Full-Stack Designer کیست و چرا باید یکی از آنها باشید

Full-Stack Designer کیست و چرا باید یکی از آنها باشید
پیدا کردن یک عنوانی که بتواند مهارت ها و محدودیت های یک برنامه نویس را شرح دهد خیلی سخت است، برای مثال full-stack یکی از این عناوین است، اصطلاحا full-stack designer و full-stack developer به کسانی گفته میشود که علاوه بر مهارت های تخصصی خودشان، در باقی زمینه ها نیز مهارت های جانبی دارند و صاحب نظر هستند و هنگام بروز مشکل میتوانند به راحتی آن را حل کنند، full-stack ها زمانی که مشکلی پیش می آید نمیگویند راه حل این مشکل را بلد نیستم، بلکه هرطور که شده آن را حل میکنند، با مجیدآنلاین در این مقاله همراه باشید تا درک بهتری نسبت به full-stack ها پیدا کنید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

FULL-STACK DESIGNER چیست ؟

در زمان های قدیم مفاهیم بسیار ساده تر بود، تفاوت زیادی بین گروه های برنامه نویسی و طراحی وجود داشت و افراد کمی هم بودند که هر دو کار را باهم انجام میدادند، امروزه خیلی کم پیش می آید یک طراحی وبی پیدا کنید که کارهای کدنویسی و UX انجام نمیدهد، مشکلی که در حال حاضر داریم این است که واژه "طراح وب" کسی را به ذهن ما می آورد که فقط طراحی میکند و گاهی نیز ممکن است سراغ کد نویسی برود، به سراغ کلمه ی full-stack designer میرویم، کلمه ی full-stack به کسی اشاره میکند که میتواند در اکثر رشته های مربط به کارش صاحب نظر باشد و مشکلات را حل کند، اما در موضوعی که ما میخواهیم به آن بپردازیم، full-stack designer کسی است که میتواند پروژه را از اولین مرحله های اجرا شروع کند و به پایان برساند، واژه ی full-stack developer مدت زیادی در دنیای وب وجود داشت و به کسی گفته میشد که بتواند تمام کدنویسی های سمت کلاینت، سمت سرور، کانفیگ و مدیریت سرور و ... را انجام دهد.

مزایای جانبی FULL-STACK بودن

مزایای full-stack designer بودن بسیار خوب است، full-stack designer ها عموما درک بسیار بالایی نسبت به کاری که انجام میدهند دارند، پروژه را از مرحله ابتدایی شروع میکنند و میتوانند به اتمام برسانند، تمام محدودیت ها و قابلیت های برنامه نویسی و توسعه پروژه را میدانند، به مفاهیم UI/UX به صورت کامل توجه میکنند، بنابراین full-stack designer ها قبل از ایجاد اولین پیکسل در فتوشاپ یا اولین خط کد در ادیتور تمام محدودیت ها و قابلیت های پروژه را میسنجند.
داشتن مهارت های جانبی برای کسانی که میخواهند استخدام بشوند بسیار خوب است، کارفرماها عاشق این هستند کسانی را استخدام کنند که در مواقع ضروری بتوانند در خارج از حوضه تخصصی خودشان، در حوزه های دیگر نیز کارهای کوچکی انجام دهند یا پروژه را به خوبی به اتمام برسانند. در واقع جمله قبل به این معنیست که فرد بجز تخصص حرفه ای در شاخه ی خودش، بتوانند گاهی در شاخه های دیگر نیز فعالیت کند.
مهارت های بسیاری وجود دارد که به عنوان یک full-stack میتوانید آنها را یاد بگیرید اما مهم ترین چیز یادگیری مادام العمر است، حتی هنگامی که یک دانش کوچک نسبت به یک شاخه از برنامه نویسی کسب میکنید بعدها علاقه مند خواهید شد تا دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید، با همان دانش اندک، مطالعات بعدی شما ساده تر میشود و مفاهیم را میتوانید با مشکل کمتری درک کنید، به سن و سال خود توجه نکنید و اگر از چیزی میترسید سعی کنید با تمام وجود به سمت آن بروید، نیازی نیست که در آن زمینه به یک متخصص کاملا حرفه ای تبدیل شوید فقط لازم است بتوانید گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید.

مشکلات جانبی FULL-STACK بودن

زمان زیادی از شما گرفته میشود تا بتوانید تمام مهارت های مختلف را به دست بیاورید، برای مثال به یک موضوع نگاه میکنید و با خود میگویید اگر 4 ساعت روی این موضوع وقت بگذارم میتوانم تسلط خوبی نسبت به آن پیدا کنم، اما امروزه انقدر تعداد تکنولوژی ها و ابزارهای مختلف زیاد شده است که همچین کاری غیرممکن است، برای مثال در زمینه ی تخصصی خودتان باید همیشه آپدیت باشید و مقالات به روز را بخوانید چه برسد به زمینه های دیگر ! حتی ممکن است مطالبی که باید مطالعه کنید انقدر زیاد شود که مجبور شوید یک لیست to-read برای خودتان بسازید ! مسلط بودن به HTML/CSS و درک نسبی JavaScript در بین اهالی وب یک چیز رایج است، اگر میخواهید ممتاز باشید باید تلاش بیشتری کنید.
اینکه بخواهید هرچیزی را کمی یاد بگیرید سخت نیست، اما اینکه تمام تکنولوژی های آن زمینه را یاد بگیرید و به آن مسلط شوید سخت است، صنعت کامپیوتر و خصوصا وب با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و بزرگ شدن است، بعد از مدت کوتاهی یک زبان جدید به وجود می آید، یک کتابخانه جدید به وجود می آید و یک پترن جدید ساخته میشود، بنابراین یادگرفتن همه ی آنها بسیار بسیار زمانبر و سخت است، در زمان قدیم کسانی که میخواستند جاوا اسکریپت یاد بگیرند تنها بین jQuery و MooTools و جاوااسکریپت خام تردید داشتند و درنهایت به یک سمت میرفتند، اما امروزه باید از میان صدها کتابخانه و فریمورک مختلف یکی را انتخاب کنند.
طبیعتا کارفرمایان از شما انتظار ندارند به تمام این مهارت ها مسلط باشید، اما هرچقدر که مهارت شما بالاتر برود طبیعتا حقوق شما نیز بالاتر میرود، خیلی از full stack designer ها به همان اندازه ی طراحان عادی کار میکنند اما به دلیل مهارتشان و مشکلاتی که میتوانند در مواقع ضروری حل کنند، حقوق بسیار بالاتری میگیرند.

