پنج اصل مهم در طراحی وب سایت واکنش‌گرا

پنج اصل مهم در طراحی وب سایت واکنش‌گرا
در طی سالهای گذشته، تمرکز شرکتها بر ساختن وبسایت هایی مختص موبایل، مختصا ساخت نسخه ای با محتویات سنگین از وبسایت مرجع و برای گوشی های هوشمند بوده است. در حالی که اینگونه وبسایت ها برای کاربران دارای سرعت قابل قبولی هستند، گاهی آیتم های مهمی که برای نمایش ویژگی ها یا محصولات آن برند ساخته شده و باعث جذب مشتری ها می شود به صورت ناخواسته حذف می شود، بدون اینکه توجهی از طرف برند مذکور به آن شود. امروزه در حالی که اکثر صفحات دسکتاپ و لپ تاپ بزرگتر از 1024 پیکسل هستند اغلب سازندگان وبسایت ها در هنگام طراحی و ساخت وبسایت، طراحی را بر اساس 960 پیکسل در نظر می گیرند زیرا که صفحه مانیتور نوتبوک یا تبلت کوچک هستند و دولوپرها تمایلی به اینکه بازدیدکنندگان سایت بخواهند به صورت افقی روی صفحه مانیتور تبلت انگشتان را به حرکت در بیاورند تا تمامی نواحی صفحه اصلی دیده شود، را ندارند.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

طراحی واکنش گرا، راهی است برای ساختن وب سایت ها به گونه ای که هر سایز از صفحه نمایش خود را تطبیق دهند. به جای ساختن نسخه ای از وب سایت تنها مختص موبایل، طراحان وب ترجیح می دهند که یک طراحی واکنش گرا که خاصیت انطباق با هر سایز از صفحه نمایش را داشته باشد، طراحی نمایند.

در ادامه به 5 اصلی مهم که مربوط به وب­سایت واکنش‌گراست اشاره می­کنیم :

1 )  Navigation

راحتی و سهولت حرکت از بخشی از صفحه به بخش دیگر یکی از عواملی است که باید بتواند با تغییر اندازه صفحه هماهنگ شود تا کاربر بتواند به سهولت از صفحه­ای به صفحه­ای دیگر برود. برای مثال در نمونه وب­سایت زیر برای کسانی که از موبایل استفاده می کنند این امکان ( Navigation ) در بالا و در وسط (به خاطر سهولت دسترسی) تعبیه می­شود. اما برای مانیتورهایی با سایز بزرگتر، سمت چپ و بالای مانیتور و یا زیر لوگو در نظر گرفته شده است.

Navigation

سهولت و دسترسی کاربر به منوی وب سایت یکی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی می باشد که بسته به موضوع وب سایت و نحوه چیدمان المان ها و همچین میزان اهمیت هرکدام تغییر پیدا می کند. همانطور که در اکثر وب سایت های امروزی مشاهده می کنید اکثرا برای حالت موبایل و تبلت از همبرگر منو برای نمایش تمام منوها و دسترسی ها استفاده می کنند. سبکی که برای طراحی وب­سایت دومین همایش تخصصی طراحی واکنش‌گرا در نظر گرفتم همانطورکه در تصویر زیر مشاهده می کنید در دوحالت دسک­تاپ و موبایل منوی دسترسی به 2 صورت مختلف نمایش داده می شود.

دومین همایش تخصصی طراحی واکنش‌گرا

توصیه میکنم برای مطالعه بیشتر در مورد نویگیشن های واکنش‌گرا مقاله " اصول نویگیشن واکنش گرا در وب سایت های پیچیده " را مطالعه نمائید.

2 )  ستون­ها

یک نکته مهم در مورد وب سایت­های واکنش‌گرا این است که این طراحی هنگامی که برای اولین بار برای مخاطبی نمایان می­شود تمام اجزای دیزاین را دربردارد، اما هنگامی که بازدیدکننده سعی در بزرگ­نمایی یا کوچک­نمایی بخشی از صفحه واکنش‌گرا می­نماید، شروع به انطباق­پذیری بسته به نیاز و خواست مخاطب می­نماید. یک نمونه خوب در این خصوص Boston Globe می­باشد که طراحی واکنش‌گرای آن در هر سایز از صفحه نمایش بسیار کاربرپسند می­باشد.
این وب سایت براساس بزرگی و یا کوچکی صفحه، قابلیت یک ستون و یا سه ستون را دارا است.
یک وب سایت واکنش‌گرا، قابلیت انطباق سرتیترها، عکس (و متون) را دارا است (هر کدام با نسبت مناسب در سایز در مقایسه با دیگر قسمت­ها).
هم در حالتی که برای اولین بار در برابر چشمان مخاطب ظاهر می­شود و هم زمانی که صفحه توسط کاربر تغییر سایز داده می­شود (re-sized).


.

