دسترسی پذیری؛ طراحی برای همه افراد، نه بیشتر آنها

دسترسی پذیری؛ طراحی برای همه افراد، نه بیشتر آنها
طراحی وب، حول دسترسی‌پذیری (Accessibility) می‌چرخد. اکثر طراحان بخش عظیمی از جامعه و کاربران اینترنتی یعنی کاربران معلول و توان‌یاب و افراد خاص را در نظر نمی‌گیرند. در حالی که اگر طراحان بخواهند تمامی کاربران را مخاطب ثابت سایت خود کنند می‌بایست یک سری اصول لازم برای دسترسی‌پذیری را رعایت کنند.
همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید: طراحی برای همه افراد، نه بیشتر افراد
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید
محتوای خود را طوری بهینه سازی و تنظیم کنید که هر کاربر احتمالی بتواند با وب سایت تعامل داشته و یا ارتباط برقرار کند . راحت بتواند به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشد. جذب مخاطب در این روش به توسعه یک بازار گسترده‌تر و تنوع بخشیدن به مشتری مداری کمک خواهد کرد. بد نیست بدانیم ۱۵ درصد از جمعیت جهان از ناتوانی برخوردار هستند.
اینها افرادی هستند که مانند هر کس دیگری از اینترنت استفاده می‌کنند و به شدت بر ارتباط دیجیتالی و ابزار تکیه دارند. استفاده از وب سایت تان برای اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند از یک تجربه عالی لذت ببرند ،می‌تواند  تعامل وب  شما را گسترش دهد. از طریق تمرین در طراحی، قادر خواهید بود به میلیون ها نفر که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، برسید.
نباید Accessiblity در طراحی  به سختی صورت بگیرد، فقط باید ساده و با توجه به تمام کاربران بالقوه طراحی صورت گرفته باشد. این نحوه بهینه‌سازی وب سایت شما، برای حداکثراستفاده کنندگان قابلیت دسترسی خواهد داشت.

 کاربران خود را درک کنید

 شناخت و درک مخاطبین، در هر پروژه بسیار مهم هستند. درک کنید که کاربران شما می‌توانند افراد دارای قابلیت‌های مختلف  باشند. برخی از کاربران شما ممکن است دچار اختلالات بینائی باشند، برخی دیگر ممکن است دچار اختلالات ناگهانی شوند، اما برخی دیگر ممکن است مشکلات حرکتی داشته باشند. با این وجود شما نمی‌توانید برای هر سناریوی ممکن به صورت جداگانه طراحی کنید، بهتر است زمان داشته باشید تا بتوانید عمیق تر فکر کنید ، افق طراحی خود را گسترش دهید و بعد از اینکه درباره مخاطبین فکر کردید، کمی تحقیق کنید. مطالعات موردی را مطالعه کنید، و یا با دوستانی صحبت کنید که تجربیات مشابه و کارآمدی دارند. شاید خوب باشد از مراجع آموزشی کمک بگیرید، "اصول طراحی جهانی"  یک مرجع خوب است.

به UX فکر کنید

User Experience یا تجربه‌کاربری، شامل رفتار، حالت و احساسات کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. حالا که شما به  یک درک از کاربران آینده رسیده اید، این درک را در چارچوب تجربه کاربر خود قرار دهید. این مرحله به شما کمک می‌کند با کاربران خود همدلی کنید و چیزهایی را که ممکن است قبلا به آن فکر نکرده‌ بودید را در نظر بگیرید. درست همانطور که یک طراح باید رفتار یک وب سایت را در هر مرورگر اصلی در نظر بگیرد، فن‌آوری‌های کمکی باید بخشی از چک لیست عملکرد باشند. گاهی حتی کوچک‌ترین تغییرات در طراحی وب می‌تواند درهای جدیدی را برای کاربران معلول باز کند.

