نبرد سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی، ووکامرس و مجنتو

نبرد سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی، ووکامرس و مجنتو
امروزه با راه اندازی تعداد زیادی از فروشگاههای آنلاین، نیاز به معرفی درست یک سیستم مدیریت محتوا که مدیران فروشگاهی برای راه اندازی و مدیریت آن دغدغه ای نداشته باشند بیشتر و بیشتر احساس می شود. ابهام و دغدغه‌ای که برای بسیاری از مدیران فروشگاه ایجاده شده است این است که کدام یک از سیستم های مدیریت محتوا را برای راه اندازی فروشگاه انتخاب کنند؟ یا اینکه به صورت اختصاصی سیستمی را برای خود بسازند؟

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید


در مقاله قبل در رابطه با اینکه برای ورود به کسب و کار آنلاین باید چه دیدگاهی داشته باشیم و پاسخ چه سوالاتی را باید شفاف و واضح بدانیم مطرح کردم، قبل از ادامه مطالعه توصیه میکنم مقاله قبل " ورود به حوزه کسب و کار آنلاین " را بخوانید.



همانطور که قبلا هم اشاره کردم فروش اینترنتی به میزانی رسیده است که روز به روز به مشتریان آنلاین و فروشگاههای اینترنتی افزوده می شود به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ میزان فروش اینترنتی به نزدیک ۴ تریلیون برسد، در ایران نیز فروشگاههای بزرگی همچون دیجی کالا با حداقل ۴۵۰ کارمند و به تعبیر سایت خوشفکری روزی ۴ میلیارد تومان درآمد دارد.

سیستم های مدیریت محتوای معروف به زبان های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده اند، قدم اول برای راه اندازی فروشگاه خود ( در صورتیکه قصد دارید از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید) انتخاب یکی از این پلتفرم‌ها است که به برخی از ویژگی های آنها اشاره میکنم.


معرفی سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی ( Ecommerce CMS )

فروشگاه ساز ووکامرس :

این سیستم بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب  و راه اندازی می شود. این فروشگاه ساز یکی از محبوب ترین فروشگاه سازهایی است که در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و قابلیت های زیادی دارد.

مزایای استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس :

۱ - مقرون به صرفه 

ووکامرس یک فروشگاه ساز اپن سورس است که بر روی وردپرس نصب میشود، از این رو اگر قبلا از این سیستم استفاده کرده اید نصب و راه اندازی فروشگاه و فعالسازی آن در زمان کم و با هزینه کمتری قابل پیاده سازی است. برای این فروشگاه ساز قالب ها (Theme)، افزونه ها ( plugin ) زیادی وجود دارد که با نصب آنها میتوانید فروشگاه خود را بهینه تر کنید.

۲ - انعطاف پذیری 

توانایی دسته بندی محصولات برای کسب و کارهای مختلف را دارا است، فروشگاه ساز ووکامرس توانایی فروش محصولات فیزیکی، مجازی یا دانلودی و حتی محصولات قابل پیکربندی ( محصولاتی که در رنگها و مدلهای مختلف عرضه می شوند ) را دارد.

۳ - سهولت در استفاده 

با توجه به اینکه این فروشگاه ساز بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می شود اگر قبلا با این سیستم کار کرده اید، متوجه هستید که محیط کاربری آن مخصوصا برای افراد تازه وارد برای صرفه جویی در زمان و مدیریت فروشگاه بسیار مناسب است.

۴ - سفارشی سازی

کاربران می توانند از وبسایت wordpress.org به بیش از هزاران قالب و پلاگین دسترسی داشته باشند و آنها را بر روی سیستم فروشگاهی خود نصب نمایند، همچنین اگر این موارد موردپسند شما نیست میتوانید به صورت اختصاصی بر روی یکی از قالب ها با نوشتن کدهای css و … قالب مورد تایید خود را ادیت و بهینه نمایید.

۵ - جامعه کاربری ( Community )

خوشبختانه به دلیل محبوبیت سیستم مدیریت محتوای وردپرس، میلیون‌ها کاربر از سراسر دنیا بر روی این سیستم کار می کنند و اگر کاربری سوال یا مشکلی در استفاده از این سیستم مدیریت محتوا و فروشگاه ساز ووکامرس داشته باشد میتواند با مراجعه به تالارهای گفتمان به پاسخ خود دست پیدا کند.

معایب استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس :

۱ - کارایی ( Performance )

فروشگاه ساز ووکامرس یک سیستم اختصاصی فروشگاهی نیست، این سیستم بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می شود. کاربری که بخواهد فروشگاه ساز را فعال نماید باید پلاگین‌های متعددی را همراه با آن فعال نماید تا بتواند به سیستم مورد پسند خود دست پیدا کند.

