چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟
برنامه نویسی در عین فوق العاده مفید بودن بسیار مفرح است. به شما اجازه میدهد که خلاق باشید و سطح وسیعی از انتخاب ها و موقعیت ها را برای شما فراهم میکند. اگر میخواهید که برنامه نویسی را شروع کنید و با یک دنیای جدید آشنا شوید مقاله ی پایین رو بخوانید تا دید کلی در مورد اینکه به کدام سمت بروید و چه چیزی را بخوانید به دست بیاورید.
دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
جای بروشور دیواری
خرید جای بروشور دیواری و رومیزی
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
تعمیر لوازم خانگی
تعمیر جاروبرقی، مایکروفر، بخارشوی، ظرفشویی، لباسشویی، سولاردام، کولرگازی
خودتان را اینجا معرفی کنید

انتخاب زبان

۱. انتخاب زبان برنامه نویسی. برنامه نویسی به صورت نوشتن دستوراتی می باشد که کامپیوتر آنها رو به دقت اجرا میکند.(که به کد باینری معروف است.). این دستورات میتواند با استفاده از چندین "زبان" نوشته شوند، که هر کدام از این زبان ها خیلی ساده از نظر چیدمان متن و ساختار اونها با هم متفاوت هستند. معمولا زبان های متفاوت به هدف ساخت مدل های متفاوتی از برنامه ها استفاده می شوند، که در این صورت انتخاب یک زبان که شما احساس خوبی نسبت به آن دارید ارتباط مستقیمی با اینکه شما چه کاری انجام میدهید دارد. اگر متوجه شدید که یک زبان نیاز شما را برطرف نمیکند، میتوانید به سمت یک زبان دیگر بروید و از آن استفاده کنید.

۲. انتخاب C, C++, C# و زبان های مرتبط. معمولا از این زبان ها برای ساخت برنامه هایی استفاده می شود که به تنهایی در کامپیوتر اجرا می شوند مانند بازی ها، برنامه های دسکتاپ، پلیر ها و ... . C, C++ برای افرادی که تازه شروع میکنند، پیچیده و سطح بالا هستند ولی غیر ممکن نیستند. یادگیری آنها فهم عمیقی از نه تنها برنامه نویسی، بلکه از خود کامپیوتر و اینکه چطور کار میکند را به شما میدهد (بسیاری از دیگر زبان ها بعضی از مفاهیم شان را از این دو زبان به ارث برده اند). اینها بسیار محبوب و پرکاربرد هستند. البته اخیرا C# که بسیار به Java شباهت دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

۳. انتخاب Java یا JavaScript. این زبان ها برای ساخت افزونه های وب(JavaScript) و برنامه های موبایل (Java) بسیار مناسب هستند. این دو در حال حاضر بسیار پر کاربرد و مورد نیاز هستند، پس یادگیری آنها گزینه ی خیلی خوبی به شمار می آید. البته از دو زبان کاملا با هم متفاوت هستند و کاربر های کاملا متفاوتی دارند بر خلاف شباهتی که در اسم اونها وجود دارد.

۴. Python را امتحان کنید. Python زبان کاملا کاربردی و همه فن حریف است که در پلتفرم های مختلفی استفاده میشود. حتی با وجود قدرت زیاد آن، یادگیری آن برای کسانی که میخواهند تازه شروع کنند، آسان و انتخاب خوبی است، پس امتحانش کنید.

۵. انتخاب PHP . PHP خلاصه ی (Hypertext Processor) به حساب می آید. یک زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد که یادگیری آن با توجه به ساختار و محبوبیت آن ساده است (محبوبیت بدین معنا که مقاله های بسیاری برای یادگیری و کار کردن با آن وجود دارد). PHP زبان فوق العاده ای برای برنامه نویسی سمت سرور وب می باشد. 

۶. خودتان را محدود به همین زبان ها نکنید. صد ها زبان برنامه نویسی مختلف وجود دارد که هرکدام برای کاربردی استفاده می شوند. اگر میخواهید که به عنوان برنامه نویس کار کنید، قطعا به بیشتر از یک زبان نیاز دارید، پس هرچقدر که میتوانید بیشتر یاد بگیرید.

یادگیری زبان

۱. به فکر رفتن به دانشگاه باشید. حتی با وجود اینکه بیشتر شرکت هایی که برنامه نویس استخدام میکنند به توانایی هایتان بیشتر از تحصیلاتی که دارید و یا دانشگاهی که رفتید اهمیت می دهند، باز هم مدرک تحصیلی تان میتواند مفید باشد و گزینه ی خوبی است که به آن اشاره کنید. از اینکه خودتان به تنهایی یاد بگیرید میتوانید خیلی بهینه تر عمل کنید، به این صورت که می توانید نکات ماهرانه ای را از استاد خود یاد بگیرید (یا شاید حتی از دوستانتان).