تغییر ساده

برای مثال، احتمالا ساده‌ترین تغییر برای پیاده‌سازی این است که چگونه از برچسب‌های تاکید استفاده می‌کنید. به صورت عینی، هیچ تفاوتی بین  <b>  و <strong> و یا تفاوتی بین <i> و <em> وجود ندارد، اما برای افراد دارای معلولیت، این تگ‌ها می‌توانند تجربیات و برداشت کاربر را به شدت تغییر دهند.
گرچه نمایش هر دو نوع تگ در نهایت به یک شکل است، اما اثر تگ  Bold و Italic از لحاظ عملیاتی متفاوت هستند! گرچه تگ‌های ساده bold و italic فقط در نمایش تاثیر گذار هستند اما تگ های strong و em در نرم‌افزار های کمکی گفتار محتوا الگوی متفاوتی را ارایه می‌کنند..
اما واقعا نمی‌توان به راحتی هرچه تگ <b> هست را به <strong> تبدیل کنیم. خیلی از محتوا فقط برای اینکه بهترو واضح‌تر دیده شوند بولد می‌شوند و دارای اهمیت بالایی نیستند که افراد معلول بخواهند روی آن محتوا تمرکز کنند. پس به خاطر داشته باشید از تگ‌های <em> و <strong> استفاده نکنید مگر اینکه واقعا نیاز باشد اهمیت یک بخش از محتوا را مشخص کنید در این حالت هم مروگر به شکلی نمایش می‌دهد که کاربر این اهمیت را درک کند و هم اینکه نرم‌افزارهای خواندن محتوا نیز متوجه این اهمیت خواهند شد.
تغییرات ظریف و ملاحظاتی مانند این می‌تواند همه تفاوت بین کاربران دارای معلولیت و بدون معلولیت را ایجاد کند و یا از بین ببرد.
به خاطر داشته باشید که تجربه‌کاربری را ارتقاء دهید نه اینکه آن را تنزل بخشید !

 طراحی برای کم بینایان

در حالی که توصیه بالا به افراد دارای نقص بینایی کمک می‌کند، اما همه کسانی که نقص بینایی دارند مانند هم نیستند و شرایط بینایی متفاوتی دارند، پس به همان اندازه مهم است که گزینه‌هایی را طراحی کنید که هر کسی از دید خودش از آن استفاده کند و برای همه مناسب باشد.
این عناصر را در نظر بگیرید:
  • اجازه تغییر سایز فونت به کاربران - اکثر مرورگرها این کار را بدون نیاز به کاری توسط شما انجام می‌دهند، اما اگر خودتان هم قابلیتی مشخص برای این موضوع طراحی و درسایت قرار دهید بهتر خواهد بود.
  • از ترکیبات رنگی ویژه‌ای مثل قرمز و سبز یا آبی و زرد اجتناب کنید. در عوض، از رنگ برای افزایش تمایزات برای بالا بردن قابلیت دسترسی استفاده کنید.
  • استفاده از alt در تگ‌ها - متن جایگزین که برای تگ‌های تصاویر و ... استفاده می‌شود را می توان با فن‌آوری کمکی خوانده و هر گونه گرافیکی را در صفحه توضیح داد.
  • از کاراکترهای لازم برای اصطلاحات استفاده کنید حتی آنهایی معروف و شناخته شده هستند. روشی که یک خواننده صفحه نمایش، اطلاعات را پردازش می‌کند ممکن است در تلفظ کلمات "Fibby" در مقابل F.B.I دچار خطا شود. 
 برای اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های استفاده از عناصر برای کاربران دارای اختلال بینایی، میتوانید به American Foundation for the Blind سری بزنید.

 طراحی برای کم شنوایان

اگرچه اختلال شنوایی به امکانات کمتری نیاز دارد، اما گرایش‌های اخیر برای استفاده از ویدیو در وب سایت‌ها، نیاز به گزینه‌های طراحی هوشمند را افزایش داده است. بنابراین اگر وب سایت شما از هر جز شنیداری استفاده می‌کند، از زیرنویس و یا زبان اشاره استفاده نمایید.
برای دستورالعمل‌های خاص captioning، می‌توانید از توصیه‌های انجمن ملی ناشنوایان استفاده کنید.

