Response Time یا زمان واکنش سایت ها چیست ؟

Response Time یا زمان واکنش سایت ها چیست ؟
یکی از عوامل بسیار مهم در نگه داری بازدید کنندگان یک سایت ، زمان واکنش یا رسپانس تایم (Response Time) میباشد . زمان واکنش در صنعت های مختلف کاربرد های گوناگونی دارد اما یکی از مهم ترین کاربرد های آن در زمینه ی وب میباشد و توجه شایانی در جلب نظر بازدید کنندگان سایت شما دارد .
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

رسپانس تایم چیست ؟

وقتی شما آدرس www.majidonline.com را در مرورگر خود تایپ میکنید ، یک درخواست از طرف شما به وب سرور majidonline ارسال میشود ، سرور به درخواست شما پاسخ میدهد ،  مدت زمان بین ارسال درخواست شما و اولین بایتی که مرورگر شما میگیرد و سایت شروع به بالا آمدن میکند را رسپانس تاییم گوییم ، بدیهی است که هرچه این زمان کوتاه تر باشد سایت شما سریع تر بالا آمده و باعث رضایت خاطر بازدیدکنندگان سایت شما میشود، همچنین از نظر بسیاری از بازدیدکنندگان ، سرعت سایت شما از امکانات سایت شما مهم تر میباشد .

رسپانس تایم های متفاوت


0.1 ثانیه :  کاربر حس میکند که همزمان با ارسال درخواست ، سرور به او پاسخ میدهد و تمامی پروسه ها به صورت همزمان انجام میشود .

1 ثانیه : زمانی است که کاربر تمام تمرکز خود را بر روی سایت شما حفظ میکند و منتظر باز شدن سایت شماست ، در این حالت کاربر تاخیر زمانی در ارسال و دریافت داده ها را حس کرده اما به دلیل سرعت بالای انتقال اطلاعات منتظر باز شدن سایت شما میماند .

10 ثانیه : کاربر کلافه شده، تمرکز خود را از دست میدهد، اگر سایت شما برایش مهم باشد معمولا صفحه ی سایت را minimize  کرده و به سایرکارهای خود میپردازد و بعد از مدتی سایت شما را باز کرده و معمولا نگرش منفی به سایت شما پیدا میکند .

+10 ثانیه : در این حالت در اکثر مواقع کاربر صفحه ی سایت شما را بسته و در موتورهای جست و جو به دنبال سایت های جایگزین میگردد . اگر سایت شما خدمات خاصی را ارائه میدهد که نیاز به بارگزاری طولانی میدت دارد بهترین پیشنهاد این است که همانند جی-میل یک نوار پیشرفت در سایت خود قراردهید تا کاربر بداند چه مدت باید صبرکند تا به اطلاعات درخواستی خود برسد .

رسپانس تایم مناسب سایت ها معمولا بین 4 تا 7 ثانیه میباشد

ابزارهای زیادی برای تعیین رسپانس تایم صفحه ی وب شما وجود دارد اما یکی از پرکاربرد ترین آنها توسط وبسایت WebPageTest طراحی و توسعه داده شده است، این سایت سرعت فراخوانی در دفعه اول و بازبینی در دفعه دوم را به شما نشان میدهد که در دفعات بعدی به مراتب بیشتر است .

با وارد کردن www.majidonline.com به نتایج زیر میرسیم، برای مثال زمان لود کامل وبسایت majidonline برابر 7.752 ثانیه میباشد ولی رسپانس تایم برای باز شدن سایت 1.509 ثانیه بوده ، یعنی از زمانی که اولین درخواست از سوی کاربر ارسال میشه تا زمانی که مرورگر اولین دیتا را دریافت کند 1.509 ثانیه به طول می انجامد ، همچنین میبینیم که برای لود کامل majidonline تعداد 46 درخواست به سمت وب سرور ارسال میشود. در بخش دیگر این سایت ، میتونید مراحل لود شدن سایت خود را ببینید و دریابید که چه المان هایی بیشترین زمان را نیاز دارند تا بارگزاری شوند و همچنین طبق نمودارهای دایره ای که این سایت در اختیار شما میگزارد میتونید ببینید که بیشترین درخواست ها و دیتاها برای چه مواردی بوده است .