چرا FULL-STACK DESIGNER ها مهم هستند ؟

full stack designer شدن زمان زیادی از شما میگیرد، شما باید علاوه بر زمانی که در محیط کار میگذارید و کار میکنید، در زمان باقیماندتان هم به مطالعه و تحقیق بپردازید، خب چه چیزی باعث مهم شدن full stack designer ها میشود ؟ در حقیقت این مهارت آنهاست که تاثیر زیادی در مهم بودنشان دارد، در واقع مهارت اصلی آنها شروع و تعریف مناسب یک پروژه است و همچنین درنظر گرفتن تمام محدودیت هایی که ممکن است در طراحی و توسعه با آنها روبرو شوید، برای مثال اگر برنامه نویس باشید حتما تاحالا برایتان پیش آمده است که از یک طراح وب بخواهید یک طرح به شما بدهد و وقتی طرح را میگیرید ساعت ها به این فکر کنید که چگونه همچین چیزی را در صفحه ی وب پیاده سازی کنید و سپس نتیجه بگیرید همچین کاری قابل انجام نیست زیرا دنیای فتوشاپ با دنیای وب متفاوت است، به نظرتان دلیل این مشکل چیست ؟ دلیل این مشکل دقیقا این است طراحی که مسئولیت طراحی این بخش را داشته دید درستی نسبت به کدنویسی نداشته، بنابراین full-stack designer ها از این جهت کاملا دارای ارزش و اهمیت میباشند.

به سمت اهداف خود بروید !

زمانی که مهارت ها و قابلیت های خود را افزایش میدهید تا یک full-stack شوید ممکن است یک فریلنسر تنها شوید، یادگیری در این روزها بسیار لذت بخش است ولی بخش سخت ماجرا این است که چه مهارت هایی را یاد بگیریم، هر انسان مهارت های منحصر به فردی دارد و همین مهارت ها باعث میشود آن شخص منحصر به فرد شود، برای اینکه همیشه در این راه، مسیر درست را انتخاب کنید همیشه باید از خودتان سوال بپرسید "میخوام چیکاره بشم ؟ الان دارم چیکار میکنم ؟" تنها با جواب دادن به این سوال است که میتوانید مسیر درست خودتان را انتخاب کنید، جواب خیلی از طراحان وب به این سوال این است که "میخواهم کدنویسی را یاد بگیرم" یا "میخواهم درک بهتری از UX داشته باشم" اما ممکن است خیلی ها نیز جواب دهند "بر روی مهارت های گرافیکی و پرینت و طراحی میخواهم تمرکز کنم" این کار ما نیست که به شما بگوییم به کدام سمت سوق داده شوید، بلکه خودتان باید انتخاب کنید زیرا این انتخاب باعث جهت گیری زندگی شما میشود و تنها خودتان مسئولیت این انتخاب را دارید.

نتیجه گیری

عنوان ها بسیار مهم هستند و شکی در این موضوع نیست، برای مثال عنوان full-stack ، سعی کنید در شغلی که دارید این عناوین را به دست آورید، خودتان را وقف یادگیری مادام العمر کنید، نظر شما راجع به full-stack بودن چیست ؟ آیا خود را یک full-stack designer یا full-stack developer میدانید ؟ برای داشتن همچین عناوینی چه مباحثی را میخواهید یاد بگیرید ؟

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ حسین نادری
حسین نادری
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۲
سلام
منم با آقا سید موافقم با مثال بخوام بگم
خودم تو سه سال اخیر اکثر زبان های محبوب و تکنولوژی های روز رو یاد گرفتم اما هنوز کار ثابت و رسمی ندارم :)
در صورتی که فردی دیگه با همین سابقه الان برنامه نویس ارشد اندروید یکی از بزرگترین فروشگاه های ایران هست
نظر شخصی بنده هم اینه که تخصص بهتره [حداقل نونش :) ]
یا علی
ارسال پاسخ سید داود موسوی نسب
سید داود موسوی نسب
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۲۳:۴۰

سلام
به نظر من این عناوین در ظاهر و یا بصورت فنی خوبه اما چون هر فردی یک ظرفیت خاصی داره بهتره بعد از شناخت خودش و روحیاتش تصمیم بگیره که تو این راه حرکت کنه یا نه !!!
اما در کل فکر میکنم اگر هر کسی بتونه تیم مناسبی برای کار پیدا کنه خیلی عالی تره بابت تقسیم کار و تقسیم تخصصها.
این نظر من بود باید دید دیگران چی می گن !!!