۲. ابزار های آنلاین را امتحان کنید. از خدمات آنلاین رایگان مثل  دانشگاه گوگل و شبکه توسعه دهندگان Mozilla استفاده کنید. هدف این شرکت ها این است که توسعه دهندگان بیشتری را به سمت خود جذب کنند تا پلتفرم آنها بیشتر رشد کند و تبدیل به یکی از بهترین مراجع وب شوند. 
 
۳. یادگیری با استفاده از آموزش های آنلاین. بسیاری از برنامه نویسان هستند که در سایت های مختلف و سایت خودشان به شما آموزش می دهند، از نکات ابتدایی تا برخی از ترفند های حرفه ای را که با آنها روبرو شده اند. این آموزش ها با توجه به زبانی که در حال یادگیری آن هستید به راحتی یافت میشوند.
نمونه دوره های آنلاین زیادی برای یادگیری برنامه نویسی در وب وجود دارد. مانند khan Academy, Lynda, Code Academy, Tree House ، فرانش، وبیاد، فرادرس و ...

۴. از سنین پایین شروع کنید. برنامه های بسیاری وجود دارند که برای آموزش به کودکان طراحی شده اند. برنامه هایی مانند MIT's Scratch بسیار مفید هستند، و اینکه اگر جوان تر باشید انتخاب زبان و امتحان آنها راحت تر هستند.
البته از بسته های آموزشی استفاده نکنید که معمولا چیزی یاد نمی دهند.

خود آموزی

۱. با یک کتاب خوب و یا یک دوره ی آموزشی شروع کنید. یک کتاب به روز و مناسب برای یادگیری زبان انتخابی خود انتخاب کنید و از روی آن یاد بگیرید. برای انتخاب کتاب و دوره ی آموزشی خوب میتوانید نظرات کاربران که در سایت های معروف وجود دارد دقت کنید و مفید ترین آنها رو انتخاب کنید.

۲. از یک کامپایلر برای آن زبان استفاده کنید. کامپایلر زبان برنامه ای است که کدهای شما را تحلیل میکند و آنها را به زبان ماشین تبدیل میکند. از همین رو میتوانید ببینید که زبان چطور کار میکند. کامپایلر های زیادی برای زبان ها وجود دارد که با توجه به نیازتان میتوانید هز کدام را که میخواهید انتخاب کنید. 
 
۳. امتحان کنید. مثال هایی را از کتاب ها و یا به صورت آنلاین پیدا کنید و آنها رو حل کنید و یا با ورودی های مختلف تست کنید تا ببینید که یک برنامه چطور کارهای مختلفی را متوجه می شود و برای هر کدام کار متفاوتی را انجام میدهد.

۴. ایده دهید و ایده های خود را تست کنید. میتوانید از موارد ساده شروع کنید مثل ایده تبدیل ارز و ماشین حساب و ... و همزمان که بیشتر در مورد زبان مورد نظر یادمیگیرید، آن را آهسته به سمت پیچیده تر شدن و پیشرفته تر شدن ارتقا دهید. 
 
۴. زبان دیگری یاد بگیرید. وقتی که توانستید در زبان اولی که یاد گرفتید به صورت مداوم برنامه نویسی کنید، ممکن است که بخواهید دومی را نیز یاد بگیرید. وقتی بخواهید که زبانی را یاد بگیرید که الگو و کاربرد کاملا متفاوتی را از اولی دارد، نکات خیلی خوبی را به دست خواهید آورد. به عنوان نمونه اگر از Scheme شروع کرده اید، ممکن است بخواهید C و یا Java را امتحان کنید و یا اگر از Java شروع کرده اید، میتوانید Perl و یا Python  را امتحان کنید.

سخن آخر

برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای شوید، به عنوان حد اقل کار باید با تکنولوژی پیش بروید و پیشرفت کنید. برنامه نویشی یک پروسه ی متداوم یادگیری است که شما همیشه باید یاد بگیرید. زبان های جدید، الگو های جدید و مهم تر از همه نوشتن برنامه های جدید.
 

همیشه سعی داشتم فردی کاری و با پشتکار باشم.همزمان با تحصیل در رشته ی کامپیوتر در دانشگاه و یادگیری برنامه نویسی، به آن علاقه مند شدم و از 3 سال پیش مشغول کار در این حوزه هستم. یادگیری روزافزون، کسب تجربه در کنار یک تیم قوی و همدلی در یک محیط صمیمی ، همیشه از اولویت های من در یک کار به شمار می روند.

نظرات و سوالات کاربران

ارسال پاسخ سحر
سحر
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۷:۱۵
سلام من لیسانس کشاورزی هستم و میخواستم برنامه نویسی رو شروع کنم و در حد عالی برسم امکانش هست منو کامل راهنمایی کنید و بگید من چیکار کنم و اینم بگم که سنم ۴۰ساله است