3 ) جذب مخاطب

 یک وب سایت واکنش‌گرا، صرف­نظر از سایز صفحه نمایش، همواره قسمت­هایی مهم برای جذب مخاطب­ها ( call to action ) را به­ جا و درست نمایش می­ دهد. همانطور که در مثال زیر نشان داده شده دکمه­ ی سبز رنگ که برای جذب و شروع تعامل مشتری با وب سایت است در صفحات مختلف، قابلیت انطباقی سایز را داراست.



4 ) برندینگ

دارایی آنلاین شما ، مانند وب­سایت و صفحات رسانه اجتماعی (که شما بر آنها کنترل دارید) و آنچه مصرف کنندگان به صورت آنلاین در مورد شما میگویند (که شما هیچ کنترلی بر آن ندارید)، برند شما است.

آنچه حائز اهمیت است، وجود همیشگی دیزاین و طراحی بر طبق برند یک وب­سایت واکنش‌گرا است در غیر این صورت تنها تغییر سایز با توجه به سایزهای مختلف صفحات نمایش، تعریف جامع و درستی از وب سایت واکنش‌گرا نمی­باشد.
در هنگام ساخت یک وب سایت واکنش‌گرا، توسعه­ دهندگان وب همواره قابل انطباق پذیری برای 3 تا 4 سایز را مد نظر قرار می­دهند اما مهمتر از آن برای طراح وب این است که تمامی طراحی­های مربوط به برندینگ وب سایت در تمامی حالت­ها و سایزها حفظ شود و ثابت بماند زیرا که امروزه وبسایت شما منجر به تجربه آنلاین مشتری شما از برندتان می شود.
همانطور که در مثال زیر نشان داده شده تمام المان­های طراحی در برندینگ حفظ شده حتی وقتی که سایز صفحه نمایش تغییر یافته است.



یک وب سایت واکنش‌گرا، صرف­نظر از سایز صفحه نمایش، باید بتواند تمامی موارد مورد نیاز در مورد برندینگ و اطلاعات یک سایت را بیان نماید.
طراحی واکنش‌گرا قابل انطباق­ترین راه­حل در طراحی وب سایت می­باشد که امروزه برندهای موفق و پیشرو از آن برای ارتباط بیشتر با مخاطبانشان و تجربه آنلاین مشتریانشان از آن بهره می­گیرند.

5 ) پدینگ و فضای خالی در طراحی وب سایت

وجود فضای خالی در بخش های مهم وب سایت باعث افزایش خوانایی و تمرکز کاربر بر روی وب سایت می شود. اگر بخواهیم وب سایت هایی را با هم مقایسه کنیم طبق تجربه میدونیم که وب سایت هایی که شلوغ هستند و فضای خالی کافی در میان بخش های مختلف وب سایت وجود ندارد باعث عدم تمرکز کاربر روی وب سایت می شود و مطالب مهم از دید کاربر مخفی خواهد ماند.
برای مثال اگر وبسایت مدرسه استانداردهای وب را با هم بررسی کنیم متوجه این موضوع میشویم که وجود فضای خالی در بخش های لازم باعث افزایش خوانایی و تمرکز کاربر روی بخش های مختلف وب سایت شده است و این موضوع در حالتها و بخش های مختلف رعایت شده است.



اهمیت هر کدام از المان ها و نیاز به دیده شدن در نسخه های موبایل و تبلت از نکات تعیین کننده برای نمایش یا عدم نمایش آن می باشد. برای مثال در وب­سایت فروشگاهی مثل آمازون که تمرکز اصلی روی باکس جستجو می باشد نمایش بهینه ی باکس جستجو روی موبایل و تبلت از نکات مهم طراحی واکنش‌گرا برای وب­سایت ذکر شده می باشد یعنی برای هر بخش و جزء وبسایت میزان اهمیت آن و نحوه بهینه بودن آن مهم است و اینکه تفکری واکنش­گرا برای طراحی واکنش‌گرا داشته باشیم و صرفا تغییر سایز المان ها و.... برای این سبک طراحی کافی نیست.


شاد باشید wink
 

من میکائیل اندیشه هستم که از سال ۲۰۱۱ وارد حوزه برنامه نویسی و طراحی وب شدم، ابتدا با زبان‌ c++ در رشته تحصیلیم ( مهندسی فناوری اطلاعات ) آشنا شدم و پس از آن وارد طراحی وب سمت کلاینت ( Front-End ) شدم و پس از چند سال کار و تجربه در این حوزه از اواسط ۲۰۱۷ وارد برنامه نویسی و سمت بک اند شدم و با زبان php کار میکنم. به زبان‌های php و javascript علاقه زیادی دارم و سعی میکنم در این دو بخش بیشتر یاد بگیرم.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ حمیدرضا
حمیدرضا
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۴۰
خودتون 20 ، سایتتون 20 ، کارتون هم 20 و در کل دمتون گرم .... من حمیدرضام ایشالا قراره اولین طراحی رو چند روزه دیگه شروع کنم. با تشکر از همه شما.