آشنایی با پل های تاریخی اصفهان

آشنایی با پل های تاریخی اصفهان

با فلای تودی همراه شوید چون قصد داریم امروز پل‌های تاریخی اصفهان را به شما معرفی کنیم. احتمالاً پل‌های معروفی مثل سی‌و‌سه‌پل که در نزدیکی هتل پارسیان کوثر اصفهان قرار گرفته یا پل خواجو را بشناسید. اما در این مقاله به شما پل‌های قدیمی‌تری را نیز معرفی خواهیم کرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

چرا اصفهان پل‌های تاریخی زیادی دارد؟

اصفهان یکی از شهر‌های تاریخی و مهم ایران است. این شهر سالانه توریست‌های زیادی به خود می‌بیند و از قدیم نیز چنین وضعی داشته است. اصفهان در زمان حکومت صفوی رونق زیادی یافت و بسیاری از عمارت‌ها و آثار تاریخی این شهر متعلق به این دوره هستند.

زاینده رود از وسط بخش جنوبی اصفهان رد می‌شود و شهر را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند. هم‌اکنون نیز در نزدیکی این پل‌ها امکانات و مراکز مختلفی ساخته شده است.

برای نمونه کنار پل خواجو کافه‌های زیادی قرار دارد و درست کمی بعد از سی‌وسه‌پل هتل پارسیان کوثر اصفهان قرار گرفته است.

در زمان صفوی بر روی این رود پل‌های زیادی ساخته شد و امروز نیز این پل‌ها از نماد‌های تاریخی شهر اصفهان محسوب می‌شود. علاوه ‌بر پل‌های تاریخی پل‌های دیگری نیز در دوران معاصر بر روی آن ساخته شده که از مهم‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پل فلزی
  • پل وحید
  • پل غدیر
  • پل فردوس
  • پل آذر
  • پل بزرگمهر

پل‌های تاریخی اصفهان را بشناسید

همان‌طور که گفتیم اصفهان به سبب زاینده‌رود پل‌های زیادی دارد و تعدادی آن‌ها نیز متعلق به دوره‌های قدیمی تاریخ هستند که هنوز پابرجا مانده‌اند. در ادامه همراه فلای تودی باشید تا بیشتر درباره این پل‌ها صحبت و آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

سی‌وسه‌پل: نمادی از شهر اصفهان

سی‌وسه‌پل معروف‌ترین پل زاینده‌رود است و در قدیم به پل الله‌وردی‌خان هم معروف بود. این پل با معماری استاد حسین بنا اصفهانی و زیر نظر الله‌وردی‌خان ساخته شد و زیبایی خاصی هم دارد.

اکثر جهانگردان جهان در زمان صفویه وقتی برای اولین‌بار سی‌وسه‌پل را مشاهده کردند آن را شاهکار معماری و یکی از پل‌های درجه یک جهان دانستند.

معماری پل و ساخت آن به شکلی بوده که پل در شرایط مرطوب رودخانه مستحکم‌تر می‌شود و نمی‌تواند برای مدت طولانی در محیط خشک باشد. این پل دارای ۳۳ دهانه است و نام آن نیز از این موضوع نشئت می‌گیرد.

پل خواجو: پلی که مثل سد عمل می‌کرد

پس از سی‌وسه‌پل شاید معروف‌ترین پل اصفهان خواجو باشد. از نام‌های دیگر این پل می‌توان به پل شاه، پل بابا رکن‌الدین، پل حسن‌بیگ یا پل شیراز اشاره کرد.

این پل در زمان شاه عباس دوم ساخته شد. پل خواجو به دلیل قرارگیری در محله خواجو به این اسم نام‌گذاری شده و نقش‌ونگار بسیار زیبایی دارد. کاشی‌کاری پل از نقاط برجسته آن است و در زمان خودش از زیبا‌ترین پل‌های جهان به ‌شمار می‌رفت.