۲ - اسکیل ( Scale )

ووکامرس یک پلت فرم ساده برای استفاده فروشگاههای کوچک است، برای استفاده از فروشگاههایی با هزاران محصول اصلا مناسب نیست.
 

سیستم مدیریت محتوای مجنتو :

سیستم فروشگاه ساز مجنتو یکی از محبوب ترین پلت فرم های فروشگاهی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، این سیستم بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه فعال دارد و همچنین دو نسخه برای آن منتشر شده است :

۱ - Magento Community - اپن سورس است.

۲ - Magento Enterprise - نسخه شرکتی که برای فعالسازی باید لایسنس ان را تهیه کرد.

مزایای فروشگاه ساز مجنتو :

۱ -  اپن سورس است 

مجنتو را می توان به صورت رایگان دانلود کرد. ( به جز نسخه Enterprise )

این فروشگاه ساز تمام ویژگی ها و قابلیت های ضروری و لازم برای مدیریت یک فروشگاه را دارد.
 

۲ - ویژگی و قابلیت های کامل فروشگاهی 

محیط مدیریت مجنتو یکی از کامل ترین محیطهای فروشگاهی است، گزارشات فروش، مدیریت سفارش مشتریان، مدیریت خبرنامه و … از ویژگی های کاربردی این فروشگاه ساز است. میتوان محصولات را به سبک های مختلفی همچون ساده، قابل پیکربندی، مجازی ، گروه شده برای فروش قرار داد.

۳ - انعطاف پذیری 

مجنتو توانایی پشتیبانی همزمان چند وب سایت را دارد، مثلا شما میتوانید با یک ادمین بر روی چند وبسایت با دامنه های فعالیت داشته باشید. مجنتو توانایی پشتیبانی انواع درگاههای بانکی و یکپارچه شدن با گوگل آنالیز را دارد. با استفاده از ادیتور WYSIWYG میتوان به راحتی محتوای محصولات را ادیت و وارد کرد.
فروشگاه ساز مجنتو برای مدیریت دیتابیس هزاران محصول یک انتخاب بسیار مناسب است.

۴ - جامعه کاربری قوی 

فروشگاه ساز مجنتو توسط شرکت eBay پیاده سازی شده است. این شرکت برای رشد سیستم مدیریت فروشگاه مجنتو مزایایی برای دولوپرها و حامیان خود در نظر می گیرد. بیش از یک میلیون دولوپر با تجربه کاری مجنتو فعالیت می کنند.

۵ - پلاگین های کامل 

مجنتو بیش از ۱۵،۰۰۰ پلاگین برای افزودن ویژگی های جدید را دارد، با مراجعه به وب‌سایت مجنتو می توانید امکانی که مورد نظرتان است را جستجو و پیدا کنید.


معایب فروشگاه ساز مجنتو :

۱ -  هزینه بالا 

نسخه Magento EE رایگان نیست، کاربران میتوانند نسخه Magento CE را بدون پرداخت هزینه نصب کنند. با این وجود شما برای افزودن پلاگین ها، باید مبالغ زیادی را برای خرید برخی از پلاگین ها پرداخت نمایید و حتی اگر پلاگین رایگان باشد شرکتی که آن را نصب و فعال می کند مبالغی را برای نصب آن از شما دریافت می کند.

۲- تکنولوژی 

تنظیمات و سفارشی سازی مجنتو نسبت به سایر پلتفرم ها بسیار پیچیده تر است. برای نصب و نگهداری آن توصیه می شود یک سرور مجازی اختصاصی یا سرورهای کلود (cloud) برای آن تهیه نمایید.
توسعه دهندگان آن نیاز دارد که دانش برنامه نویسی و تجربیات بالایی داشته باشند تا بتوانند این سیستم فروشگاه ساز را مدیریت و پشتیبانی کنند.

۳ -  زمان 

معماری انعطاف پذیر فروشگاه ساز مجنتو تقریبا پیچیده است. برای سفارشی کردن و پیاده سازی یک پروژه به زمان بیشتری نسبت به سایر پروژه ها نیاز است. برای یادگیری و کار با آن به زمان زیادی نیاز است.

شما می توانید نسخه فارسی مجنتو را از وب سایت مجنتو فارسی که ترجمه فارسی آن را انجام داده اند دانلود نمایید و همچنین میتوانید لیست کامل امکانات مجنتو را مطالعه نمایید.

سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی همچون پرستاشاپ و اپن کارت نیز که قبلا اشاره کردم جامعه کاربری قویی دارند که میتوانید از طریق وبسایت رسمی آنها در موردشان مطالعه کنید.


