیز این توانایی را داشته باشید حتی شاید بیشتر!

آیا راه اندازی فروشگاه، شروع فروش محسوب می شود؟

بسیاری از کسانی که کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی می کنند، انتظار دارند بعد از مدت زمان بسیار کم یعنی حدودا یکماه به نتیجه و فروش برسند که این باور شاید درست نباشد، بعد از راه اندازی فروشگاه آنلاین خود، در واقع کار اصلی شما شروع می شود که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند :

۱ - تامین محتوا برای بخش وبلاگ

۲ - بهینه سازی محتواهای آپلود شده روی وب‌سایت

۳ - فعالیت بر روی شبکه‌های اجتماعی 

۴ - ایمیل مارکتینگ 

۵ - بهینه سازی وب سایت ( SEO )

و ….

که انجام موارد فوق بستگی به بودجه بخش آنلاین و مدت زمانی که برای ان صرف می‌کنید دارد.

در مقاله بعدی به معرفی سیستم‌های مدیریت محتوا می‌پردازم و مزیت‌های آنها را ذکر میکنم.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشه. :)

در ادامه شما رو به مطالعه بخش دوم این مقاله " نبرد سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی، ووکامرس و مجنتو " دعوت میکنم.

من میکائیل اندیشه هستم که از سال ۲۰۱۱ وارد حوزه برنامه نویسی و طراحی وب شدم، ابتدا با زبان‌ c++ در رشته تحصیلیم ( مهندسی فناوری اطلاعات ) آشنا شدم و پس از آن وارد طراحی وب سمت کلاینت ( Front-End ) شدم و پس از چند سال کار و تجربه در این حوزه از اواسط ۲۰۱۷ وارد برنامه نویسی و سمت بک اند شدم و با زبان php کار میکنم. به زبان‌های php و javascript علاقه زیادی دارم و سعی میکنم در این دو بخش بیشتر یاد بگیرم.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ فروشگاه اينترنتي
فروشگاه اينترنتي
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۳۹
امروزه تاثیری که کسب و کار آنلاین در این حوزه نقش مثبت دارد بسیار مهم و ارزشمند است و پیشرفت های زیادی را برای افراد در بر داشته است
ارسال پاسخ ایروتکس
ایروتکس
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۹:۱۴
یکی از راه های بسیار خوب برای پیدا کردن موقعیت شغلی برای مهندسین و شرکت های فنی مهندسی و همچنین دسترسی به متخصصین برجسته برای کارفرمایان و صاحبان پروژه شرکت در مناقصات آنلاین هست.
سایت ایروتکس irotecs.com بانک بزرگی از مهندسین و شرکت های فنی مهندسی وپروژه های کشور ایجاد کرده و در آن مناقصات آنلاین برگزار می کنه. حمایت شرکت های داخلی و خارجی رو هم داره
ارسال پاسخ رضا محمدزاده
رضا محمدزاده
یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰
سلام دوستان
دارم روی یه موضوع تحقیق میکنم
که نتیجه ش برام خیلی مهمه
لطفا دوستانی که خرید اینترنتی میکنن توی این نظرسنجی شرکت کنن
حدود یک دقیقه زمان میبره
survey.porsline.ir/s/6eNbPb
لطفا در صورت امکان در گروههای خانوادگیتون یا همکلاسیاتون هم منتشر کنین

با سپاس
محمدزاده
ارسال پاسخ بهاره مشهدی
بهاره مشهدی
چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۴:۳۱
امروزه مهم ترین بخش اقتصاد کشور توسط کارهای اینترنتی می گردد و نقش به سزایی را در کشور ایفا می کند.
ارسال پاسخ علی
علی
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۰۱:۴۳
کسب و کار اینترنتی یک ضرورت در دنیای امروز است و یکی از راه های ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری هم اهمیت بخشیدن به دنیای کسب و کار اینترنتی است برای بالا بردن ظرفیت تولید و اشتغال در دوران رکود، توجه به کسب و کار اینترنتی و ایجاد امکانات مناسب برای استفاده کاربران بسیار مهم است و می تواند اتفاق های مبارکی را در زمینه تولید و اشتغال فراهم کند.
مطلب بسیار خوبی بود
تشکر[url=http://saftysign.ir][color=#FFFFFF] تابلو استيل [/color][/url]
ارسال پاسخ میکائیل اندیشه
میکائیل اندیشه
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۲۳:۲۳
در پاسخ به دیدگاه الهام محمدی ارسال شده در یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۲۶
من از برای وبلاگ بیمه بازار از ورد پرس استفاده میکنم که خیلیم راضیممم البته بعضی وقتها سرعتش میاد پایین یا هنگ میکنه که نمیدونم باید چکار کرد!
بله درسته، در بخش دوم مقاله که طی این هفته منتشر میشه در رابطه با سیستم های مدیریت محتوا بیشتر صحبت میکنم. برای وردپرس هم اول از همه باید مطمئن شوید از شرکتی معتبر هاست خریداری نمائید که سرعت مناسبی داشته باشه و در قدم بعدی میزان استفاده از پلاگین ها را به حداقل برسونید. همچنین از قالبی که استفاده میکنید اطمینان پیدا کنید که سرعت لود مناسبی داشته باشه. در نهایت برخی پلاگین ها هستند که مثل Smush Image و w3 total cache که با آپتیمایز کردن تصاویر و کش کردن فایلها به بهبود سرعت لود وب سایت کمک می کنند.

شاد و موفق باشید
ارسال پاسخ الهام محمدی
الهام محمدی
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۲۶
من از برای وبلاگ بیمه بازار از ورد پرس استفاده میکنم که خیلیم راضیممم البته بعضی وقتها سرعتش میاد پایین یا هنگ میکنه که نمیدونم باید چکار کرد!