نظریه تشکیل و ترکیب در طراحی وب

نظریه تشکیل و ترکیب در طراحی وب
طراحی یک ظاهر زیبا و دلپسند برای کسی که در مدرسه های طراحی درس خوانده است یا رشته های مربط با طراحی داشته است ساده است اما 90% طراحان وبی که در حال فعالیت هستند نه در مدرسه های طراحی درس خوانده اند نه رشته ی مرتبط با طراحی دارند یعنی در واقع هیچ بک گراند طراحی ندارد و صرفا به صورت self-study همه چیز را یاد گرفته اند، با مجید آنلاین در این مقاله همراه باشید تا به نظریه های طراحی بپردازیم.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

نظریه های طراحی و طراحی وب

یک سوال همیشه مطرح است، چه طراح وبی یک طراح وب خوب است ؟ آیا همه چیز بر اساس استعداد و نبوغ است ؟ آیا طراحان خوب یک چشم ویژه دارند که میفهمند چه چیزی را کجا قرار بدهند و چه چیزی را کجا قرار ندهند ؟ یا یک منطق و قوانین خاصی در پشت این طرح های فوق العاده وجود دارد ؟ آیا طرح های زیبا و دلپسند بر اساس ذوق و قریحه یک انسان خاص به وجود آمده و همه اش سلیقه ی یک انسان میباشد یا برگرفته از قوانین منطقی و محاسبات دقیق و فکر و اندیشه است ؟
در این مقاله به بررسی قانونی میپردازیم که باعث میشود یک طرح خاص شود، اگر یک طراح هستید باید این قوانین را بدانید و همچنین درک کنید که طراحی نیز برای خود اصول و قوانین خاصی دارد، اینگونه نیست که برحسب سلیقه ی خود Contrast یک عکس را زیاد کنید و سپس با Brightness بسیار زیاد یک تصویر درخشان درست کنید و سپس به طرح خود افتخار کنید !! بلکه باید طبق اصول و قواعد خاص از امکانات استفاده کنید، ساختن یک طرح زیبا مستلزم قاعده و قانون است.

قانون تشکیل و ترکیب

قانون تشکیل و ترکیب یا قانون Gestalt از یک کلمه ی آلمانی گرفته شده است و به معنی شکل کلی یک فرم و اثر میباشد، بسیاری از طراحان وب وب هنگام طراحی توجه بسیاری به جزییات میکنند درحالی که از کلیات غافل هستند، بر روی لبه های تیز و گرد تمرکز میکنند، بر روی مقدار سایه و درصد آن حساس هستند، به فونت ها توجه بسیاری میکنند، همه ی اینها خیلی خوب و قابل تقدیر است، اما وقتی که کاربر برای اولین بار وارد صفحه ی وب میشود توجه زیادی به این مسئله نمیکند، ذهن مردم در ابتدا تنها شکل کلی و ظاهر کلی را در نظر میگیرد، برای مثال به عکس زیر نگاه کنید :
در ابتدا یک زن و مرد پیر را میبینید، اما به دقت نگاه کنید تا جزئیات را مشاهده کنید، جزئیاتی که ممکن است در لحظه ی اول توجهی به آن نکرده باشید، حالا تصاویر جدیدی میبینید و ذهنتان از تصویر کلی منحرف میشود، به همین ترتیب ذهن ابتدا به کلیات یک تصویر نگاه میکند.
حالا مثالی میزنیم که به شما نشان دهیم جزئیات چندان مهم نیستند، به تصویر زیر نگاه کنید، در ابتدا و یک نگاه کلی هر دو تصویر کاملا مشابه هم هستند :
اما هنگامی که دقیق تر نگاه کنید متوجه تفاوت های بیشتری خواهید شد :
  1. پرنده ی مشکی در بالا-چپ تصویر در هر تصویر به جهت متفاوتی نگاه میکند.
  2. لبه ی کلاه اسپانیایی مرد در سمت چپ تصویر متفاوت است.
  3. چوب دستی مرد در تصویر سمت راست ضربه خورده است و تیره تر است.
  4. آجرهای انتهایی خیابان در تصویر سمت راست بزرگتر و پهن تر است.
  5. زن در تصویر به دو جهت مختلف نگاه میکند.
با توجه به مثال بالا میبینید که هیچکدام از تغییراتی که ذکر کردیم در لحظه ی اول تاثیری در پردازش ذهن شما نداشته است.
به یک مثال دیگر نگاه میکنیم :
ماشین بالا دو نمونه از Volkswagen Beetle میباشد، یکی در سال 1937 و دیگری در سال 1973 تولید شده است و با این وجود در طول این 4 دهه تغییرات زیادی داشته است اما دو طرحی که در بالا میبینید شبیه به هم هستند، این طریقه ی کارکرد ذهن ما است، ذهن ما ابتدا کلیت تصویر را میبینید و به جزئیات توجه نمیکند، به همین دلیل است که در لحظاتی بسیار کوتاه از دیدن یک چیز میفهمیم که آن چه چیزی میباشد بدون اینکه نیاز به فکر کردن داشته باشیم.
تصویر بالا یک تصویر از یک سگ Dalmatian میباشد، در نگاه اول امکان ندارد همچین چیزی را تشخیص دهیم، هیچ چیز از سگ قابل تشخیص نیست، پا، گوش، پوزه، دم، بدن، هیچکدام از قطعات سگ در ابتدا قابل تشخیص نیست، اما هنگامی که جمله ی قبل را خواندید میتوانید سگ را تشخیص دهید در صورتی که در ابتدا نمیتوانستید.
مثال هایی که زدیم در طراحی هر وبسایتی اتفاق می افتد، طراحی شما اصولا به صورت جز به جز توسط مردم عادی درک نمیشود، بلکه تمام مردم آن را کاملا سرهم و کلی میبینند، زمانی که شما یک طرح را میبینید و از آن خوشتان می آید، تصمیم میگیرید به جزئیات آن توجه کنید و سپس با خود میگویید که چه طرح زیبایی است، جادوی طراحی نیز درواقع همین میباشد، نباید تنها به جزئیات توجه کنید و کاملا غافل از کلیات شوید بلکه کلیات در لحظه ی اول کاملا مهم هستند و اگر خوب نباشند طرح شما مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
از یک نفر بخواهید که طرحی از Big Ben ، برج Eiffel یا اهرام مصر بکشد،، برخی مردم تصاویر این مکان ها دیده اند، برخی هنگام عبور هواپیما و قطار این مناطق را دیده اند و برخی از نزدیک دیده اند، در نهایت تصور آنها متفاوت است اما در نهایت همه یک مدل شکل را میبینیم که شبیه به هم هستند :