چند توصیه کاربردی :

  • فایل های حجیم را ترکیب کنید ، برای مثال تمام فایل های css را ترکیب کرده و در قالب یک فایل آپلود کنید، برای مثال میتوانید از سایت clean css استفاده نمایید .
  • درخواست های HTTP را کاهش دهید ، فرض کنید لود هر آیتم به روی وب سایت شما حدود دو دهم ثانیه زمان بگیرد، پس اگر سایت شما بطور همزمان 20 عکس را لود کند، زمانی حدود چهار ثانیه طول خواهد شد. بنابراین باید تلاش کنید تا از این درخواست ها کاسته شود .
  • برای ذخیره کردن عکس های خود در فتوشاپ از گزینه ی save for web استفاده نمایید، همچنین از دو فرمت gif و png استفاده کنید، فرمت gif بیشتر در مواردی که از رنگ تخت استفاده شده کاربرد دارد مانند لوگوها و دکمه ها. png نیز مانند gif فرمت ساده ای است که از تعداد رنگ های بیشتری پشتیبانی می کند. jpeg فرمتی است که بیشتر مناسب عکاس ها و عکس هایی است که می خواهند رنگ واقعی داشته باشند .
  • تب های اضافه و فاصله های اضافی را در کدهای خود ازبین ببرید ، این کار در ابتدا فقط چندین بایت از هر فایل شما کم میکند اما در نهایت تاثیر شایانی در کاهش زمان بارگزاری سایت شما خواهد داشت .
  • از اسلش استفاده کنید، اگر یک (/) به انتهای آدرس اضافه شود آنگاه سرور دقیقا می داند چه چیزی مورد درخواست کاربر بوده و در کاهش زمان لود بسیار موثر است .
  • ارجاع به فایل های stylesheet را در بالای صفحه قرار دهید، گذاشتن دستور ارجاع به فایل های استایل در بالای صفحه در تگ <head> باعث بارگزاری سریعتر آیتم های نمایشی در صفحه شده و بیننده صفحه را سریعتر دریافت و مشاهده میکند چرا که دستوراتی که برای ظاهر صفحه در فایل های استایل قرار دارند زودتر در اختیار مرورگر قرار گرفته و اجرا میشوند.
  • ارجاع به فایل های Script را در پایین صفحه قرار دهید، مرورگرها فقط 2 آیتم را میتوانند در یک لحظه از یک هاست دانلود کنند . اگر شما در بالای صفحه به اسکریپت های خود ارجاع دهید ، ممکن است هر آنچه که بعد از این فایل ها وجود دارد تا زمان دانلود کامل بلوکه شود . بنابراین به دلیل ظاهر نشدن علایم نمایشی صفحه ، بازدید کننده احساس میکند سرعت بارگزاری صفحه شما پایین است . برای جلوگیری از این مساله میتوانید به فایل های اسکریپت در پایین صفحات خود ارجاع دهید . ترجیحا این کار را درست قبل از بسته شدن تگ <body> انجام دهید.
  • چندی پیش در مجیدآنلاین روش هایی برای افزایش سرعت لود سایت ها گفته شد که با به کار بستن این روش ها میتوانید رسپانس تایم سایتتان را کاهش دهید.

نتیجه گیری

شما باید همیشه سایت خود را زیر نظر داشته باشید و رسپانس تایم آن را بررسی کنید تا همواره رضایت خاطر بازدیدکنندگان خود را برآورده کنید، تجربه نشان داده وبسایت های پربازدید پس از کاهش رسپانس تایم خود ( حتی در حد نیم ثانیه ) بازدید آنها چندین درصد افزایش یافته است برای مثال سایت آمازون با ذخیره هر ۱۰۰ میلی ثانیه، ۱% بیشتر سود میکند .


 

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.