۵ اصل تایپوگرافی که طراحان باید بدانند

۵ اصل تایپوگرافی که طراحان باید بدانند
هر جا که نوشته‌ای باشد، تایپوگرافی هم وجود دارد! با استفاده از این تکنیک ما می‌توانیم ظاهر نوشته و حسی را که به کاربر منتقل می‌نماید، تغییر دهیم. ظاهر نوشته تاثیر زیادی روی کاربر دارد و همین دلیل خوبی است برای اینکه اصول تایپوگرافی را خوب متوجه شویم. در این مطلب ۵ اصل مهم در تایپوگرافی را یادآور می‌شویم که طراحان بزرگ همیشه رعایت می‌کنند.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

۱) برای تنظیم فاصله‌ی حروف، کلمات را وارونه کنید

به رعایت فاصله‌ی میان دو حرف کرنینگ (kerning)  گفته می‌شود. طراحان معمولا فاصله‌ی میان حروف  را به خاطر زیباتر دیده شدن و خسته نشدن چشم خواننده افزایش یا کاهش می‌دهند. یکی از نمونه‌های بارز کرنینگ در سال 2014 و با تغییر لوگوی گوگل انحام شد.
در نرم افزاری که برای خود انتخاب می‌کنید، مطمئنا یک گزینه برای تنظیم این حالت وجود دارد. برای مثال در Adobe InDesign   این گزینه را می‌توانید در پنل Character Formatting Controls  که در بالای صفحه قرار گرفته است، پیدا کنید. ماوس خود را مابین دو واژه قرار داده و فاصله‌ی میان آن‌ها را تنظیم نمایید. 
و اما نکته‌ای که باید رعایت کنید. چشم انسان عادت دارد تا فورا حروف را به شکل کلماتی خوانا مرتب کند و همین باعث می‌شود تا نتوانیم فاصله واژه ها را خوب تنظیم کنیم.





برای جلوگیری از این اشتباه باید ابتدا کلمات را وارونه کرده و سپس فاصله‌ی حروف آن را تنظیم کنیم. 

۲) سلسله مراتب تایپوگرافی را فراموش نکنید

سلسله مراتب یکی از اصول مهم در تایپوگرافی می‌باشد. در این تکنیک سعی می‌کنیم محتوا را در سه سطح به کاربر نشان دهیم. به این ترتیب محتوا از بزرگترین اندازه به کوچکترینِ آن مرتب شده و یک نقطه شروع برای خواندن متن نمایش داده می‌شود. 
بعضی از طرح ها به اندازه‌ای شلوغ هستند که کاربر را خسته می‌کند. برای جلوگیری از این شلوغی باید سلسله مراتب تایپوگرافی رعایت شود. سعی کنید در متن خود یک عنوان اصلی، تعدادی زیر عنوان و سپس بدنه‌ی اصلی متن را جای دهید.

۳) از  کنتراست استفاده کنید

یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود، کنتراست رنگ فونت با زمینه‌ی سایت است. کنتراست پایین باعث می‌شود که خواننده در خواندن خطوط دچار مشکل شود.
" برای ایجاد کنتراست در تایپوگرافی باید از رنگ های متضاد با محیط استفاده کنید."
به همین علت است که بیشتر طراحان از رنگ فونت های تیره در کنار زمینه‌ی سفید رنگ استفاده می‌کنند. نوع دیگری از رعایت کنتراست این است که از ترکیب حروف  سریف (Serif) و سنزسریف (Sans-serif) در کنار هم استفاده کنید. 
فونت‌های سریف (Serif) به نوشته‌هایی گفته می‌شود که دارای خطوط کوچکی در اجزای نوشتاری خود هستند. در مقابل سنزسریف (Sans-serif) به فونت‌هایی گفته می‌شود که این زوائد را ندارند. برای مثال در تصویر زیر استفاده از یک عنوان سریف در کنار متن سنزسریف باعث شده تا نوشته رسمی‌تر به نظر برسد.



در مثال زیر نیز استفاده از یک فونت سنزسریف برای عنوان مطلب باعث شده تا متن مدرن تر به نظر برسد.

۴) به عقب برگردیم؟ یا در حال زندگی کنیم؟

هر خانواده از فونت‌ها مربوط به دوره‌ی زمانی خاصی هستند. بعضی از فونت هایی که روزانه با آن‌ها سرو کار دارید، سال ها پیش ایجاد شده اند. برای مثال فونت Baskerville  مربوط به قرن ۱۸ است و توسط بن باسکرویل ابداع شده است. فونتی مدرن که نسبت به نوشتارهای قدیمی متحول شده بود. Condensed Bold, Condensed Black, UltraLight, UltraLight Italic, Light, Light Italic, Regular, Roman, Italic, Extended یا Combined Styles نیز سبک های فونتی هستند که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 



با کمی تحقیق می‌توانید دوره زمانی هر فونتی را به دست آورید. به عنوان طراحی که از متن و فونت استفاده می‌کند، باید اطلاعات کافی در مورد آن‌ها داشته باشید. بهتر است در طراحی های خود از فونت هایی استفاده کنید که مربوط به یک دوره زمانی خاصی هستند.  با این کار حال و هوای یکسانی را به تایپوگرافی خود می‌دهید.

۵) بهترین ها را انتخاب کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما طرح خود را مانند یک فیلم در نظر بگیرید که باید بهترین بازیگران را برای آن انتخاب نمایید. هر کدام از این بازیگران باید به نوبه‌ی خود خوب عمل کنند و با فونت‌های دیگر نیز همخوانی داشته باشند. 
در انتخاب فونت برای طراحی های خود باید سه معیار کیفیت، هماهنگی و ویژگی خاص هر کدام را در نظر داشته باشید. با اینکار هر فونتی که انتخاب می‌کنید، در عین کیفیت و خاص بودن، کامل کننده‌ی سبک ‌های دیگرنیز خواهد بود.



منبع: tutsplus
 

کارشناس فناوری اطلاعات، مدیر محتوا و وبلاگ نویس حوزه‌ی فناوری

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ ساخت اپلیکیشن فروشگاه
ساخت اپلیکیشن فروشگاه
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۱۸
مطلبی که در اصل سوم در مورد فونت های Sans-serif و serif بیان شد ، بسیار کاربردی می باشد.مطلب مفیدی بود.
ارسال پاسخ پاریس وب
پاریس وب
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۵۵
خوندن همچین مطلبی خالی از لطف نیست به بقیه هم پیشنهاد میکنم این مطلب رو دنبال کنن
سایت پاریس وب :
ارسال پاسخ محمد
محمد
پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ۱۷:۲۹
مفید بود . ممنون
ارسال پاسخ طراحی سایت
طراحی سایت
یکشنبه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۴۱
بسیار مفید بود.
karait.com