طراحی برای افراد دارای صرع

یکی از نگرانی‌های طراحی در مورد کاربرد رایج ویدیو، به ویژه ویدیویی که از یک تابع اتوپلی استفاده می‌کند، برای کاربرانی است که دچار صرع حساس به نور هستند. این کاربران ممکن است دچار تشنج شوند که ناشی از اثرات نوع نور یا تصاویر متحرک هستند. طراحان وب می‌توانند از ابزار تحلیل صرع photosensitive برای بررسی احتمال اینکه محتوای آن‌ها به یک حمله منجرمی شود یا خیر، استفاده کنند.
با این حال اگر محتوا به عنوان ریسک خطرزا شناخته شده‌ باشد اما نمی‌توان برای کاهش خطر آن را تغییر داد ، همیشه  باید با پتانسیل هشداردهنده طراحی شود به نحوی که  به طور اتوماتیک ویدئو را پخش نکند. دقت کنید که این اخطار باید به صورت مرئی و نزدیک دکمه نمایش باشد.

طراحی برای قابلیت تحرک

برخی از اختلالات حرکتی می‌تواند در دامنه‌ای گسترده شامل از دست دادن تمام کنترل و خفیف‌تر، و به صورت لرزش های خفیف باشد. که هر سطح اختلال می‌تواند برای کاربر مشکلاتی را ایجاد کند که شاید یک طراح آن را در نظر نگرفته است.این مشکلات می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • کاربران باید تلاش بیشتری برای رسیدن به پیوندها انجام دهند و ممکن است به سرعت خسته شوند.
  • بدلیل اینکه اجازه استفاده از صفحه کلید در سایت وجود ندارد کاربران نمی‌توانند با سایت کار کنند.
  • استفاده از یک صفحه طولانی منجر به خستگی می‌شود، زیرا هیچ گزینه "بازگشت به بالا" یا حذف گزینه موجود نیست.
سایت‌هایی که برای نمایش لمسی یا ماوس مناسب هستند، می‌توانند عواقب جدی تری برای اختلالات حرکتی داشته باشند، احتمالا این مکان را  برای چنین افرادی غیرقابل‌ استفاده نماید.
استفاده از عناصر طراحی که می‌تواند با استفاده از صفحه‌کلید و پیوندهای anchor، کاربر را به بخش‌های مختلف صفحه بکشاند، می‌تواند یک راه موثر برای کمک به این کاربران باشد.

 ایجاد یک گزینه "پایه"

برای آنکه طراحی شما بسیار عالی و مورد استفاده همه باشد گزینه های پایه را در طراحی خود فراموش نکنید. جایگزین ساده‌تر و ایجاد یک طرح ساده که کاربران بتوانند آن را فعال یا غیرفعال کنند بسیار کارآمد خواهد بود. برای کاربرانی که از میگرن منجر به کنتراست بالا رنج می برند، باید بتوانند به راحتی به میانبر، دسترسی پیدا کنند، این دسترسی می تواند عامل تفاوت بین تبدیل شدن به یک مشتری یا ترک شدن با یک میگرن سه ساعته باشد.

به کاربران مختلف خود توجه داشته باشید. به آن‌ها فکر کنید. هرچه بیشتر درک کنید و با کاربران خود همدلی کنید، طراحی آسان‌تری خواهید داشت.
کسی چه می‌داند؟ شما ممکن است حتی دنیا را نیز تغییر دهید.

فارغ التحصیل کارشناس ارشد طراحی شهری از دانشگاه تربیت مدرس، علاقمند به کارهای هنری و مطالب جدید روز به خصوص دنیای پایان ناپذیر علم

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ صادق جوادی
صادق جوادی
یکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۴۱
بسیار عالی ممنون
ارسال پاسخ یداله صفری
یداله صفری
پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۰۶
با سلام پیغامی مبنی بر اموزش فارسی وکامل bb flash back از سایت شما روی گوشی من امد ومن در سایت شما ثبت نام کردم ولی این اموزش را در سایت شما پیدا نکردم در صورت امکان راهنمایی فرمایید
با تشکر و دعای خیر صفری از شاهین شهر
ارسال پاسخ علی کوهستانی
علی کوهستانی
پنج شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴
بسیار عالی بود ممنون از سایت خوبتون
ارسال پاسخ علی کوهستانی
علی کوهستانی
پنج شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
بسیار عالی بود