معرفی دوره آموزشی :

در صورتیکه مایل هستید از سیستم فروشگاه ساز مجنتو استفاده کنید، در این رابطه قبلا دوره آموزش فارسی مجنتو را تهیه و منتشر کردم که میتوانید از آن استفاده نمائید. 

شاد و موفق باشید.
 

من میکائیل اندیشه هستم که از سال ۲۰۱۱ وارد حوزه برنامه نویسی و طراحی وب شدم، ابتدا با زبان‌ c++ در رشته تحصیلیم ( مهندسی فناوری اطلاعات ) آشنا شدم و پس از آن وارد طراحی وب سمت کلاینت ( Front-End ) شدم و پس از چند سال کار و تجربه در این حوزه از اواسط ۲۰۱۷ وارد برنامه نویسی و سمت بک اند شدم و با زبان php کار میکنم. به زبان‌های php و javascript علاقه زیادی دارم و سعی میکنم در این دو بخش بیشتر یاد بگیرم.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ سعیذ
سعیذ
جمعه ۰۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۰۶
مقاله نسبتا خوبی بود هرچند نتیجه گیری کامل نیاز به توضیحات بیشتری داره .
به عنوان کسی که با پرستاشاپ ، اوپن کارت و ووکامرس کارکرده باید بگم به نظر بنده در ایران پرستاشاپ بیشتر جا افتاده در نهایت شما میتونین با تمام این سیستم ها جنستونو بفروشین ولی وقتی مشکل فنی پیش بیاد ساپورت فارسی خیلی مهم میشه در حال حاظر حدود 5/6 تیم فعال در زمینه پرستاشاپ تو ایران خدمات میدن که در مقایسه با مجنتو و بخصوص اوپن کارت وضعیت بهتری داره ، دوستانی که قصد راه اندازی فروشگاه با این سیستم هارو دارن اکثرا تخصص فنی مرتبط یا حتی میل به هزینه و بکار گیری نیروی مجرب ندارن .
ارسال پاسخ آریا شهدادی
آریا شهدادی
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ۰۱:۵۷
به نظرم باید از مجنتو برای ساخت قروشگاه استفاده کرد چون وردپرس جوابگو وقتی سنگین میشه خیلی کند میشه ولی مجتو مخصوص ساخت فروشگاهه
ارسال پاسخ میکائیل اندیشه
میکائیل اندیشه
سه شنبه ۰۷ فروردین ۱۳۹۷ ۰۰:۵۸
در پاسخ به دیدگاه Ocean Part ارسال شده در یکشنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۸:۳۳
منم با تحقیقاتی که کردم متوجه شدم اما به نظر من بهترین گزینه برای طراحی سایت فروشگاهی پرستاشاپ و بعد از اون اوپن کارت هستن. اما حیف که پلاگین های کمی دارن.
ممنون از نظرتون.
پرستاشاپ از این جهت که کل فایلهای یک پلاگین رو یکجا نگه میداره مدیریت اون برای کاربرانی که آشنایی زیادی با کدنویسی ندارند راحتتره.
پرستاشاپ و مجنتو از رقیب های سرسخت هم هستند و هر دوتاشون با توجه به ساختار MVC که دارند قابلیت توسعه خوبی دارند. این که کدوم یکی بهتره واقعا مقایسه درستی نیست بیشتر بستگی به علاقه شخص استفاده کننده داره ولی در برخی از ویژگی ها با هم رقابت دارند و گاهی وقت ها مجنتو ویژگی های بیشتری نسبت به پرستاشاپ داره و در برخی موارد هم برعکس.
ولی در مورد اپن کارت باهاتون موافق نیستم. البته با نسخه های جدیدش کار نکردم ولی اگر ساختارش مثل نسخه های اولیه ش باشه فکر نکنم رقیب مناسبی برای مجنتو و پرستاشاپ باشه.
به هرحال یادمون باشه اینها ابزارهایی هستند که کار ما رو راه بندازن و تعصب روی ابزارها کار درستی نیست و هر کدوم بهتر باشه ازش استفاده میکنیم.
ارسال پاسخ Ocean Part
Ocean Part
یکشنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۸:۳۳
منم با تحقیقاتی که کردم متوجه شدم اما به نظر من بهترین گزینه برای طراحی سایت فروشگاهی پرستاشاپ و بعد از اون اوپن کارت هستن. اما حیف که پلاگین های کمی دارن.
ارسال پاسخ میکائیل اندیشه
میکائیل اندیشه
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۱۹
در پاسخ به دیدگاه علی ارسال شده در سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۱۶
سلام
توضیحات اصلا درست نیستند