قانون تشکیل و ترکیب را در طراحی وب به کار ببرید !

در زیر مثال هایی از طرح های مختلفی که طراحان وب ساخته اند را میبینیم، ذهن ما ابتدا طرح کلی را مجسم میکند و سپس تلاش میکند که جزئیات را درک کند، در سمت چپ تصویر گرافیکی را میبینید و در تصویر راست تصویر ذهنی ای که هرکدام از کاربران از وبسایت شما در ذهن دارند، هنگامی که طراحی خود را آپدیت میکنید و تنها جزئیات کوچیک را تغییر میدهید ممکن است توجه هیچ کاربری را جلب نکنید، توجه کاربران تنها زمانی جلب میشود که طرح به صورت کامل تغییر کند. ممکن است خیلی از طراحان را ببینید که این اصول را نمیدانند و مدام طرح را تغییر میدهند تا بلکه کاربران هنگام مشاهده ی وبسایت آنها لذت ببرند اما نمیدانند که در واقع باید کل طرح را تغییر دهند تا بتوانند طرز نگرش کاربران را تغییر دهند، البته منکر تغییرات جزئی بهینه نیز نمیشویم، نگاهی به تصاویر زیر بیندازید :
شما همیشه باید به کلیات توجه کنید، ابتدا هر جزئیاتی که فراموش کنید و فقط به کلیات توجه کنید تا بتوانید یک طرح موفق بکشید، تصور کنید که طرح شما همانند یک شکلات است که درون آن توسط تعدادی بادام کوچک پر شده است، اگر از جزئیات شروع کنید و بخواهید به کلیات برسید، برای مثال از بادام های کوچک شروع کنید و سپس روکش شکلاتی را روی آن بریزید روکش دیگر حالت زیبای خود را حفظ نمیکند و کاملا به هم میریزد، برای همین باید ابتدا روکش را طراحی کنید و سپس جزئیات را درون آن قرار دهید.
با طرح خود همانند یک لایه شکلاتی رفتار کنید، ابتدا طرح بیرونی آن را بکشید و سپس به جزئیات آن توجه کنید و مطمئن باشید که همیشه یک طرح زیبا و دلپسند خواهید داشت.

محمد یه دانشجوی فناوری اطلاعات هست که از سال 92 فعالیتش رو شروع کرد، در حال حاضر در زمینه ی برنامه نویسی تحت وب و اندروید و شبکه های ارتباطی سیسکو فعالیت میکنه .

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ رضا مجیدی
رضا مجیدی
یکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۲۷
در پاسخ به دیدگاه hassani ارسال شده در شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۰۲
تشکر
مفید بود
ممنون از شما.... :-)
ارسال پاسخ hassani
hassani
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۰۲
تشکر
مفید بود