با حقوق مسافران در هتل آشنا شوید

با حقوق مسافران در هتل آشنا شوید
شاید کمی عجیب باشد، اما واقعیت این است که استاندارد خاص و تعیین شده ای برای حقوق مسافران یک هتل وجود ندارد. با این حال رزرو هتل شبیه یک قرارداد است و در هر قراردادی دو طرف متعهد به رعایت اصولی هستند. از سوی دیگر هتل ها می دانند که اگر توجهی به حقوق مهمانان نشان ندهند، در حقیقت تیشه به ریشه خود زده اند؛ چرا که نارضایتی مسافر از هتل حتی اگر هتل لوکسی مانند هتل درویشی مشهد باشد به اعتبار آن لطمه می زند. وبلاگ جااینجاس در مقاله ای با عنوان با حقوق مسافران در هتل آشنا شوید، به شما می گوید که از هتل خود باید چه انتظاراتی داشته باشید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

اتاق شما باید همانی باشد که رزرو کرده اید

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، رزرو هتل درست شبیه یک قرارداد است. یک طرف این قرارداد هتل است که تعهد کرده تا اتاقی را با امکانات خاص در اختیار شما قرار دهد و طرف دیگر شما هستید که با مشاهده وضعیت اتاق، دست به انتخاب می زنید. حالا اگر به مقصد رسیدید و اتاق همانی نبود که رزرو کرده بودید، چه؟
اجازه دهید با مثالی این موضوع را برایتان روشن تر کنیم. فرض کنید برای رزرو هتل به سایت jainjas.com مراجعه کرده و در میان هتل های مشهد، هتلی را انتخاب کرده و پس از بررسی امکانات ذکر شده، تصاویر، قوانین و موقعیت مکانی اتاق مورد نظر خود را رزرو کرده اید. اما به هتل می رسید و می بینید که از این امکانات خبری نیست. لازم است بدانید که برخی امکانات مانند سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش، تخت خواب سالم، حمام و سرویس بهداشتی جزو امکانات اولیه به شمار می روند و اگر هتلی فاقد این امکانات باشد، قطعا هتل نیست!
رزرو هتل جا اینجاس
گاهی ممکن است به هتل برسید و با این جمله مواجه شوید: اتاق شما فعلا پر است! در این حالت معمولا هتل ها وظیفه دارند یک اتاق در اختیار شما قرار دهند؛ حتی اگر اتاق گران تری باشد نباید مابه التفاوت را از شما دریافت کنند. اما اگر وضعیت بدتر باشد و اتاق ها کاملا پر باشند؛ باید هزینه رزرو خود را از هتل پس بگیرید و هزینه جابجایی به هتل دیگر را هم دریافت کنید. در ایران برای پیگیری هر گونه شکایت از هتل، می توانید به جامعه هتلداران ایران مراجعه کنید.

امنیت شما باید تضمین شده باشد

به طور کلی هتل ها مسئول تأمین و حفظ استانداردهای امنیتی لازم برای مهمانان خود هستند. منظور از تأمین امنیت دقیقا چیست؟ مواردی مانند: اطمینان از امن بودن درها و در صورت لزوم نظارت بر آنها، محرمانه نگه داشتن شماره اتاق شما، اطمینان از اینکه در و پنجره های اتاق ها به خوبی قفل می شوند و مواردی از این دست. هر چند که امروزه بسیاری از هتل ها به دوربین های مداربسته مجهز هستند، اما نصب آنها الزامی نیست. پس اگر موقعیت مکانی هتلی که رزرو کرده اید، چندان هم جالب نیست؛ مدیریت هتل وظیفه دارد که به شما هشدارهای لازم را بدهد.
رزرو هتل جا اینجاس
علاوه بر این هتل ها مسئول وارد آمدن هر گونه خسارت یا توهین به مسافران از جانب کارکنان خود هستند. اما اگر از جانب سایر مهمانان هتل مشکلی متوجه شما شد، دیگر هتل مسئولیتی نخواهد پذیرفت؛ مگر اینکه سهل انگاری خود هتل نیز به ایجاد مشکل کمک کرده باشد.

