چشم‌انداز ترکیب فناوری و دادگاههای قضایی

چشم‌انداز ترکیب فناوری و دادگاههای قضایی

چشم‌انداز ترکیب فناوری و دادگاه­های قضایی

تکنولوژی بر زندگی حرفه­ای و شخصی ما چیره شده است. نه تنها دادگاه­ها در این چیره شدگی در امان نبوده اند بلکه با نگهداری سوابق دادگاه به صورت الکترونیکی، امکان یا حتی الزام به تشکیل پرونده الکترونیکی دادخواهی و احکام و ساخت صحن دادگاه مجهز به تکنولوژی پیشرفته برای ارائه شاهد، نقش فعالی در این زمینه داشته اند. برخی از این تغییرات به دلیل ایده های مدرن سازی، برخی دیگر به دلیل محدودیت­های روش قدیمی انجام امور و بعضی از آنها نیز برای راحتی کار بوده­ اند.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

در مثال واقعی ترکیب فناوری و امور قضایی در ایران می‌توان به سامانه ثنا اشاره کرد. این سامانه در سال 95 توسط مرکز آمار قوه قضاییه راه‌اندازی شد و اخیرا با همکاری سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی، احراز هویت آن نیز غیرحضوری شده است. مشابه کاری که در احراز هویت الکترونیکی سجام انجام شد.
به عنوان مثال ، یک اخبار اخیر راجع به روش اجرا شده توسط دادستانی منطقه سن دیگو در پاسخ به حکمی که توسط دادگاه عالی سن دیگو تصویب شده بود و بر اساس آن پوستر­ مدارک را به جز در پرونده­ی قتل ممنوع کرده بود را در نظر بگیرید. راه حل چیست؟ توزیع رایانه ­های لوحی مانند آیپد برای ارائه­ی مدارک و امور مشابه بین همه وکلای حاضر در دفتر. در حالی که ممکن است قانون دادگاه مبتنی بر ممنوع کردن پوستر­ مدارک برای کاهش فضای ذخیره­سازی پرونده­های محاکمه­ای باشد اما دادستان بخش ابزار­های جدیدی را به وکلای خود جهت انجام ارئه­های بهتر و چشمگیر­تر از ارائه­های قدیمی با استفاده از پوستر­­های قدیمی، می­دهد. اکنون می­توانند تصاویر را به صورت الکترونیکی ارائه دهند و آنرا نزدیک­تر، بزرگ­تر، برجسته­ تر و یا به آن یادداشت اضافه کنند و حتی می­توانند مدارک را به صورت متحرک دربیاورند. استفاده­ی دادستان از این تبلت­ها در صحن دادگاه برای ارائه شواهد مورد استقبال هیئت منصفه قرار گرفته است. هیئت منصفه­ های پیرتر با مشاهده مدارک بر روی ماینتور­ها و جوان­تر­ها هم از اینکه می­بینند تبلت­ها صرفاً برای سرگرمی ساخته نشده­اند تحت تاثیر قرار گرفته­ اند.
نمونه ­هایی از روند پرونده­های دادگاه کیفری و خانواده وجود دارد که خبر از آینده­ای وابسته به تکنولوژی در دادگاه­ها را می­دهد، ازجمله برنامه­های تصویری زنده اینترنتی که امکان مشارکت از راه دور در جلسات دادرسی و ارتباط بین طرفین و همچنین برنامه­هایی که درگیری­های احتمالی بین والدین بر سر تلاش برای پیروی از احکام و دستورات حضانت و ملاقات را به حداقل می­رساند. احضار ویدیویی و محاکمه در بسیاری از دادگاه ­ها امری رایج است و برخی از دادگاه­ها از برنامه ­های تصویری زنده مانند وب­اکس (WebEx)، سکایپ (Skype) و فیس­تایم (Facetime) جهت فراهم کردن امکان دیدن فرزندان و شرکت در جلسات دادگاه برای آن دسته از والدینی که دور یا زندانی هستند، استفاده می­ کنند. علاوه بر این، استفاده از برنامه­ هایی که مسائل مربوط به حضانت مشترک والدین و ملاقات والدین، تقسیم زمان نگهداری از فرزندان بین والدین، ذخیره اطلاعات مربوط به فرزندان و مخارج آنها و ثبت ارتباط بین والدین را مدیریت می­کنند، تقریباً در دادگاه­های موجود در همه ایالت­ها به صورت رسمی در­آمده­اند.

