4 بخش مهم در طراحی تجربه کاربری موفق

4 بخش مهم در طراحی تجربه کاربری موفق
زمانی که به موفقیت شرکت ها و استارتاپ های بزرگ فکر میکنید، ربط دادن آنها به اقبال و شانس را فراموش کنید، هیچ چیز در دنیای اینترنت و تکنولوژی بر پایه ی شانس نیست، برای مثال شرکت آمازون، یک شرکت خرده فروش که کسب و کارش را در سال 1990 توسعه داد و در حال حاضر یکی از غول های کسب و کار در دنیا میباشد، یا فیسبوک که در حال حاضر به عنوان یک شبکه اجتماعی پرمخاطب مطرح است.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

اگر یک نگاه عمیق تر بیندازید متوجه وبسایت و ها و کسب و کارهای دیگری میشوید که خیلی سریع رقیب های خود را کنار زده اند و جای خودشان را در صدر جدول باز کرده اند، موفقیت این کسب و کار ها به هیچ وجه برپایه ی شانس نیست، یکی از علل بارز موفقیت این شرکت ها تجربه ی کاربری یا User Experienceمیباشد.

User Experienceیا تجربه ی کاربری چیست ؟

اگر به بیان ساده بخواهیم بگوییم تجربه ی کاربری یعنی هنگامی که کاربر از وب سایت یا محصول شما استفاده میکند چه احساسی پیدا میکند و احساس رضایت او چقدر میباشد، این موضوع میتواند به لایه بندی وبسایت شما، قرار گیری منو، مپ و پارامترهای دیگری ربط داشته باشد، یا برای مثال زمانی که کاربر در وبسایت شما پرداختی را انجام میدهد، امنیت و راحتی این پرداخت برای او مهم است. در دنیای فعلی برای طراحی رابط کاربر و ظاهر سایت باید به مفاهیم UX کاملا توجه شود، توجه به این مفاهیم باعث سرازیر شدن مشتری های راضی و خوشحال به کسب و کار شما میشود.

تجربه ی کاربری موفق چه بخش هایی دارد ؟

هر کاربری که وارد وبسایت شما میشود علایق و سلایق مختلفی دارد و همچنین طرز فکر متفاوتی دارد، برای همین برای شما غیر ممکن است که بخواهید نظر همه ی آنها را به اجرا در بیاورید، اما زمانی که یک وسایت با یک تجربه ی کاربری موفق را ببینید مشاهده میکنید که آنها از یک سری پارامترهای عمومی و همگانی استفاده میکنند که به موفقیت آنها منجر میشود، در زیر به توضیح این 4 پارامتر میپردازیم :

1 – Value یا ارزش

پیشنهاد کردن Value یا ارزش به کاربرانتان باعث میشود آنها را ترغیب کنید که با کلیک هایشان از شما خرید کنند و به یک مشتری وفادار تبدیل شوند، به این موضوع توجه کنید که کاربرانتان دنبال چه ارزشی هستند، زمانی میتوانید این موضوع را درک کنید که کاربرانتان را آنالیز کنید، برای مثال ببینید که ترافیک اصلی شما مربوط به چه رده ی سنی میباشد، این ترافیک از کجا میرسد و درواقع مشتری اصلی شما ساکنین کدام قسمت هستند و سپس باتوجه به آنها ارزش های خود را مشخص کنید.
سپس باید مطمئنی شوید ارزشی که شما ارائه میکنید با ارزشی که کاربر به دنبال آن است یکسان میباشد، یک خرده فروش را تجسم کنید که در وبسایت خود محصولاتش را میفروشد و برای هر محصول یک سری توضیحات قرار داده است اما یک سیستم پرداخت بسیار مشکل و پردردسر دارد، بنابراین کاربران به این سایت می آیند و جست و جوی خود را انجام میدهند و محصول خود را انتخاب میکنند سپس میروند و از یک جای دیگر محصول را میخرند، این موضوع نشان دهنده ی این است که "محتوا" به تنهایی نمیتواند فروش شما را تضمین کند.
برای مثال میتوانید به کسب و کار Helbak نگاهی بیندازید که با یک توضیح مناسب و سیستم پرداخت راحت مشتری های زیادی را جذب کرده اند.

2 – Usability یا کاربرد پذیری

یکی از علت های موفقیت وب سایت های بزرگ این است که میتوانند طریقه ی رفتار و واکنش های مشتری را پیش بینی کنند و مطابق با آن با کاربر برخورد کنند، فیسبوک از این قضیه استفاده کرده است و یک شبکه اجتماعی بهتری را ارائه داده است، برای مثال میتوانید اطلاعات سطحی و مختصر از یک کاربر را ببینید و سپس به او پیغام خصوصی بدهید و خیلی از کاربران همیشه در این سایت آنلاین میمانند تا با خانواده یا دوستان خود صحبت کنند، در واقع فیسبوک کاربرد پذیری بالایی دارد.
برای مثال لوازم بهداشتی و آرایشی Lush از این تکنیک استفاده کرده است و وسایلی که کاربر خریده است و وسایل مشابه با آن را به کاربر در یک بخش جداگانه پیشنهاد میکند.

3 – Adaptability یا سازگاری

یک طراحی بد ممکن است باعث شود شرایط مطلوب و ارزش سرویس شما کم شود، اما یک اتفاق بدتر نیز ممکن است رخ دهد، وبسایت شما توسط مرورگری که کاربر باز میکند به راحتی قابل مشاهده نباشد، وبسایتی که مطابق با استانداردهای جهانی وب کدنویسی نشده است و یا وبسایتی که به خوبی در موتورهای جست و جو ثبت نشده است و به راحتی در دسترس کاربران نیست و یا وبسایتی که با محتوای سنگین و غیرضروری خود پهنای باند کاربران را به شدت مصرف میکند، به این موضوع Adaptability یا سازگاری میگوییم.
در این شرایط باید محتوای وبسایت شما به راحتی توسط کاربران قدیمی و جدید در دسترس باشد، به راحتی توسط جست و جو در موتور های جست و جو قابل یافت باشد و همچنین برای مرورگرهای تلفن همراه به خوبی بهینه باشد تا بتوان آن را به راحتی در تلفن همراه مشاهده کرد.

Sorevin یک وبسایت با طراحی mobile-first میباشد که مطابق با هر دیوایسی به خوبی نمایش داده میشود.

4 – Desirability یا شرایط مطلوب

مبحث آخری که میخواهیم در رابطه با آن بحث کنیم Desirability یا شرایط مطلوب میباشد، این موضوع یک بخش مهمی از دنیای وب میباشد، یک طراحی وب مدرن و داینامیک باعث میشود وبسایت شما ظاهری مدرن و مطلوب داشته باشد، همچنین شرایط مطلوب باعث میشود هویت و نام تجاری شما در معرض نمایش قرار گیرد و در بین کاربران به محبوبیت دست یابید.
Cienne NY یک برند فشن در New York میباشد که با یک UI مناسب و حرفه ای کاربران خود را جذب کرده است.

نتیجه گیری

با رعایت تجربه ی کاربری و اعمال آن در وبسایت و اپلیکیشن های خود باعث میشوید اعتماد کاربران به وبسایت شما بیشتر شود و همچنین سوددهی و بازدهی شما افزایش یابد.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.