ایمنی در هتل حق شماست

هتل ها به طور کلی ملزم هستند تا امکانات خود را در وضعیت ایمنی نگه دارند. این امر به معنای از بین بردن شرایط خطرزا مانند برف یا یخ از مسیرهای عبور است. در حقیقت هتل ها وظیفه نظارت و مراقبت از مهمانان به ویژه کودکان را از موقعیت های خطرناک مانند استخرهای شنا دارند. ضمن اینکه آنها باید به تمام استانداردها و الزامات ساخت و ساز، مقررات مربوط به جلوگیری از حریق و الزامات مورد نیاز برای وسایل داخل اتاق ها و غیره پایبند باشند. در هنگام رزرو آنلاین هتل حتما به وجود تجهیزات ایمنی از قبیل سیستم اعلام و اطفای حریق و پله اضطراری توجه کنید.
رزرو هتل جا اینجاس

شرایط اتاق ها باید مناسب باشد

شکی نیست که هتل ها وظیفه دارند که اتاقی با شرایط خوب را در اختیار شما قرار دهند. منظور از شرایط خوب حمام و سرویس بهداشتی تمیز، تهویه مطبوع، عدم وجود هر گونه حشرات موذی، تمیز بودن تخت خواب و ملحفه ها و نظافت روزانه اتاق شما است.

باید خیال تان از بابت وسایل شخصی تان راحت باشد

همانطور که گفتیم تأمین امنیت وظیفه هتل ها است و آنها مسئول هر گونه خسارت، گم شدن یا سرقت اموال شخصی در اتاق ها هستند. به همین خاطر بیشتر هتل ها امروزه هم در اتاق ها و هم در لابی صندوق امانات در اختیار مسافران قرار داده اند. بسیاری از هتل ها پیشتر اعلام می کنند که هیچ گونه مسئولیتی در قبال وسایل شخصی شما قبول نمی کنند. پس بهتر است اسناد مهم و اشیای گرانقیمت را در صندوق امانات لابی بگذارید، در اینصورت هتل نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
رزرو هتل جا اینجاس

باید به مسافران دارای مشکلات حرکتی توجه شود

امروزه بسیاری از هتل ها ملزم شده اند تا برای افراد ناتوان هم امکاناتی در نظر بگیرند. هر چند که عباراتی چون خدمات ویژه معلولین در ایران تنها در تعداد اندکی از هتل ها کاربرد دارد؛ اما وجود رمپ ویژه معلولین، آسانسور، توالت فرنگی و شرایط مناسب برای سالمندان در یک هتل ضروری است. در غیر اینصورت مثلا هتل ها باید در معرفی خود بگویند: فاقد آسانسور و دارای تعدادی پله!
رزرو هتل جا اینجاس
حالا که از حقوق خود به عنوان مسافر یک هتل با خبر شدید؛ بهتر است در برخورد با مشکلات یکی از سه رویکرد زیر را انتخاب کنید:
  • اگر مشکل از دیدگاه شما چندان بزرگ و لاینحل نیست و هنوز تمایل دارید در همان هتل بمانید؛ از مدیر هتل بخواهید تا مشکل شما را حل کرده یا شما را به یک اتاق جدید منتقل کند. اگر این کار امکان پذیر نیست، شاید بتوانند هزینه شما را جبران کرده یا برخی امکانات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهند. این نکته را فراموش نکنید که اگر شما در همان هتل بمانید، هتل یا مالک آن می تواند بعدا ادعا کند که مشکل آنقدر بزرگ نبوده؛ در نتیجه اانجام اقدام بعدی برایتان دشوار خواهد شد.
  • اگر مشکل به اندازه ای بزرگ است که اقامت شما را مختل می کند، از نمایندگان مربوطه هتل بخواهید تا مشکل را در عرض 24 ساعت حل کرده یا اینکه هتل مناسب دیگری برایتان پیدا کنند. اجازه ندهید تا این مشکل تا چند روز ادامه پیدا کند!
  • اگر نماینده مربوطه نتواند مشکل را در اسرع وقت حل کند، هتل را ترک کنید و بیشتر از یک شب آنجا نمانید. اتاقی در هتل دیگری پیدا کرده و بلافاصله درخواست بازپرداخت هزینه رزرو خود را بدهید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ gelimfarsh
gelimfarsh
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹
ممنون موفق باشید
ارسال پاسخ تابلو فرش چهره
تابلو فرش چهره
سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۵۵
سایت جالب و مطالب مفیدی دارین
ارسال پاسخ soleymancarpet
soleymancarpet
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۱۸
عالی بود
ارسال پاسخ soleymancarpet
soleymancarpet
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۵۴
خوب بود