افزایش دادرسی های ویدیویی

در جلسات دادخواست­های مربوطه­، از جمله برخی جلسات دادرسی اثبات دعوی، که شامل شاهدان، وکلا و قضات از راه دور می­شود، شرکت در جلسات به صورت ویدیویی به طور مداوم افزایش می­یابد. برخی از قضات یا وکلا اعتراض خشونت آمیز خود را اعلام خواهند کرد اما با این حال به دلیل ضرورت­هایی مانند جلوگیری از تأخیر نامطلوب دادرسی مجبور به تسلیم می­شوند. با این حال، به دلیل ماهیت چشمگیر ویدیو­های باکیفیت و مشارکت از راه دور طرفین (شاهد، وکیل یا قاضی)، حرفه وکالت از مشارکت ویدیویی در یک دادگاه صرف نظر می­کند. حضور یک وکیل در جلسات چندین دادگاه در سراسر کشور در یک روز، غیر عادی نخواهد بود.
پذیرش مشارکت­های ویدئویی تا حدی افزایش می­یابد که وقتی ناظران دادرسی نتوانند محل دادرسی حضوری را که در حال انجام است پیدا کنند، می­توانند دادرسی مورد علاقه را در اتاق­های مخصوص موجود در صحن دادگاه تماشا کنند. به دلیل رواج این جلسات تقریباً مجازی، دادگاه­ها به تدریج جلسات دادرسی آنلاین را ­افزایش می­دهند. این امر منجر به افزایش آزمایش­های جلسات مجازی می­شود که احتمالاً در ابتدا با رضایت طرفین صورت گیرد، که ممکن است برخی از اعضای هیئت منصفه متخصص در موضوع اصلی دادرسی با فرض محرمانه بودن روند مشورت، از راه دور در مشورت هیئت منصفه شرکت کنند.
سرانجام، پس از ایجاد رویه هایی برای اطمینان از حرمت شهادت دریافت شده مکان­های دور، پیش­بینی می­کنم دادگاه عالی از روند کار مقابله با بند ششم قانون اساسی راضی باشد، اگرچه ممکن است این امر در طول عمر من رخ ندهد.

موکل ها بر زرنگی و به روز بودن وکلا اصرار دارند

به عنوان مثال، تصمیم بانک مرکزی آمریكا مریل لینچ بر رسیدگی به سیاست­های خارجی امنیت سایبری موسسات حقوقی خود را در نظر بگیرید. افزایش میزان سرقت­های اینترنتی و هک رایانه­ای در مشاغل ارائه دهنده خدمات ضروری، این اشخاص را ملزم به ایجاد پدافند سایبری قوی برای محافظت از داده­های خود می­سازد. این افزایش در پدافند سایبری توسط مشاغل، مهاجمان سایبری تشویق به پیدا کردن راه­های آسان­تری برای دسترسی به اطلاعات ارزشمند می­کند، مثلاً از طریق وکلا و موسسات حقوقی که پرونده­های الکترونیکی آنها حاوی برخی از اطلاعات مشابه است و احتمالاً می­تواند رهنمونی برای یک راه مخفی دیجیتالی رو به اطلاعات موکل­ها باشد. با شیوع بیشتر حملات سایبری به مشاغل ایالات متحده، سازمان­های اجرای قانون و نهادهای نظارتی نسبت به امنیت سایبری در دفاتر حقوقی به ویژه با توجه به ارزش  اطلاعات مشتریان شرکت­هایشان برای مهاجمان احتمالی و به دلیل کند بودن روند سازگاری و آشنایی بسیاری از وکلا و دفاتر حقوقی با فناوری­های جدید، ابراز نگرانی کردند. با آگاهی اخیر از اینکه زیرساخت­های ملی و جهانی و ارائه دهندگان خدمات ضروری، بیشتر مورد هدف حملات سایبری هستند، روز به روز از وکلا و موسسات حقوقی خواسته می­شود که از بسندگی و اعتبار سیاست­های امنیتی سایبری خود اطمینان حاصل کنند.
نه تنها موکلین بر صلاحیت امنیت سایبری توسط وکلای خود اصرار می­کنند، بلکه همچنین تأکید می­کنند که وکلا از فناوری برای کاهش هزینه های احتمالی مثل استفاده از کنفرانس ویدیویی برای از بین بردن هزینه های سفر و سایر اوقات تلف شده در انتظار شروع جلسه با موکل، استفاده کنند.
 

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ زنجاب
زنجاب
پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۳۴
آموزش خوبی بود سپاس از آموزشتون
ارسال پاسخ karenddl
karenddl
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۰۹
مرسی عالی بود .