برای مثال شما فرمودید سیستم ووکامرس برای فروشگاههای بزرگ قابل استفاده نیست در صورتی که اکثر فروشگاه های بزرگ با این سیستم راه اندازی شده اند برای مثال دیجی کالا ، بامیلو نیز از ووکامرس استفاده میکنند
مورد دوم شما فرمودید برای یک سایت حرفه ای حتما باید از افزونه های متعدد استفاده کرد که این اصلا درست نیست . به جای استفاده از افزونه میتوان قالب حرفه ای طراحی کرد و امکانات مورد نیاز را داخل قالب اضافه کرد و از نصب بی نیاز شد
مورد اخر اینکه امنیت وردپرس و ووکامرس با توجه به فراگیر بودن و افزونه های متعددی که برای انها طراحی شده بسیار بیشتر است
علی جان ممنون از نظرتون.
شما وبسایت‌هایی که فرمودید رو مجددا بررسی بفرمایید این فروشگاهها هیچ کدامشون از ووکامرس استفاده نمیکنند و به صورت کاملا اختصاصی طراحی شده اند. بله برای بخش بلاگ از وردپرس استفاده شده ولی برای فروشگاه سیستم کاملا اختصاصیه.
با توجه به تجربیاتی که بنده برای راه اندازی سیستم های فروشگاهی داشتم توسعه یک وبسایت روی بستر وردپرس با قالب اختصاصی که شما میفرمایید از افزونه استفاده نشه اصلا به صرفه نیست و اگر قرار بر این باشه اختصاصی طراحی بشه پس چرا از فریمورکهای قدرتمندتری همچون لاراول استفاده نکنیم؟!
اینکه عرض کردم وردپرس برای فروشگاههای بزرگ مناسب نیست از جهت فنی و ساختار وردپرس و دیتابیس هستش، ببینید ووکامرس قابلیت های خیلی خوبی داره و برای تست سیستم و راه اندازی استارتاپ و ... خیلی هم عالیه ولی برای فروشگاههای بزرگ قابل قبول نیست.
در نهایت اینکه درست نیست ما روی سیستم ها تعصب به خرج بدیم و همه اینها ابزار هستند که کار ما رو راه بندازن و ابزاری که بهتر باشه استفاده میکنیم.
بازم تاکید میکنم وردپرس سیستم فوق العاده ایه ولی نه برای هر سیستم و هر کسب و کاری.
شاد و موفق باشید
ارسال پاسخ پاریس وب
پاریس وب
پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ۰۹:۵۵
مطالب مفیدی بود . ممنون
سایت پاریس وب :
ارسال پاسخ علی
علی
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۱۶
سلام
توضیحات اصلا درست نیستند
برای مثال شما فرمودید سیستم ووکامرس برای فروشگاههای بزرگ قابل استفاده نیست در صورتی که اکثر فروشگاه های بزرگ با این سیستم راه اندازی شده اند برای مثال دیجی کالا ، بامیلو نیز از ووکامرس استفاده میکنند
مورد دوم شما فرمودید برای یک سایت حرفه ای حتما باید از افزونه های متعدد استفاده کرد که این اصلا درست نیست . به جای استفاده از افزونه میتوان قالب حرفه ای طراحی کرد و امکانات مورد نیاز را داخل قالب اضافه کرد و از نصب بی نیاز شد
مورد اخر اینکه امنیت وردپرس و ووکامرس با توجه به فراگیر بودن و افزونه های متعددی که برای انها طراحی شده بسیار بیشتر است
ارسال پاسخ میکائیل اندیشه
میکائیل اندیشه
یکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۲۸
در پاسخ به دیدگاه زاهدی ارسال شده در یکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ۰۳:۰۶
خیلی سطحی بود مطلب
بیشتر تبلیغ بود...
دوست عزیزم طی دو مقاله در رابطه با ورود به حوزه کسب و کار آنلاین صحبت کردم و در مقاله دوم دو تا سیستم که خودم تجربه کارباهاشون رو دارم بیام کردم برای شخصی که آشنایی با این دو سیستم نداره در این حد که قابلیت ها و تفاوت ها رو بدونه کفایت میکنه.
خوشحال هستم که سطح دانش شما در حدی است که این مقالات براتون سطحیه چرا که هدف ما در مجیدآنلاین اینه که مقالاتی رو منتشر کنیم که تجربیاتمون هستن و به این امر کمک کنیم.

ممنون از فیدبکتون امیدوار هستم شاد و موفق باشید.
ارسال پاسخ زاهدی
زاهدی
یکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ۰۳:۰۶
خیلی سطحی بود مطلب
بیشتر تبلیغ بود...