خواجو در زمان خودش به‌عنوان یک سد عمل می‌کرد تا در پشت پل دریاچه‌ای برای انجام مراسم‌های شاهانه انجام شود. هنوز هم این پل زیبایی‌های خاص خودش را دارد و اگر به اصفهان سفر کردید، حتماً از آن دیدن کنید.

پل مارنان: از ساسانیان یا صفویه؟!

بین پل وحید و پل فلزی، پلی تاریخی به نام مارنان وجود دارد که توسط یکی از ثروتمندان ارمنی دوره صفوی ساخته شد و لقب او را بر روی پل نهادند.

در آن زمان او لقب سرفراز را گرفت و نام پل هم برای مدتی سرفراز بود؛ اما به مرور زمان نامش به مارنان تغییر کرد.

درباره نام پل حدس‌وگمان‌های زیاده زده شده و این اسم را به اساطیر و داستان‌های مختلفی نسبت می‌دهند. بر اساس نظریه‌هایی این پل بسیار قدیمی‌تر است و در زمان ساسانیان روستا‌های زیادی را به یکدیگر متصل کرده است.

پل شهرستان: قدیمی‌ترین پل اصفهان

فلای تودی در این بخش به شما قدیمی‌ترین پل اصفهان را معرفی خواهد کرد. این پل در زمان حکومت سلسله ساسانیان بر روی زاینده‌رود ساخته شده و به پل جی یا جسر حسین هم معروف است.

این پل در زمان خودش یک پل نظامی و جنگی محسوب می‌شد و نام شهرستان نیز بر روی آن احتمالاً از اصلاح شارستان قدیم گرفته شده که بخشی از سیستم شهرنشینی دوران باستان بود.

جنس پل از مصالح باستانی مانند گل، چوب و خشت بوده؛ اما خوشبختانه پس از این همه سال هنوز پابرجا مانده و موجودیت خود را حفظ کرده است.

پل جویی: پلی که اشتباه خوانده می‌شود

پل جویی امروز به نام پل چوبی معروف است و از پل‌های تاریخی دوران صفوی محسوب می‌شود. متریال ساخت این پل نیز همانند دیگر پل‌های دوران صفویه است و هیچ دلیل ندارد که بخواهند آن را پل چوبی بنامند.

پل جویی به این علت جوبی نام گرفته چون زمانی روی آن جوی آبی روان بود و در سراسر پل حرکت می‌کرد. به مرور زمان تلفظ جوبی به چوبی تغییر پیدا کرد و پل در بستر زبان تغییر نام داد. این پل در حکومت‌های بعدی نیز حوادث زیادی را به چشم دید و تاریخی غنی دارد.

بهترین راه برای سفر به اصفهان

حالا که با پل‌های تاریخی و بی‌نظیر اصفهان آشنا شدید ممکن است برای شما سؤال باشد که چگونه می‌توان به این شهر زیبا سفر کرد. راه‌های زیادی برای سفر به اصفهان وجود دارد اما قطعا یکی از بهترین‌های آن‌ها استفاده از سرویس فلای تودی است.

فلای تودی همواره بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت را برای پرواز و رزرو اقامتگاه در اختیار شما قرار خواهد داد. با استفاده از این سرویس دیگر نیاز نیست نگران هیچ چیز در سفرتان باشید. کافی‌است برای کسب اطلاعات بیشتر سری به وبسایت این مجموعه بزرگ بزنید.

جمع‌بندی

ممنونیم که تا انتهای مقاله با فلای تودی همراه بودید. امروز سعی کردیم پل‌های تاریخی و قدیمی اصفهان را به شما معرفی کنیم. نعمت زاینده‌رود باعث شده که اصفهان در مقاطع مختلف تاریخ همواره شهری توریستی و پررونق باشد و به‌واسطه همین رود هم پل‌های زیبایی را بر روی آن شاهد باشیم.

امروز نیز می‌توان با سفر به اصفهان در کنار دیدن جاذبه‌های توریستی فراوان این شهر از این پل‌ها نیز دیدن کرد. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید. برای سفری مطمئن و امن به اصفهان تنها فلای تودی را برگزینید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.